اختلافات قوا و تعارفات سیاسی

محمدعلی ابطحی * آقای روحانی دیروز در سخنان خود از نزدیکی نظر قوا به یکدیگر گفته و تاکید کردند که برخلاف برخی، مجلس را درصدد زمین زدن دولت نمی‌بینند. پیش‌تر نیز آقای رییس‌جمهور و دیگران صحبت از اختلافات موجود بین قوا را گردن رسانه‌ها انداخته و بعضا سیاه‌نمایی توصیف کرده‌ بودند. البته ما می‌دانیم که رسانه‌ها مرغ عروسی و عزا هستند و مسوولان هر جا کم می‌آورند، تقصیر را گردن رسانه‌ها می‌اندازند و آنها هم عادت کرده‌اند.

به اعتقاد من موضوع اختلاف بین قوا ارتباطی به رسانه‌ها ندارد و بیشتر ناشی از این است که آقایان خودشان اختلافات را بیان کرده و وقتی می‌بینند مشکل‌ساز شد، پای رسانه‌ها را وسط می‌کشند.

روسای سه قوه مجریه، قضاییه و مقننه در حال حاضر سه رقیب انتخاباتی بوده‌اند و بر این اساس نمی‌توان پذیرفت که با هم اختلاف‌نظر نداشته باشند زیرا در آن صورت آن رقابت معنا نداشت. آنها با هم رقابت کرده و در مناظرات بیشترین نقدها و تندترین اظهارات را علیه هم بیان کردند و مردم هم این‌ را دیده‌اند بنابراین کسی باور نمی‌کند که نظر این سه به هم نزدیک باشد.

برای وجود اختلاف بین قوا یا بهتر بگوییم روسای قوا نیز دلایل مختلفی وجود دارد که مهم‌ترین آن اظهارات خودشان است. به عنوان مثال، اگر تلنگر رهبری نبود مجلس خود را آماده کرده بود که تا مرحله بنی‌صدر‌سازی از روحانی پیش برود. البته این هم امری طبیعی بود زیرا این عده که با رای- اگرچه کم مردم- به مجلس راه یافتند شعارهایی با محوریت اختلاف با دولت داده بودند و اکنون نمی‌توان گفت که اختلافی در کار نیست.

نکته قابل توجه اما این است که بین وجود اختلاف بین قوا و اینکه اختلاف موجود مانع از اداره امور شود، تفاوت وجود دارد. وقتی سه نهاد برای اداره کشور داریم که مکمل هم هستند انتظار می‌رود که در مسیر اداره کشور به هم کمک کنند. در حقیقت راه عاقلانه برای اداره کشور آن است که اختلافات موجود را کم کنند. اظهارات آقای روحانی درباره نزدیکی نظرها در جلسه سران قوا نیز می‌تواند ناشی این باشد که عموما گفت‌وگوها در جمع سران صمیمانه است اما این هواداران هستند که فضا را تیره و تار می‌کنند. اگرچه این نیز با اجازه بزرگان رخ می‌دهد.

در مجموع می‌توان گفت که اختلافاتی بین قوا وجود دارد و رسانه‌ها نیز نقشی غیر از بیان آن ندارند. اینکه برای اداره بهتر کشور این اختلافات کنار گذاشته شود، قطعا مفید و بجاست. به نظر من بخشی از دلایل سخنان اخیر آقای روحانی در این باره به تعارفات سیاسی برمی‌گردد و بخشی از آن ناشی از تلاش برای کم کردن اختلافات و اداره بهتر کشور است.

این را نیز باید در نظر داشت که بالاخره دولت آقای روحانی در سال آخر و از هر وقتی آسیب‌پذیرتر است. مجلس نیز در اداره کشور نقش مهمی دارد و این قابل انکار نیست. به این ترتیب اگر قرار باشد بحران‌های موجود قدری مدیریت شود، نیازمند همراهی قوا با یکدیگر هستیم و جای خوشحالی است که اگر آنان هم به این بلوغ رسیده باشند.

* فعال سیاسی اصلاح‌طلب

عمومی
شناسه : 127901
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا