اروپا و تهدید در برابر تهدید

جهان صنعت نیوز: چیزی عائد ایران نشد. این نتیجه دیدارهای دوجانبه روحانی با سران کشورهای اروپایی بود که همین اواخر علیه ایران بیانیه ای صادر کردند و کشور را به نقش داشتن در حملات به تاسیسات نفتی عربستان محکوم کردند. حالا ایران مانده است و اروپا و تهدید در برابر تهدید.

آلمان، انگلیس و فرانسه درحاشیه مجمع عمومی سازمان ملل با روحانی دیدار کردند تا او را مجاب به پذیرش مذاکره با واشنگتن کنند؛ اما نه تنها نتوانستند مواضع ایران را تغییر بدهند بلکه به خاطر سرسختی مقامات ایرانی، اروپا بیش از قبل به واشنگتن تمایل پیدا کرد.

مقامات کشورهای اروپایی در نیویورک نسبت به رویکرد ایران انتقاد داشتند و برایشان عجیب بود که چرا تهران قبل از مذاکره با واشنگتن انتظار برداشتن تحریم ها از جانب ترامپ را دارد.

با این وجود تهران همچنان معتقد است که تا تحریم ها برداشته نشود به میز مذاکره نمی‌آید البته جدا از این رویکرد، مقامات دولتی در نیویورک تلاش کردند که باب مذاکره با واشنگتن را نبندند از این رو با مواضع و سخنانی نرم تر از رییس جمهور آمریکا دعوت کردند که به میز مذاکره برگردد.

اما در راستای مواضع اروپایی‌ها دیروز گاردین خبر از هشدار اتحادیه اروپا مبنی بر ترک برجام داد. طبق گفته این رسانه، طرف های اروپایی برجام می گویند درصورتی‌که ایران قدم های دیگری را برای کاهش تعهدات هسته‌ای خود بردارد، آن‌ها احتمالا چاره ای جز ترک برجام نخواهد داشت.

این خبر در قالب پیام خصوصی به ایران داده شد و اینکه در صورت ادامه کاهش تعهدات هسته ای ایران، اروپا مجبور خواهد بود خروج از برجام را تا یک ماه دیگر آغاز کند.

البته در تایید این خبر تردید وجود دارد اما انتظار چنین رفتاری از اروپا بعید به نظر نمی رسد. چرا که اروپا با توجه به منافع خود به مسئله هسته ای ایران و اختلاف این کشور با آمریکا نگاه می کند و حاضر نبودن ایران برای مذاکره و ادامه کاهش تعهدات هسته ای توسط این کشور، برای اروپا دور از منطق به نظر می رسد.

این درحالی است که خود اروپا هم نسبت به برنامه هسته ای و موشکی و مسائل امنیتی منطقه انتقادهایی به ایران دارد؛ اما مانند آمریکا تاکنون جرات خروج از برجام نداشتند و شاید چون به مقرارت بین المللی بیش از واشنگتن پایدارترند به خود تا اجازه خروج از معاهده هسته ای را ندادند؛ اما واقعیت آن است که شرایط موجود، عدم قبول مذاکره از جانب مقامات تهران و کاهش گام به گام تعهدات هسته ای باعث طرد ایران از جانب اروپا شد. گواه احتمال خروج اروپا از برجام نیز کشور انگلیس است. بوریس جانسون در اتخاذ مواضع خود نسبت به ایران کم از ترامپ ندارد و الان نیز خروج این کشور از اتحادیه اروپا و بعد از معاهده هسته ای ایران دور از ذهن نیست.

باتوجه به رویکرد انگلیس، خروج دیگر کشورهای اروپایی از برجام موضوع عجیبی نیست. بویژه که نتیجه کاهش تعهدات هسته ای ایران آغاز غنی‌سازی اورانیوم با سانتریفیوژهای پیشرفته است.

این را آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارشی اعلام کرد. بنا به اعلام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ایران در نظر دارد تعداد بیشتری از سانتریفیوژهای پیشرفته را نسبت به آنچه پیش از این اعلام کرده بود نصب کند.

البته نگرانی اروپا از این شرایط باعث ایجاد تلاش هایی از جانب این کشورها درنیویورک شد.

اروپایی ها سعی کردند که با گفتگو شرایط مذاکره را فراهم کنند؛ اما عدم پذیرش ایران باعث شد که هشداری از جانب اروپا داده شود تا تهران مجاب به قبول خواسته مذاکره شود.

این هشدار برای تحرک ایران در جهت گفتگو درخصوص مسائل هسته ای و موشکی بود. اما این بیانیه اروپا عملا باعث تحریک ایران نشد. اکنون اروپا قصد دارد که ایران را تحت فشار قرار دهد و با تهدیدی دیگر این کشور را مجبور به توقف کاهش تعهدات هسته ای کند؛ اما با این رویکرد و البته اقدام متقابل مقامات تهران در جهت کاهش تعهدات هسته ای باز هم بعید است که در عمل نتیجه ای مثبت حاصل شود.

ملیحه اسناوندی

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 51334
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا