استعفایی خودخواسته و حکیمانه یا از سر اجبار؟

به گزارش جهان صنعت نیوز:  صادق آملی‌لاریجانی، همزمان با ردصلاحیت علی لاریجانی به این روند شورای نگهبان اعتراض کرد و در رشته توئیتی نهادهای امنیتی را به «دخالت‌های فزاینده از طریق گزارش‌های خلاف واقع در تصمیم‌سازی‌های شورای نگهبان» متهم کرد و نوشت که «هیچ‌گاه تصمیمات شورا را تا این حد غیرقابل دفاع نیافته‌ام.» آملی‌لاریجانی که از مرداد سال ۸۸ تا اسفند ۹۷ رییس قوه قضاییه بود و پس از آن از سوی رهبری انقلاب به ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام منصوب شد، هفته گذشته از عضویت شورای نگهبان استعفا کرد. حالا این بحث مطرح است که آیا این استعفاکردن‌های او از عضویت در مجلس خبرگان رهبری و ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز ادامه خواهد داشت یا صرفا به انتقاد در ردصلاحیت برادرش در انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم محدود می‌شود. سوال دیگر اینکه آیا خود او استعفا کرده یا درراستای پروژه حذف برادران لاریجانی، مجبور به استعفا شده است؟

بررسی احتمالات یک استعفا

از آنجا که دلیل استعفای آملی‌لاریجانی از عضویت در شورای نگهبان اعلام نشده است، برخی آن را اعتراض به ردصلاحیت برادرش می‌دانند. اما ناصر ایمانی در گفت‌وگو با ایلنا، علت استعفا را «انتقاد به نحوه بررسی صلاحیت‌ها» دانسته و گفته است: «مساله استعفای آیت‌الله آملی‌لاریجانی از شورای نگهبان به علت اختلاف‌نظر در شیوه و نحوه بررسی صلاحیت‌ها بوده، نه به دلیل مسائل شخصی و صرفا ردصلاحیت برادرش.» این چهره اصولگرا همچنین معتقد است که کنار رفتن برادران لاریجانی از قدرت، اتفاق مطلوبی برای کشور نیست.

 علاوه بر او برخی دیگر این اقدام را تصمیمی شخصی برای مهاجرت و رفتن به عراق و پیگیری امور اجتهاد و مسائل حوزوی می‌دانند. اما علی مطهری این اقدام را حکیمانه و به منظور اعتراض به روند شورای نگهبان و «از دست رفتن استقلال شورای نگهبان» و «دخالت محافل امنیتی» تلقی می‌کند. این نماینده پیشین چند دوره مجلس معتقد است در این شرایط که شخص نمی‌تواند از حقوق ملت دفاع کند، بهترین راه استعفا و کناره‌گیری است.

نوشدارو پس از مرگ سهراب

در کنار این سخنان، نظر محمود صادقی نماینده اصلاح‌طلب حقوق‌خوانده دور دهم مجلس را در این‌باره جویا شدیم. این چهره سرشناس اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» دراین باره گفت: «از قصد و پشت پرده دلیل استعفای آقای آملی‌لاریجانی مطلع نیستم و نمی‌دانم این استعفا ادامه دارد و از مجمع تشخیص هم استعفا خواهد کرد یا خیر. اما برخی معتقدند ایشان قصد دارد به جایگاه علمی حوزه برگردد و مرجعیت را دنبال کند، اما نفس استعفای ایشان از شورای نگهبان به نظرم کار شجاعانه‌ای در جای خود بوده است.»

صادقی ادامه داد: «برخی استعفای آقای لاریجانی را شخصی تلقی می‌کنند و در انتقاد به ردصلاحیت برادرش می‌دانند.‌ ای‌کاش مجالی دست می‌داد تا در این باره خود او توضیح بدهد.»

این چهره سرشناس اصلاح‌طلب با استناد به مثالی عربی در این باره گفت: «مثالی عربی وجود دارد: به معنی اینکه در تابستان شیر را ضایع و فاسد کردی. یعنی به عاقبت کار توجه نکردی و این مثال به کسانی گفته می‌شود که در طول زمان، فرصت‌های زیادی داشته‌اند و از آن فرصت‌ها استفاده نکرده‌اند و زمانی که کار از کار می‌گذرد اقدام می‌کنند. همان نوشداروی بعد از مرگ سهراب.»

این نماینده دور دهم مجلس با اشاره به همراهی آملی‌لاریجانی با «برخوردهای حذفی طی سال‌های طولانی خصوصا زمانی که رییس قوه قضاییه بود» گفت: «ایشان طی همه این سال‌ها درباره رفتارهای حذفی هیچ انتقاد و اعتراضی نکرده و با اظهارات و اقداماتش حتی همراهی کرده و هیچ رفتار اصلاح‌جویانه‌ای نداشته است. جز در مقابله با آقای یزدی که مواردی درباره او مطرح کرد، سخنانی به یکدیگر گفتند و حتی در حالت تهدیدی گفته شد که این سینه، مخزن اسرار است و از فساد آقازاده‌ها سخنانی به میان آمد. آن هم چون در مواجهه با خودش بود، واکنش نشان داد.»

او ادامه داد: «با این حال همان‌طور که آقای مطهری این استعفا را حکیمانه دانسته است، من آن را شجاعانه می‌دانم.»

این نماینده حقوق خوانده مجلس دهم که البته بارها به دلیل اظهارنظراتش به قوه قضاییه فراخوانده شده، این ماجراها را ناشی از مکافات عمل و نتیجه اقدامات و بی‌توجهی او به وقایع مشابه در قبال دیگران دانست و گفت: «این ماجرا نتیجه همراهی و همکاری با پرونده‌های ناسالم و توام با حق‌کشی و نتیجه این‌چنین رفتاری است. ایشان بعد ۲۰ سال که عضو شورای نگهبان بوده و این مسائل را مشاهده کرده، حالا دست به اعتراض و استعفا زده است در حالی که باید زمانی که صلاحیت مرحوم هاشمی‌رفسنجانی را شورای نگهبان رد کرد، استعفا می‌داد و اعتراض می‌کرد.»

این چهره شناخته شده سیاسی در عین حال این اقدام را منشاء تحول خیر دانست و گفت: «به هر حال این کنش اعتراضی را می‌توان منشاء یک تحول در رویکرد ایشان تلقی کرد. پس برای اینکه افراد متحول شوند باید با اموری از نزدیک مواجه شوند و حالا که این اتفاق برای برادر خودش افتاده، درد ماجرا را بیشتر احساس کرده و دست به اعتراض زده است.»

اگرچه دلایل استعفا اعلام نشده است، اما ممکن است در آینده نزدیک دلایل واقعی آن، رسانه‌ای و علنی شود و افکار عمومی متوجه شوند که بر اساس میل باطنی و اعتراض به روند شورای نگهبان رخ داده یا مجبور به استعفا شده است؟

اخبار برگزیدهسیاسی
شناسه : 214210
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا