گرانفروشی پروازهای اربعین در کنار قیمت‌های نجومی

به گزارش جهان صنعت نیوز: پس از اعلام رسمی توافق دو کشور ایران و عراق برای اعزام ۳۰ هزار زائر ایرانی آن هم فقط از طریق مرزهای هوایی دو کشور، روز گذشته قیمت بلیت پروازهای اربعین اعلام شد. محمد حسن ذیبخش – سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری- در این باره اعلام کرد: براساس توافق‌های صورت گرفته بین سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت‌های هواپیمایی داخلی مقرر شد بلیت پروازهای اربعین کمتر از پنج میلیون تومان به زائران ایرانی فروخته شود.


وی افزود: البته این قیمت مورد توافق تنها برای بازه زمانی تعیین شده یعنی از ۲۸ شهریورماه تا ۱۰ مهرماه است که ایرلاین‌ها موظف به اجرای آن هستند و پروازهای اربعین باید در قالب این توافق از شش فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره)، مشهد، شیراز، اهواز، تبریز و اصفهان انجام شود.

این خبر در حالی اعلام شد که بازار پروازهای اربعین وضعیت دیگری دارد و با وجود اینکه ۱۰ روز تا آغاز بازه زمانی تعیین شده برای اجرای این توافق (فروش بلیت هواپیما به قیمت کمتر از پنج میلیون تومان) باقی مانده است، برخی از ایرلاین‌های بلیت پروازهای خود را بالاتر از سقف نرخی تعیین شده عرضه کرده‌اند.

به عنوان مثال یکی از ایرلاین‌ها قیمت بلیت هواپیمای تهران-نجف در روز چهارشنبه ۳۱ شهریور ماه را پنج میلیون و ۲۹۲ هزار تومان تعیین کرده است و جالبتر اینکه چرا این پرواز تنها پرواز چارتری بوده و دقیقا یکی از تنها پروازهایی بوده که بالاتر از نرخ مصوب عرضه شده است.  

 در کنار شرکت‌های هواپیمایی داخلی نیز ایرلاین‌های خارجی نیز در این بازار با نرخ‌های نجومی‌شان جولان می‌دهند.  

گرچه نظارت بر شرکت‌های هواپیمایی خارجی در حیطه وظایف سازمان هواپیمایی نیست اما آیا این نرخ‌های عجیب و غریب که از حدود ۱۰ میلیون تومان تا بیش از ۴۰ میلیون تومان متفاوت است به آشفته شدن بازار از سوی ایرلاین‌های داخلی دامن نمی‌زند؟ و اساسا این سوال مطرح می‌شود که در اربعین امسال با وجود تعیین محدودیت پذیرش ۳۰ هزار زائر ایرانی از سوی عراق و نبود مشکل برای پشتیبانی کامل از این پروازها از سوی ایرلاین‌های داخی، چه نیازی به پروازهای گران قیمت و لوکس آن هم برای زیارت و حضور زائران در عراق برای شرکت در مراسم اربعین وجود دارد؟

 

 

البته ذیبخش در این باره گفته بود که ما نظارتی روی ایرلاین‌های خارجی نمی‌توانیم، انجام دهیم اما این پروازها کانکشنی  و لوکس است که زائر  ایرانی از آن استفاده نخواهد کرد و ایرلاین‌های ایرانی این پروازها را برنامه ریزی کرده و انجام‌ می‌دهند.

وی افزود: البته شرکت هواپیمایی العراقیه برای جابجایی زوار ایرانی اعلام آمادگی کرده و مجوزهای لازم را به آن داده‌ایم و شرکت هواپیمایی عراقی دیگری نیز به دنبال اخذ مجوز است اما اگر این دو ایرلاین خارجی بخواهند نسبت به جابجایی زائران ایرانی اقدام کنند باید نرخ پرواز آن‌ها با قیمت‌های مصوب همخوانی داشته باشد و اگر این کار انجام ندهند توان رقابت با شرکت‌های هواپیمایی داخلی نخواهند داشت.

 در چنین شرایطی باید دید سازمان هواپیمایی کشوری بر ارائه بلیت این پروازها از سوی ایرلاین‌های داخلی نظارتی می‌کند یا آنکه در ادامه شاهد گرانفروشی بیشتر از سوی شرکت‌های هواپیمایی داخلی خواهیم بود؟

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 214442
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا