کمیته پایش تعهدات ارزی صادرکنندگان راه‌اندازی می‌شود

به گزارش جهان صنعت نیوز:   براساس دستور «غلامحسین شافعی» رئیس اتاق ایران کمیته پایش تعهدات ارزی صادرکنندگان با هدف رصد وضعیت بازگشت ارز صادراتی، ایجاد شفافیت، شناسایی صادرکنندگان واقعی از سوءاستفادکنندگان، شناخت مشکلات و موانع موجود در این وادی و تسهیل فرآیند بازگشت ارز، راه‌اندازی می شود.


همچنین مظفر علیخانی، معاون استان‌ها و تشکل های اتاق ایران با توجه به تشدید تحریم‌های اقتصادی و گسترش بیماری کرونا و اثرات سوء آن بر اقتصاد، تولید و اشتغال کشور، گفت: لازم است در این دوران اقدامات ویژه‌ای انجام شود. بدین ترتیب پارلمان بخش خصوصی کشور بر آن شد تا با عنایت به اهمیت بازگشت ارزهای صادراتی به چرخه اقتصادی، کمیته پایش تعهدات ارزی صادرکنندگان را در اتاق ایران و اتاق‌های سراسر کشور راه‌اندازی کند.

وی افزود: چارچوب‌های عملیاتی این کمیته به زودی مشخص خواهد شد و با همکاری و مشارکت سازمان‌ها و دستگاه‌های مربوطه از جمله وزارت صنعت، معدن و تجارت، بانک مرکزی، گمرک، تشکل‌ها و کمیسیون‌های این حوزه کار خود را آغاز می‌کند.

روز گذشته سازمان توسعه تجارت ایران در اطلاعیه‌ای ضمن تقدیر از صادرکنندگانی که نسبت به ایفای تعهد ارزی خود اقدام کرده‌اند اعلام کرد با توجه به مسوولیت وزارت صنعت، معدن و تجارت در پایش رفتار تجاری، کارت‌های بازرگانی آن دسته از بازرگانانی که تا تاریخ ۳۱ تیرماه برای رفع تعهد ارزی خود اقدام نکنند ابطال شده و رفع یا ابطال این تعلیق تنها در صورت تایید بانک مرکزی صورت خواهد گرفت.

بنابر این اطلاعیه تمامی صادرکنندگان مکلف هستند تا پایان تیرماه مطابق با برنامه زمانی و به روش‌های مذکور در دستورالعمل بانک مرکزی نسبت به بازگشت ارز حاصل از صادرات خود اقدام کنند و در غیر این صورت اقدامات تکمیلی در مورد آنها صورت خواهد گرفت.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 120115
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا