استعمال دخانیات در میان ورزشکاران

جهان صنعت نیوز: بین میزان مصرف دخانیات و احتمال بروز عارضه قلبی رابطه مستقیم وجود دارد، یعنی افرادی که دخانیات مصرف می کنند نسبت به سایرین بیشتر در معرض خطرحمله قلبی قرار دارند. اما مضرات سیگار برای ورزشکاران بیشتر از افراد عادی است. 

هرچقدر میزان مصرف بیشتر باشد احتمال بروز عارضه به صورت تصاعدی افزایش خواهدیافت.

استعمال علاوه بر خسارات مالی، زیان های غیرقابل جبرانی بر بدن افراد تحمیل می کند. عمده‌ترین آنها اختلال در کار قلب و ریه است که زمینه بروز بیماری های قلبی را فراهم می سازد.

فردی که دخانیات مصرف می نماید اشتهایش به غذا کاهش می یابد. معمولا بوی سیگار می دهد، انگشتانش زردرنگ می گردد و معمولاسرفه می کند.

این‌گونه افراد معمولا نمی توانند راحت بخوابند زیرا نیکوتین محرک بیداری است و سم نیکوتین پنج تا ده برابر قوی تر از کوکائین و شش تا هشت برابر از الکل اعتیادآور است.

تأثیر سیگار بر روی ورزشکاران

بعضی از ورزشکاران برای کنترل استرس و آرامش و یا مشاهده شده بعد از پایان مسابقه و باخت شروع به سیگارکشیدن می کنند.

همه آگاهیم که سیگار چه عوارضی برروی بدن می گذارد؛ چون سیگار ماده ای مخدر به نام نیکوتین دارد و این ماده بر روی سیستم تنفسی و سیستم قلبی و عروقی تأثیر می گذارد.

طبق آخرین تحقیقات علمی به دلیل ظرفیت بالای ریه های ورزشکاران و جذب اکسیژن بیشتر، عوارض و اثرات زیان بار دخانیات بر روی ورزشکاران ۴ برابر مردم عادی است.

برای تفهیم بهتر اثری که سیگار بر روی سیستم تنفسی و سیستم قلبی و عروقی می گذارد آنها را جداگانه شرح می دهیم.

تأثیر سیگار بر روی دستگاه تنفسی

نیکوتین و دودی که از سیگار وارد سیستم تنفسی می شود، ابتدا بر روی تراشه ای به نام لوله هوا و بعد اولین شعبه تراشه برونشیول اصلی تأثیر می گذارد و باعث می شود این دوده بر روی این قسمت ها رسوب کند و مانع تنفس عمیق و یا گاهی اوقات حتی منجر به عدم تنفس می شود.

همچنین دیده شد که بر روی دیگر دستگاه تنفس چون مجاری آلوئولی، مجاری کوچک انتهای برونشیول که به کیسه هوایی ختم می شوند و آلوئول یا همان کیسه هوایی تاثیرات مخربی دارند.

دود سیگار برشش ها، تقسیمات بزرگ شش ها، میان دو سینه، فضایی که در وسط سینه بین دو ریه قرارگرفته تاثیر می گذارد و باعث کلاپس یا همان به هم چسبیدن این قسمت ها بر روی هم می شود.

این مساله باعث عدم نفس کشیدن می شود که در ابتدا علایم آن، ما دچار صدای خر خر می شویم و دم و بازدم عمیق دچار مشکل می شود. حتی بر روی طناب های صوتی وحنجره هم تاثیر می گذارد و باعث ضخیم شدن صدا می شود.

لب ها رنگ خود را از دست می دهند و سیاه می شوند، دندان ها و مینای دندان جلا و زیبایی خودشان را از دست می دهند و آسیب پذیر می شوند.

پوست بدن تیره و در موارد شدیدتر باعث سرطان ریه می شود که اینها برای یک ورزشکار به معنی نابودی است.

اثرات منفی سیگار بر روی دستگاه عصبی

دستگاه عصبی شامل، دستگاه عصبی مرکزی و دستگاه عصبی محیطی و دستگاه عصبی خودکار است.

سیگار برروی دستگاه عصبی تاثیر می گذارد و باعث از بین رفتن حرکت سریع متوالی نرون های مغز می شود که در اصطلاح پزشکی adiado choknesis گویند و احتمال بروز اختلالات شناختی و نقص در عملکرد حافظه است.

اثرات ناشی از دود سیگار در بدن یک فرد ورزشکار عکس العمل بیشتر و سریع تری نسبت به یک فرد عادی که تحرک و فعالیت شدید حرکتی ندارد، نشان می دهد.

تاثیر سیگار بر روی سیستم عصبی به گونه ای است که حرکات و سرعت نرون هایی که پیام را از محیط می گیرند و به مغز می برند و از مغز به محیط برمی گردانند را کند می کند و در موارد شدیدتر بی حسی عصبی رخ می دهد.

تأثیر سیگار بر روی سیستم ایمنی

دخانیات سیستم ایمنی بدن را از بین می برد؛ زیرا عمل پاک سازی پوشش مخاطی را کاهش می دهد. اولین پک به سیگار حرکت لرزشی مژک ها را آهسته تر می سازد.

دود سیگار حتی بر افراد غیرسیگاری که درتماس مستقیم با افراد سیگاری هستند نیز همان تاثیر را خواهد گذاشت.

علاوه بر این به دلیل چسبیدن ویروس ها به ذرات معلق دود در هوا، شخص با تنفس در این محیط ها عوامل بیماری زای بیشتری را وارد بینی خود می کند.

کشیدن سیگار و عوارض جانبی

براساس آخرین تحقیق های پروفسور نیکلای مازور ۳۰۰ ماده که اغلب آنها برای دستگاه های بدن انسان زیان دارند، از دود کردن توتون به وجود می آید.

مهم ترین زیان های دود سیگار

نیکوتین، اکسیدکربن، گازکربنیک، آمونیاک، آلدئیدها و مقداری ترکیبات قیری مانند قطران و… دو ماده از آنها که عبارت از نیکوتین و اکسیدکربن باشد اهمیت بیشتری دارند.

این دو ماده به طور بسیار مؤثری روی دستگاه قلبی تاثیر منفی عروقی می گذرند.

 

نیکوتین که یکی از آلکالوئیدهای بسیار سمی است، دارای اثر تنگ کننده رگه ها است و موجب افزایش فشار سرخرگی می شود.

آهنگ انقباض هایش سریع تر و زدن آن هم متناوب می شود.

علاوه بر آن نیکوتین با تحریک دستگاه پی سمپاتیک عمل غده های درون ریز را شدیدتر می کند.

نیکوتین موجب می شود در خون مقدار زیادی از موادی که از نظر زیستی فعال هستند آزاد شود و تاثیر بدی روی قلب و رگ ها بگذارد و بویژه باعث انقباض سرخ رگ های رساننده خون به اندام های اصلی مانند: قلب، مغز و کلیه ها بشود.

مردم بخصوص ورزشکاران هنگام ناراحتی و در مواقع فشار عصبی و افسردگی به سیگار روی می آورند و برای رفع این حالت از آن استمداد می جویند و این عمل خود را به این ترتیب توجیه می کنند که می خواهیم آرام بشویم.

فشار سرخرگی زیاد اغلب با افزایش ناگهانی بعضی هورمون های خون، مانند: آدرنالین و نورآدرنالین که مقدار زیاد آنها برای قلب و رگ ها زیان آور است، می شود.

نیکوتین موجب رها شدن هورمون ها در خون می شود و در نتیجه عمل تخریبی آنها افزایش می یابد.

بیشتر بخوانید: 

نیکوتین عمل لخته شدن خون را تشدید می کند و موجب تضعیف فرآیندهای ضد لخته شدن خون، به ویژه نزد زن ها می شود

اگر جریان خون در قلب بند آید مرگ آنی است. در انسداد تاجی (در مسدود شدن شاخه های سرخرگ های تاجی قلب که خون به ماهیچه های قلب می برند) درد سخت و ناگهانی حس می شود.

اما درباره زیان اکسیدکربن باید گفت که این گاز در بدن با هموگلوبین ترکیب شده و ترکیبی پایدار به نام کربوکسی هموگلوبین ایجاد می کند که مانع رسیدن اکسیژن به بافت ها می شود. درنتیجه بافت های بدن از بی اکسیژنی رنج می برند.

سیگار، میزان و عمق نفس ورزشکار را کاهش می دهد. زیرا یکی از اثرات نیکوتین موجود در سیگار، تنگ کردن برونشیول های انتهایی ریه هاست که مقاومت در برابرجریان هوا به داخل یا خارج از ریه ها را افزایش می دهد.

اثرات تحریک کننده دود سیگار می تواند باعث افزایش ترشح مایع در درخت برونشی و نیز تورم پوشش یا اپیتلیوم شود.

نیکوتین و اشکالات تنفسی

نیکوتین مژک های موجود بر روی سطح سلول های پوششی (اپیتلیال مجاری تنفسی را که به طور طبیعی دائما دارای ضربان هستند تا مایع اضافی و ذرات خارجی را از مجاری تنفسی به بیرون برانند فلج می کنند. درنتیجه، بقایای این مواد در مجاری تنفسی تجمع پیداکرده و به اشکالات تنفسی می افزایند.

 

بنابراین ورزشکار هنگام انجام فعالیت های ورزشی احساس تنگی نفس می کند و بدیهی است که میزان فعالیت او نیز کاهش می یابد و سرانجام به امفیزم (بیماری شدید ریوی دچار می شود.

در امفیزم شدید، احتمال دارد تا چهارپنجم غشای تنفسی از بین برود و در این حال کمترین فعالیت جنسی می تواند موجب تنگی نفس و ناراحتی شدید تنفسی و حتی گاهی منجر به سرطان ریه شود، که به منزله پایان زندگی ورزشی است.

آثار و عوارض جسمی اعتیاد به دخانیات

  • آلودگی و آسیب پذیر نمودن دندان ها.
  • ملتهب ساختن مخاط دهان.
  • نقصان ترشحات غدد بزاقی.
  • ضعف قوای جسمانی و کاهش شدید وزن بدن.
  • عقیم نمودن مردان و نازایی زنان.
  • تخفیف تمایلات جنسی.
  • اختلال در کار دستگاه عصبی درصورت تداوم مصرف.
  • تنبلی کبد.
  • ابتلا به یرقان و اثرات ناگوار بر دستگاه گوارش.
  • ورم کلیه ها و اشکال در دفع ادرار توام با درد.
  • التهاب مزمن تارهای صوتی.
  • احتمال ابتلا به بیماری های برونشیت مزمن.
  • آسم، سل و تپش قلب، تنگی نفس و دوران سر.
  • خشکی پوست.
  • شکنندگی ناخن ها.
  • خطر ابتلا به انواع سرطان و سکته قلبی.
  • ناشناخته ماندن بیماری های خطرناک به دلیل کاهش احساس درد.

احسان عابدی – مربی بدن ساز و مشاور تغذیه

 https://www.instagram.com/fitwithehsan

 مطالب دیگر از این نویسنده

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهورزشی
شناسه : 52006
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا