کمیسیون آموزش با برنامه وزیر پیشنهادی علوم موافقت کرد

به گزارش جهان صنعت نیوز:  علیرضا منادی سپیدان روز سه‌شنبه گزارش کمیسیون آموزش و فناوری و تحقیقات درباره بررسی صلاحیت و برنامه‌های محمد زلفی گل گزینه پیشنهادی وزارت علوم قرائت کرد.


رییس کمیسیون آموزش و فناوری و تحقیقات، درباره سوابق محمد زلفی‌گل، گفت: او  سال ۱۳۷۶ مدرک تحصیلی خود را در رشته شیمی از دانشگاه شیراز اخذ کرد و عضو هیات علمی و ریاست سابق دانشگاه بوعلی سینا همدان و دارای پیشینه خوب علمی و فعالیت‌های فرهنگی از جمله عضویت در بسیج دانشجویی و دو دوره ریاست بسیج استان همدان است. زلفی گل دارای مقالات متعددی در زمینه علمی است تا جایی که در فهرست یک درصد دانشمندان پراستناد جهان است.

منادی سپیدان افزود: زلفی گل به عنوان استاد نمونه بسیجی کشور دارای بیش از ۵۶۰ مقاله ای اس آی (مؤسسه اطلاعات علمی) است و علاوه بر فعالیت علمی در شیمی در انتشار ۲۰ مقاله درباره الزامات و راهکارهای بسترسازی علمی در کشور مشارکت داشته و کتاب دانش برای دانایی را تعریف کردند.

وی در ادامه در توضیح تعهدات شفاهی وزیر پیشنهادی در کمیسیون آموزش، گفت: او به تلاش در جهت رشد مضاعف علمی کشور، افزایش شتاب علمی و  سوگیری وزیر علوم برای تشویق اساتید و دانشجویان برای دستیابی به مرجعیت علمی جهانی، کاهش هر چه بیشتر وزارت علوم به بودجه عمومی کشور، حمایت مجدانه از شرکت‌های دانش بنیان و افزایش تعداد آنها با مشارکت نخبگان دانشگاهی و با همکاری معاونت علمی و فناوری رییس جمهور، اجرای صحیح سند آمایش آموزش عالی با توجه به واقعیت های جامعه با هماهنگی نمایندگان پرداخت.  

رییس کمیسیون آموزش و فناوری و تحقیقات در بررسی معیارهای عمومی برنامه وزیر پیشنهادی وزارت علوم، گفت: برنامه زلفی گلی، توجه به انسجام و هماهنگی در سیاست‌گذاری و مدیریت آموزش عالی، تقویت علوم پایه، علوم انسانی و تحقیقات بنیادی، توجه به معارف آموزی و آموزش‌های کاربردی در آموزش عالی، توجه به شان و منزلت اساتید و اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها است.

منادی سپیدان در ادامه برنامه‌های وزیر پیشنهادی وزارت علوم یادآور شد: از دیگر برنامه‌های زلفی گل شناسایی و جذب و به کارگیری نخبگان و جلوگیری از فرار مغزها، توجه به پروژه‌های کلان ملی و مبارزه با تقلب در تهیه آثار علمی، توجه به کارآفرینی دانشجویان، توجه به اقتصاد دانشگاه و بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد، حمایت از پژوهش و فناوری، توجه به امکانات رفاهی دانشجویان، توجه به استقلال دانشگاه‌ها در بحث آمایش آموزشی است.

وی درباره رعایت اولویت‌بندی در ارایه برنامه‌های وزیر پیشنهادی علوم، گفت: برنامه‌های او دارای اولویت‌بندی مشخص است و با توجه به اهمیت هر برنامه که بهتر بود اولویت‌های برنامه اساسی مشخص می‌شد، اولویت‌های مغفول مانده برنامه عملیاتی برای مواجهه با شرایط کرونایی و پسا کرونا در نظر گرفته شد.  

منادی سپیدان اضافه کرد: وزیر پیشنهادی علوم در برنامه‌های خود به اهمیت موضوع آموزش مجازی به ویژه در دوران شیوع ویروس کرونا و آسیب‌های جدی مرتبط با آن توجه دارد و به ارزیابی و نظارت دقیق مطالب آموزشی ارایه شده و جلوگیری از سطحی نگری در سطح آزمون‌های دانشگاهی پرداخته است. برنامه‌های او با برنامه‌های ارایه شده با اسناد بالادستی منطبق است.

رییس کمیسیون آموزش، فناوری و تحقیقات افزود: به نظر می‌رسد که برنامه وزیر با اسناد بالادستی، مسایل قانون اساسی، سند چشم انداز نقشه جامع علمی کشور و سیاست‌های کلی علم و فناوری، قانون برنامه ششم توسعه و قوانین عادی مهم حوزه آموزش عالی دارای هماهنگی و انطباق است.  

وی درباره صلاحیت زلفی گل از منظرهای مختلف فرهنگی، علمی، اجرایی و اهلیت و تسلط بر مسایل آموزش عالی کشور، ویژگی های اخلاقی و بینش سیاسی، گفت: از منظر فرهنگی و بینش سیاسی، او سوابق ایثارگری و عضویت در بسیج اساتید و بسیج دانشجویی را دارد. او دارای سوابق ایثارگری و حضور در جنگ تحمیلی، استاد نمونه و انتخاب به عنوان رییس دانشگاه نمونه و انتخاب شدن به عنوان شهروند برگزیده از طرف شورای اسلامی شهر همدان و نامگذاری یکی از خیابان‌ها به نام او است.

منادی سپیدان تاکید کرد: از منظر علمی زلفی گل از اساتید برجسته و پژوهشگران برتر کشور است. از منظر شایستگی حرفه ای و تسلط بر مسایل آموزش عالی با توجه به سوابق عالی و برخی موفقیت‌های او می‌توان گفت که زلفی گل نسبتا آمادگی پذیرفتن مسوولیت کلان در حد وزیر علوم، تحقیقات و فناری را داراست.  

رییس کمیسیون آموزش، فناوری و تحقیقات خاطرنشان کرد: بررسی برنامه‌های کتبی و شفاهی و پیشنهادی زلفی‌گل نشان دهنده تسلط نسبی او بر مسایل آموزش عالی کشور بوده و با عنایت به اینکه وی دارای پیشینه مناسب در مدیریت دانشگاه و انجام تحقیقات و پروژه های علمی فراوان است و همچنین برنامه‌هایی برای ایجاد تحول مناسب در دانشگاه‌ها ارایه کرد و متعهد به به کارگیری مدیران توانمند، جوان و انقلابی در مدیریت دانشگاه‌ها برای اجرای برنامه‌های مذکور شد، در مجموع کمیسیون با پیشنهاد تصدی او برای پست وزارت تحقیقات و فناوری موافقت کرده است.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 211067
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا