۱۹ کشته در حمله افراد مسلح به تظاهر کنندگان عراقی

جهان صنعت نیوز: منابع امنیتی و بیمارستانی در عراق می‌گویند، در حمله مردان مسلح ناشناس به تجمع معترضان در شامگاه جمعه ۱۵ آذرماه در بغداد دستکم ۱۹ نفر کشته شدند.

به گزارش الجزیره، مهاجمان به ساختمانی در نزدیکی تجمع اصلی معترضان در میدان تحریر بغداد حمله کردند. منابع بیمارستانی و پلیس همچنین می‌گویند، ۷۰ نفر نیز در جریان این حمله مجروح شده‌اند.

طبق این گزارش، این خونین ترین حادثه در بغداد از زمان اعلام کناره گیری عادل عبدالمهدی از سمت نخست وزیری عراق است.

شاهدان عینی به خبرگزاری فرانسه گفته‌اند، مردان مسلح سوار بر یک وانت به یک ساختمان در نزدیکی پل «سنک» در اطراف میدان تحریر و محل استقرار معترضان حمله کردند.

طبق این گزارش، به دنبال ورود مردان مسلح به این ساختمان، معترضان کوشیدند به بیرون این ساختمان فرار کنند. این افراد مسلح این ساختمان چند طبقه را به آتش کشیدند.

تلویزیون دولتی عراق هم می‌گوید، این ساختمان چند طبقه به طور کامل در آتش سوخته است.

شبکه الجزیره هم گزارش داده است در حالی این حمله صورت گرفته است که روز گذشته افراد ناشناس به معترضان در میدان تحریر حمله کردند و ۱۳ نفر با چاقو زخمی شدند.

اعتراضات در عراق از دو ماه پیش با شعارهایی علیه فساد، بیکاری، ناکارآمدی دولت و درخواست استعفای عادل عبدالمهدی نخست وزیر کشور آغاز شد و گفته می‌شود دستکم ۴۳۰ نفر در این اعتراضات کشته و بیش ۲۰ هزار نفر زحمی شده‌اند.

آیت الله علی سیستانی، مرجع تقلید شیعه در عراق، هفته گذشته در پیامی در نماز جمعه خواستار استعفای عادل عبدالمهدی شده بود. عادل عبدالمهدی هم بلافاصله پس از این پیام اعلام کرد که از سمت خود کناره گیری می‌کند.

هرچند عادل عبدالمهدی از سمت خود استعفا کرده است، اما خشونت همچنان در عراق ادامه دارد.

آمریکا روز جمعه سه تن از رهبران گروه‌های شبه نظامی در عراق را به دلیل همکاری در سرکوب معترضان عراقی تحریم کرد.

دیوید شِنکر٬ مدیر کل وزارت خارجه آمریکا در امور خاور نزدیک هم هشدار داد چنانچه خشونت علیه معترضان در عراق متوقف نشود، واشینگتن آماده است تا تحریم‌های بیشتری را علیه عاملان این خشونت‌ها اعمال کند.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 68187
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا