کمک دانمارک به آمریکا برای جاسوسی از مرکل و رهبران اروپایی افشا شد

به گزارش جهان صنعت نیوز: بر اساس گزارش‌ها آژانس امنیت ملی آمریکا در دوران اوباما با استفاده از شراکتش با سازمان اطلاعات خارجی دانمارک از مقام‌های ارشد کشورهای همسایه آن از جمله آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان جاسوسی کرده است.

جاسوسی ایالات متحده از متحدان اروپایی خود توسط آژانس امنیت ملی آمریکا (NSA)  پیشتر در سال ۲۰۱۳ آشکار شده بود، با این حال این نخستین بار است که روزنامه‌نگاران به گزارش‌ها درباره جزئیات نقش سرویس اطلاعاتی وزارت دفاع دانمارک در این رخداد دست پیدا می‌کنند. منابع مخفی اطلاعاتی اطلاعات تازه را در اختیار تیمی متشکل از چندین رسانه شاخص اروپایی از جمله لوموند فرانسه و زوددویچه تسایتونگ آلمان گذاشته‌اند.

پیش از این در اسناد فاش شده به وسیله ادوارد اسنودن در سال ۲۰۱۳ از استراق سمع تلفن آنگلا مرکل به وسیله آمریکا پرده برداشته شده بود. در آن زمان کاخ سفید بدون تایید یا رد این خبر اعلام کرد در حال استراق‌سمع از مرکل نیست و این کار در آینده هم صورت نخواهد گرفت.

شبکه دولتی دی.آر دانمارک با استناد به ۹ منبع آگاه گزارش کرد، این یافته‌ها نتیجه یک تحقیقات داخلی در سرویس اطلاعات دفاعی دانمارک از سال ۲۰۱۵ نسبت به نقش آژانس امنیت ملی آمریکا در این شراکت هستند. تحقیقات رسانه‌ای در این باره با همکاری روزنامه فرانسوی «لوموند»، روزنامه آلمانی «زیتونگ»، شبکه‌های آلمانی «NDR» و «WDR»، شبکه سوئدی «SVT» و شبکه نروژی «NRK» انجام شد.

این گزارش که به «دانهامر» مشهور است به کمک چهار مامور سازمان جاسوسی دانمارک آماده شده است. آنها پس از افشاگری اسنودن تحقیق در این زمینه را آغاز کردند و در سال ۲۰۱۵ به این نتیجه رسیدند که سازمان امنیت ملی آمریکا با توافق و اطلاع دانمارک از طریق کابل‌های اینترنت زیردریایی به سیستم‌های شنود دانمارک دسترسی داشته است. طبق این تحقیقات که سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴ را پوشش داد، آژانس امنیت ملی آمریکا از کابل‌های اطلاعاتی دانمارک برای جاسوسی از مقام‌های ارشد سوئد، نروژ، فرانسه و آلمان شامل فرانک والتر اشتاین‌مایر، وزیر خارجه سابق آلمان و همین طور پیر اشتاینبروک، رهبر سابق مخالفان دولت آلمان استفاده کرده است. مقامات رسمی هیچ یک از این کشورها هنوز در این زمینه اظهار نظر نکرده‌اند.

یک سخنگوی دفتر صدراعظم آلمان در پاسخ به درخواست برای اظهارنظر در مورد این گزارش رسانه دی.آر گفت، تنها به هنگام مواجه شدن با درخواست خبرنگاران خود از این ادعاها مطلع شده و از اظهار نظر بیشترخودداری کرد.

واحد اطلاعات نظامی دانمارک موسوم به FE در عملیات جاسوسی از مقامات ارشد کشورهای اروپایی به آمریکا کمک کرده است. دانمارک که هم‌پیمان نزدیک آمریکاست، میزبان چند پایگاه مربوط به کابل‌های اینترنتی زیر دریا از مبدا و به مقصد سوئد، نروژ، آلمان، هلند و انگلیس است. تحقیقات داخلی در سرویس اطلاعات دفاعی دانمارک در سال ۲۰۱۴ در پی بروز نگرانی‌ها در مورد افشاگری‌های ادوارد اسنودن در سال قبل از آن در باره عملکرد آژانس امنیت ملی آمریکا به جریان افتاد.

اشتاینبروک در اظهار نظر در مورد این گزارش به شبکه ای.آر.دی گفت: این عجیب است که سرویس‌های اطلاعاتی دوست با ما در حقیقت به رهگیری و جاسوسی علیه نمایندگان ارشد کشورهای دیگر بپردازند. من به لحاظ سیاسی آن را یک رسوایی در نظر می‌گیرم.

پیتر‌هالتکویست، وزیر دفاع سوئد نیز به شبکه اس.وی.تی کشورش گفت، خواستار اطلاعات کامل درباره این مسائل شده است. وزیر دفاع نروژ نیز تصریح کرد که این ادعاها را جدی می‌گیرد.

طبق گزارش دی.آر، تصمیم اعلام شده در ماه آگوست سال گذشته میلادی برای معلق ساختن رییس سرویس اطلاعات دفاعی دانمارک و سه مقام دیگر از سمت‌هایشان که در پی انتقادهای یک کمیته مستقل ناظر بر این واحد علیه آنها و همچنین متهم ساختن‌شان به خطاهای جدی صورت گرفت، با محوریت تحقیقات سال ۲۰۱۵ اتخاذ شد. دولت دانمارک سال گذشته میلادی اعلام کرد، تحقیقاتی را درباره این پرونده بر مبنای اطلاعات به دست آمده از گزارش یک افشاگر آغاز می‌کند. انتظار می‌رود که این تحقیقات اواخر سال جاری میلادی خاتمه یابد.

دامنه همکاری‌ها میان سرویس اطلاعاتی دانمارک و آمریکا همچنین به جاسوسی از وزارت خارجه، وزارت دارایی و کارخانه‌های اسلحه‌سازی دانمارک منتهی شده است. گزارش تازه نشان می‌دهد مقامات دولت دانمارک در پی اطلاع از ابعاد این همکاری در سال ۲۰۲۰ کلیه روسای نهاد اطلاعاتی این کشور را، که زیر نظر وزارت دفاع کار می‌کند، وادار به استعفا کرده‌اند.

توماس وگنر فریس، یک کارشناس اطلاعاتی دانمارکی، می‌گوید سرویس اطلاعاتی این کشور احتمالا مجبور شده است که انتخاب کند با کدام هم‌پیمان جهانی همکاری نزدیک‌تری داشته باشد و در نتیجه آمریکا را بر شرکای اروپایی خود ترجیح داده است.

پاتریک سنسبورگ که هدایت یک کمیته تحقیق در پارلمان آلمان را برای تحقیق در مورد رسوایی جاسوسی برعهده داشته است می‌گوید از این خبر متعجب نشده است. او گفت: این ارتباطی به دوستی یا اخلاقیات ندارد. این مساله مربوط به تعقیب منافع است. وزارت دفاع دانمارک با صدور یک بیانیه کلی «جاسوسی سازمان‌یافته از متحدان نزدیک» را غیرقابل قبول خوانده است. دولت فرانسه در این خصوص اعلام کرد موضوع جاسوسی آمریکا و دانمارک از مقام‌های اروپایی اگر اثبات شود، بسیار خطرناک است.

انگشت اتهام اسنودن به سوی بایدن

در پی انتشار گزارش جدید دانمارکس رادیو، ادوارد اسنودن، جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا را به دست داشتن در این عملیات در زمانی که معاون رییس‌جمهوری آمریکا بود، متهم کرده است.

اسنودن که پیمانکار سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا بود، در سال ۲۰۱۳ اطلاعات گسترده‌ای را درباره استراق سمع خطوط تلفن و اینترنت به وسیله سازمان‌های جاسوسی ایالات متحده منتشر کرد. دولت آمریکا اسنودن را به دزدی اسناد دولتی، انتشار غیرقانونی اطلاعات مربوط به دفاع ملی و انتشار عمدی اطلاعات طبقه‌بندی شده متهم کرد. ادوارد اسنودن به روسیه پناهنده شد.

 انتشار گزارش اسنودن، سبب شده بود تا اوباما تعهد دهد که دست از جاسوسی از متحدان نزدیک بردارد.  لوموند در این خصوص نوشت: در این مرحله مشخص نیست که آیا جاسوسی از طریق سیستم‌های دانمارکی قبل از تعهد اوباما رخ داده یا بعد از آن.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 193606
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا