اشتباهات در رژیم های غذایی ایرانیان

جهان صنعت نیوز: گاهی بین آن چه که ما می دانیم باید برای کاهش وزن انجام دهیم و آن چه که واقعا درهنگام تلاش برای رژیم انجام می دهیم ارتباطی وجود ندارد.

برای تازه کارها، باید فکر کردن در مورد رژیم گرفتن را متوقف کنند و در عوض روی ترک عادت های بد روزانه ای تمرکز کنندکه باعث افزایش وزن می شوند. در ادامه با جهان صنعت نیوز همراه شوید یا شش اشتباه رایج در رژیم های غذایی ایرانیان را بررسی کنیم.

شاید شما ندانید که کالری ها با چه سرعتی می توانند افزایش پیدا کنند. یک قاشق غذاخوری برنج اضافه در طول شش ماه می تواند بین ۷۵ تا ۱۰۰ کالری به شما اضافه کند. یک قاشق غذاخوری اضافه کره می تواند ۱۰۲ کالری اضافه کند و ۱ اونس معادل ۲۸ ممیز ۳۵ گرم چیپس هنگام ناهار همراه با ساندویچ ۱۶۲ کالری اضافه به همراه دارد.

غذا خوردن هنگام آشپزی، آغاز هر روز با یک قهوه پرکالری، تمام کردن بشقاب غذای بچه ها هنگام شام و… فقط برخی از عادت های بدی هستند که تلاش برای کم کردن وزن را بیهوده می کنند.

البته به همان سرعتی که کالری ها می توانند افزایش پیدا کنند، می توانند کم هم بشوند. آگاه شدن از اشتباهاتی که باعث می شوند کالری ها یواشکی وارد برنامه رژیم غذایی شما شوند، می توانند برای کاهش وزن واقعی شما بسیارکمک کننده باشند.

اشتباهات رایج در رژیم های غذایی ایرانیان

لیست ما را که اشتباه های رایج مردم در هنگام رژیم گرفتن نام دارد بررسی کنید و ببینید که آیا هیچ کدام از آن ها برای شما آشنا به نظر نمی آید؟

اشتباه رژیمى شماره یک: مسابقه برای تمام کردن

 برای تمام کردن غذای شما در زمان معینی وجود ندارد، مگر اینکه شما، در مسابقه هات داگ خوری شرکت کرده باشید. برنامه روزانه شلوغ و پرکار، ما را به سویی برده است که برای سازگار شدن آن به سراغ عادت ناسالم سریع غذا خوردن برویم. پس آرام غذا خوردن راتمرین کنیم و حداقل هر لقمه را بیش از ۲۵ بارجویده و سپس قورت دهیم.

اشتباه رژیمى شماره ۲ : صرف نظرکردن از وعده های غذایی

افرادی که صبحانه نمی خورند، بیشتر از افرادی که صبحانه می خورند وزن دارند. درک غلطی در این مورد وجود دارد که صرف نظر کردن از صبحانه یا هر وعده غذایی باعث می شود کمتر کالری جذب کنیم، ولی واقعیت این است که بیشتر مردمی که کمتر از ۳ وعده غذا در روز می خورند، در انتهای روز با کالری بیشتری روز را تمام می کنند.

برای خوردن ۳ وعده غذا در روز تلاش کنید. همیشه روزتان را با یک صبحانه سالم شروع کنید؛ ولی مراقب باشید که عاقلانه انتخاب کنید.

یک صبحانه سالم می تواند پروتئین و فیبر داشته باشد. به عنوان مثال یک تخم مرغ یک تکه نان تست گندم و نصف گریب فروت فقط ۲۵۰ کالری دارد و شما را تا ساعت های طولانی سیر نگه می دارد.

اشتباه رژیم غذایى شماره ۳ : استفاده از کالری مایع بیش از اندازه

کالری های مایع مانند قهوه با خامه، آب میوه ها، چایی و سودا واقعا می تواند وزن را زیاد کنند. وقتی شما نوشیدنی هایی باکالری زیاد می نوشید نمی توانید با غذا خوردن کمتر، آن را جبران کنید، زیرا بیشتر نوشیدنی ها تشنگی را برطرف می کنند ولی گرسنگی را تحت تاثیر قرار نمی دهند.

به جای نوشیدنی های پرکالری، آب، شیر بی چربی، آب سبزیجات و اندکی آب میوه های۱۰۰ درصد خالص بنوشید. سعی کنید گزینه های سبک تر و ملایم تری را برای نوشیدن انتخاب کنید.

در این جا میزان کالری بعضی از نوشیدنی های عادی را ذکر می کنیم:

  •  گرم قهوه با خامه و شکر، ۳۰ گرم برابر با ۲۴۰ کالری
  • چای شیرین گرم، ۱۶ گرم، برابر با ۴۸۰ کالری
  • سودای گرم، ۱۵۰ گرم برابر با ۳۶۰ کالری و …
  • اشتباه های رژیمى شماره ۴: ظرف های بسیار بزرگ

ما در رستوران ها به ظرف های بزرگ عادت کرده ایم، پس وقتی درخانه هستیم هم همین مقدار سرو می کنیم و فکر می کنیم که این مقدار نرمال است. پس بهتر است یاکمی از غذای خود را در بشقاب بگذارید بماند یا از بشقاب ها و کاسه های کوچک تر استفاده کنید.

اشتباه های رژیمى شماره ۵: انتخاب غذاهای اضافه

علاوه بر زیاد بودن ظرف های غذا، ما دوست داریم سالادهای رژیمی و غذاهای مورد علاقه مان با لایه ای از چربی زیاد مانند سس، پنیر و چیزهای دیگر تمام کنیم. درحقیقت اندازه غذا و محتویات مخلفات وعده ما خیلی تعیین کننده است.

اشتباه های رژیمى شماره ۶: بدون فکر خوردن

این درحقیقت بردن دست به طرف دهان است بدون این که متوجه آن باشید. این اتفاق معمولا درمقابل تلویزیون و یا هنگام مطالعه کتاب درحالت ها و ساعت های خوشحالی و وقتی که شما باقی مانده غذای بچه ها را می خورید، اتفاق می افتد. این یکی از مهم ترین اشتباهات رایج در رژیم های غذایی ایرانیان است.

همیشه هوشیار باشید و دربرابر وسوسه  غذاخوردن ایستادگی کنید، به جای فکر کردن به غذای هدر شده به اندازه کمرتان فکر کنید و کالری های در ظرف های کوچک میان وعده های مورد علاقه تان بررسی کنید و ببینید که وقتی این میان وعده ها چند برابر می شوند مصرف کالری با چه سرعتی افزایش پیدا کند.

راه حل ترک عادت «بی فکر غذا خودن»

بهتر است در ابتدا سعی کنید عادت این که همیشه درحال نشستن و استراحت چیزی بخورید را کنار بگذارید. یک فنجان چایی، یک لیوان آب و یا یک آدامس بدون شکر را امتحان کنید. اگر یک میان وعده می خواهید، آن را بیرون کیف تان به قطعات کوچک تری تقسیم کنید و از مواد فیبردار بهره بگیرید.

احسان عابدی – مربی بدن ساز و مشاور تغذیه

 https://www.instagram.com/fitwithehsan

 مطالب دیگر از این نویسنده

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهورزشی
شناسه : 50443
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا