گمرک محلی برای آزمون و خطای مدیران غیرمتخصص نیست

به گزارش جهان صنعت نیوز:  در روزهای اخیر روند انتصاب معاونان در وزارت اقتصاد تسریع شده است، در این میان تنها وضعیت مدیریتی گمرک ایران به عنوان مرزبان اقتصادی کشور هنوز مشخص نشده است. اگرچه از وزارت امور اقتصادی و دارایی خبر می‌رسد که نامزدهای متعددی برای تصدی ریاست سازمان گمرک مطرح هستند.

هر چند اخیرا روند انتصاب معاونان در وزارت اقتصاد تسریع شده است، به عنوان مثال انتصاب رییس سازمان مالیاتی، تعیین معاون جدید بانک و بیمه، انتصاب چند عضو هیات‌مدیره بانک‌های بزرگ دولتی و… نمونه‌هایی از این تغییرات گسترده در بدنه وزات امور اقتصادی و دارایی است،  در این میان تنها وضعیت مدیریتی گمرک ایران به عنوان سازمانی با کارکرد داخلی و بین‌المللی نامشخص است. این در حالی است که با توجه به اهمیت و نقش ویژه گمرک ایران در حوزه ترخیص کالای مورد نیاز مردم و واحدهای تولیدی، تسهیل تجارت خارجی و همچنین چالش‌های مربوط به افزایش درآمد دولت در شرایط  تشدید کسری بودجه در کنار مبارزه قاطع و ساختاری با پدیده قاچاق کالا  بایستی در دولت سیزدهم ، هرچه سریع وضعیت این سازمان مهم اقتصادی نیز شفاف شود.

با این حال به نظر می‌رسد وزیر اقتصاد تاکنون حکمی درخصوص انتصاب رییس کل گمرک ایران صادر نکرده است. البته روزهای  اخیر اخبار‌ متناقضی مبنی بر صدور حکم انتصاب معاون وزیر و رییس کل گمرک ایران در شبکه‌های اجتماعی و برخی رسانه‌های شناخته شده و خبرگزاری‌ها منتشر شد که پیگیری‌ها نشان می‌دهد تمام این اخبار فاقد صحت و اعتبار است.  در همین راستا فتوت رییس مرکز روابط‌عمومی ‌‌‌وزارت اقتصاد به تسنیم اعلام کرده که گمانه‌زنی‌ها و طرح برخی نام‌ها درباره انتصاب رییس جدید گمرک غیردقیق و نادرست است.

اطلاعیه وزارت اقتصاد

در واقع از اواخر ساعت اداری روز چهارشنبه تاکنون حداقل نام چهار نفر به عنوان رییس کل جدید گمرک مطرح شده است که وزارت اقتصاد این اخبار را تکذیب کرده است. در این خصوص وزارت اقتصاد اعلام کرد: برخی حواشی، ابهامات و شبهات رسانه‌ای مطرح شده در این خصوص از قبیل تاثیر برخی چهره‌ها و افراد در روند انتصابات به هیچ وجه صحت ندارد.

مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت امور اقتصادی و دارایی با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: سایت رسمی وزارت اقتصاد، تنها مرجع اطلاع‌رسانی اخبار انتصابات است. این وزارتخانه می‌افزاید: روند انتخاب و انتصاب مدیران در این وزارتخانه بر مبنای شایسته‌سالاری و شفافی مبتنی بر اصول و ارزش‌های دولت سیزدهم بوده و با خرد جمعی، مشارکت نخبگان و دریافت و بهره از پیشنهادات صاحبنظران اقتصادی و همچنین طرح و بررسی کارشناسانه در کمیته انتصابات، انتخاب و انتصاب مدیران اقتصادی کشور انجام می‌شود و برخی حواشی، ابهامات و شبهات رسانه‌ای مطرح شده در این خصوص از قبیل تاثیر برخی چهره‌ها و افراد در روند انتصابات به هیچ وجه صحت ندارد.

بر اساس اطلاعیه وزارت اقتصاد، تنها مرجع اطلاع‌رسانی اخبار وزارت امور اقتصادی و دارایی، مرکز روابط‌عمومی و اطلاع رسانی این وزارتخانه است و هر گونه اخباری مبنی بر انتصاب مدیران وزارت اقتصاد صرفا بر اساس آنچه در صفحه انتصابات سایت رسمی این وزارتخانه منتشر می‌شود مورد تایید است.

تکذیب انتصاب رضا جمهوری

همچنین در حالی که برخی سایت‌ها از رضا جمهوری به عنوان رییس جدید کل گمرکات کشوری خبر می‌دادند این انتصاب نیز تکذیب شد.

در خبرها آمده بود «رضا جمهوری» قائم‌مقام سازمان مردم‌نهاد دیده‌بان شفافیت و عدالت، با حکم وزیر اقتصاد به سمت رییس کل گمرکات کشور منصوب شده است اما پیگیری‌ها نشان می‌دهد وزیر اقتصاد در این خصوص  حکمی صادر نکرده است.

در این میان اما برخی رسانه اعلام می‌کنند که  با حکم احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی‌؛ محسن جلواتی رییس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران شده است در حالی که این خبر نیز تاکنون به صورت رسمی از سوی وزارت اقتصاد تایید و منتشر نشده است.  محسن جلواتی قائم مقام سازمان مردم نهاد دیده‌بان شفافیت و عدالت،  زاده دزفول و دارای سوابق مدیریتی در شهرک‌های صنعتی، بنیاد استقلال، شرکت زمزم، آبفا و امور مجلس است.

اما گذشته از حواشی پیش آمده در رابطه با ریاست جدید گمرک ایران، برخی از کارشناسان اعلام می‌کنند که انتصاب افراد بر اساس شایسته‌سالاری و تخصص در حوزه مربوطه از اهمیت قابل‌توجهی برخوردار است و در رابطه با گمرک نیز با توجه به نقش پررنگی که در اقتصاد بازی می‌کند، باید این موضوع مدنظر قرار گیرد.

اقتدار گمرک به نشانه رفته است

در همین خصوص یکی از کارشناسان اعلام کرد: نقش گمرک نه‌تنها در اقتصاد و تولید بلکه در سلامت و بهداشت جامعه و..‌. همانند نقش پوست در بدن و کارکرد محافظتی بر بدن است. از طرفی با جلوگیری از ورود باکتری‌ها و عوامل بیماری‌زا تعریق و از طرف دیگر با تعریق و خروج مواد زائد نقش کنترلی غیرقابل انکاری دارد. بنابراین اجرای هرگونه برنامه و استراتژی بدون توجه به کارکرد و شناخت دقیق گمرک قطعا محکوم به شکست خواهد بود.  این در حالی است که متاسفانه دولت‌ها هیچگاه به این نقش توجه نکرده‌اند و طی این چند دهه از سر ناآگاهی دائما اقتدار گمرک را نشانه رفته‌اند!!  غافل از اینکه گمرک یک سازمان با کارکرد داخلی و بین‌المللی است و اداره‌کردن آن حتی از بسیاری از وزارتخانه‌ها پیچیده‌تر و سخت‌تر است. لذا هر اقدام نسنجیده‌ای در آن به‌سان طبلی است که صدای آن بعدا خواهد آمد!! و شاید پاشنه آشیلی!

گمرک یک سازمان تخصصی است!

همچنین برخی از کارشناسان در واکنش به اسامی مطرح شده برای ریاست گمرک اعلام می‌کنند:  آقای وزیر انتصاب یک فرد متخصص و متعهد کمترین مطالبه کارکنان سازمان گمرک جمهوری اسلامی ایران و فعالان اقتصادی در این عرصه است .

این روزها از وزارت امور اقتصادی و دارایی خبر می‌رسد که نامزدهای متعددی برای تصدی ریاست سازمان گمرک جمهوری اسلامی ایران مطرح هستند. ولی متاسفانه سازمان گمرک جمهوری اسلامی ایران از نگاه برخی مسوولان و نمایندگان مجلس خصوصا افراد موثر در انتصابات یک سازمان معمولی مانند اغلب سازمان‌های غیرتخصصی دیگر به نظر می‌رسد. غافل از اینکه  سازمان گمرک دارای پیچیدگی‌ها، چالش‌ها، مناسبات و شاخص‌های منحصر به‌ فرد و روابط متعدد با سایر سازمان‌های متولی در امر تجارت و سازمان‌های بین‌المللی است.   بنابراین اخبار واصله حاکی از آن است که افراد موثر در انتصابات به هیچ وجه اطلاعی از بدنه سازمان‌های تخصصی ندارند.

آیا  آنها می‌دانند کار مدیریتی در سازمان گمرک جمهوری اسلامی ایران ویژگی‌ها و مولفه‌های خاصی را دربر دارد که در نوع خود کم‌نظیر و حتی بی‌نظیر است؟  آیا می‌دانند گمرک جمهوری اسلامی محلی برای آزمون و خطای مدیران غیرسازمانی و غیرمتخصص  نیست؟

این سازمان دارای ویژگی‌های منحصر به فرد و بعضاً عجیب و غریب و تخصصی است که نیازمند حضور ریاست کلی توانمند و متخصص  و متعاقب آن انتصاب و انتخاب مدیران توانمند کاردان در زیرمجموعه است.

 سازمان گمرک جمهوری اسلامی ایران محل گذر و یا بلیط برنده برخی افراد و جریانات برای رسیدن به مقاصد جناحی و گروهی نیست.

همگان اعتقاد دارند در گام دوم انقلاب، دیگر فرصت آزمون و خطا گذشته است و سازمان گمرک جمهوری اسلامی ایران در بین مبادی اقتصادی دیگر از اهمیت خاصی برخوردار بوده و همواره هجمه فراوانی با عنوان مبارزه با فساد به بدنه کارکنان که اغلب صدیق و سالم هستند وارد آمده است.  پررنگ کردن برخی مفاسد ظاهری گذشته و سیاه‌نمایی و عدم اعتماد به بدنه گمرک جمهوری اسلامی روندی معکوس در پیشبرد اهداف دولت انقلابی حضرت آیت‌الله رییسی است.

لزوم اعتماد به افراد متعهد و متخصص

این در حالی است که اعتماد به افراد متعهد، متخصص و درونی سازمان گمرک جمهوری اسلامی ایران‌، نه‌تنها موجب توقف نمی‌شود بلکه موتور محرکی خواهد شد که سبب شکوفایی روزافزون در تمامی شاخص‌های رشد و تعالی فزاینده اقتصادی کشور و این سازمان و اتخاذ تصمیمات صحیح و به موقع خواهد شد.

حضرت آیت‌الله رییسی و وزیر اقتصادی و دارایی اذعان دارند که طی دو سال آینده ‌باید تحولی اساسی و بنیادی در ساختار اقتصادی کشور شکل گیرد و نتایج آن در سبد معیشت مردم محسوس شود.

 قطعا فعالان اقتصادی نیز با انتصابات غیرتخصصی با مشکلاتی روبه‌رو می‌شوند زیرا حداقل شش ماه زمان می‌برد تا فرد، سازمان گمرک و گمرکات و مقررات آن را بشناسد. محال است تصمیم‌گیری‌های تخصصی و سریع و تسهیلگرانه توسط مدیران غیرمتخصص گرفته شود و نتیجه آن نیز توقف و رسوب کالای بیشتر در گمرکات خواهد شد. با اعمال روش‌های غلط و متداول، انتظاری برای پیشرفت در مبادی اقتصاد و معیشت و سفره مردم پیش‌بینی نمی‌شود و از طرفی شاهد سلب اعتماد عمومی به دولت و گمرک خواهیم بود.

به همین جهت از افراد موثر و نمایندگان مجلس شورای اسلامی و دیگر تصمیم‌گیرندگان در حوزه اقتصادی کشور تقاضا می‌شود  تا مدیرانی متخصص و متعهد  و با اشرافیت کامل برای سازمان گمرک برای اداره سازمان گمرک جمهوری اسلامی ایران به مردم و هیات دولت و فعالان اقتصادی معرفی کنند.

گفتنی است، تیم فعلی مدیریتی در گمرک از حدود سه سال قبل و بعد از کنار رفتن مسعود کرباسیان و حضور دژپسند در وزارت اقتصاد، مدیریت گمرک جمهوری اسلامی ایران را به دست گرفته است. در این دوره مباحثی مثل حضور نیروی انتظامی در گمرکات اجرایی، واگذاری  تصمیم‌گیری نهایی قاعده دو الف گمرکی به وزارت صمت، تشدید اختلافات در حوزه سامانه جامع گمرکی و سامانه جامع تجارت و پیگیری قضایی موضوع، کشف پدیده دستکاری مجوزهای سازمان‌های همجوار با گمرک مرتبط با امر ترخیص کالا، تداوم رسوب شش میلیون تنی کالا با وجود مطرح شدن موضوع در ابعاد سنگین رسانه‌ای و… رخ داده است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهصنعت و معدن
شناسه : 227273
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا