یک میلیون و ۳۵۰ هزار واحد مسکن مهر در دولت یازدهم و دوازدهم تحویل شد

 به گزارش جهان صنعت نیوز:  محمد اسلامی روز پنجشنبه در مراسم افتتاح مرحله نخست طرح بازآفرینی شهری محله همت آباد اصفهان افزود: احداث ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار واحد مسکونی مهر در دولت نهم و دهم آغاز شد و ۷۷۰ هزار واحد در آن دولت با نواقصی که داشت به مردم واگذار شد.


وی با بیان اینکه ما در این مدت نواقص واحدهای مسکن مهر را برطرف کردیم، ادامه داد: در مجموع حدود یک میلیون و ۳۵۰ هزار واحد مسکن مهر در دولت یازدهم و دوازدهم به مردم تحویل شد و در همین دولت پرونده مسکن مهر بسته می‌شود.

اسلامی با تاکید بر اینکه اقدام ملی طرح مسکن به عنوان جریان پایدار تولید مسکن ادامه می‌یابد، خاطرنشان کرد: در زمان حاضر حدود ۵۳۰ هزار واحد مسکونی در کشور در دست ساخت است.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه حدود ۱۰ هزار طرح مسکونی در سراسر کشور در حال اجراست، گفت: ما ضوابط مربوط به ساخت مسکن را در یک و نیم سال گذشته تغییر دادیم و تسهیل کردیم و در طرح اقدام ملی مسکن، جامعه هدف خود را شناسایی کرده و همه فرایندهای آن به‌صورت الکترونیکی انجام شد.

وی افزود: در طرح اقدام ملی مسکن، زمین‌هایی انتخاب شد که در محدوده شهری هستند یا اگر به بافت شهری الحاق شوند برخوردار از خدمات شهری خواهند بود تا تجربه تلخ مسکن مهر تکرار نشود.

وزیر راه و شهرسازی همچنین با اشاره به اهمیت بازآفرینی شهری اظهار داشت: پیشبرد طرح های بازآفرینی شهری در بافت فرسوده و ناکارآمد بر مدار مردم و مشارکت آنهاست.

اسلامی با بیان اینکه متعهد شدیم در سال ۱۴۰۰ به آلونک نشینی و کپر نشینی در کشور خاتمه دهیم، تصریح کرد: بزرگترین آلونک نشینی در سیستان و بلوچستان است که به یاری خدا با بزرگترین طرح که در دست اجراست، این تعهد را محقق خواهیم کرد و این صحنه دیگر نخواهد بود.

وی با اشاره به اینکه این اقدام فوری ما در چند استان بوده است، اضافه کرد: زمین و تسهیلات مورد نیاز برای بازآفرینی شهری در بافت فرسوده فراهم شده و سازندگان می توانند ۳۰۰ میلیون تومان تسهیلات دریافت کنند.

وی ادامه داد: اگر تحریم‌ها لغو شود و عوارض روانی بر اقتصاد ما فروکش کند، قیمت‌ها متعادل می‌شود، توان مردم نسبت به هزینه‌ها افزایش می‌یابد و می‌توانیم وام‌های متناسب‌تر برای تامین مسکن مردم فراهم کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی نیز در این مراسم گفت: در طرح بازآفرینی شهری محله همت آباد اصفهان با هدف برگشت کیفیت زندگی و توسعه محله ۲۳ واحد مسکونی با کیفیت نامرغوب تجمیع و به ۷۲ واحد با کیفیت مناسب تبدیل شد.

مهدی عبوری افزود: با پیگیری وزیر راه و شهرسازی و مصوبه اخیر هیات دولت، تسهیلات تبصره ای در بافت‌های ناکارآمد شهری مانند همت آباد افزایش یافت بطوریکه تسهیلات تبصره ای در این منطقه از ۶۰ به ۱۲۰ میلیون تومان رسید.

وی خاطرنشان کرد: اگر سازنده مسکن حرفه ای و دارای صلاحیت ماده ۴ باشد نیز ۳۰۰ میلیون تومان بابت ساخت هر واحد تسهیلات دریافت می کند و در واقع حدود ۸۰ درصد هزینه ساخت توسط دولت تصمین و توسط بانک مسکن عرضه

می‌شود.

عبوری به دستور وزیر راه و شهرسازی برای تامین ۱۵ هزار متر مربع زمین جدید در کنار ساختمان‌های محله همت آباد اصفهان اشاره و اضافه کرد: این مقدار به‌صورت تنخواه در اختیار اداره کل شهرسازی اصفهان قرار می‌گیرد تا برای ساخت مجموعه های دیگر دغدغه تامین زمین وجود نداشته باشد.

به گفته وی، این طرح با دستور ویژه وزیر راه و شهرسازی به‌صورت آزمایشی در سایر مناطق مشابه طرح‌های بازآفرینی شهری به‌صورت الگو اجرا می‌شود.

 در این مراسم جمعی از اهالی محله همت آباد اصفهان از وزیر راه و شهرسازی بابت اجرای طرح بازآفرینی شهری قدردانی کردند.

مرحله نخست طرح بازآفرینی شهری محله همت‌آباد در کلانشهر اصفهان امروز افتتاح شد.

طرح همت‌آباد یکی از مهمترین طرح‌های بازآفرینی در کلانشهر اصفهان و مدل و برنامه‌ای از بازآفرینی در وسعت بزرگ است که با حمایت مردم در حال اجراست و  نخستین بلوک بازسازی منازل آن با ظرفیت ۲۴ واحد با حضور وزیر راه و شهرسازی افتتاح شد.

در سفر وزیر راه و شهرسازی به استان اصفهان پنج طرح عمرانی به بهره‌برداری می‌رسد و عملیات اجرایی سه طرح دیگر با اعتبار سه هزار میلیارد ریال آغاز می‌شود.

افتتاح مرحله نخست مسکن محله همت آباد و مراسم آغاز مرحله دوم این طرح، افتتاح باند دوم مبارکه – بروجن و شروع عملیات روکش بتن غلتکی و افتتاح تقاطع غیر همسطح مسکن مهر نایین، ۱۱ کیلومتر از محور اصفهان به اردستان (چهارخطه) و آزمایشگاه جامع قیر و آسفالت در دانشگاه صنعتی اصفهان از برنامه های یک روزه سفر وزیر راه و شهرسازی به استان اصفهان است.

دیگر برنامه های امروز سفر محمد اسلامی به اصفهان، بازدید از طرح‌های عمرانی این استان و آغاز عملیات اجرایی طرح اقدام ملی مسکن در قالب پنج هزار و ۸۵۴ واحد مسکونی و احداث محور نایین – طبس و بزرگراه پیامبر اعظم (ص) است.

استان اصفهان بیش از پنج میلیون و ۳۰۰ هزار نفر جمعیت در ۲۴ شهرستان دارد.

۱۱ هزار و ۵۰۰ کیلومتر راه در استان اصفهان وجود دارد و با توجه به موقعیت ویژه جغرافیایی، به عنوان چهارراهی ترانزیتی رتبه نخست حمل بار و رتبه سوم حمل مسافر را در کشور داراست.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهمسکن
شناسه : 190997
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا