کسب سود با نگاه بلندمدت

به گزارش جهان صنعت نیوز:  در نتیجه افزایش این نگرانی‌ها در میان فعالان اقتصادی، قیمت کامودیتی‌ها در بازار جهانی در طول چند روز گذشته روندی نوسانی را طی کرده و عموما کاهشی بوده است. در این میان اما محدودیت‌های ایجادشده برای تولید مواد اولیه صنعتی در برخی نقاط جهان از جمله چین و شیلی، چشم‌انداز صعودی را برای گروهی از کامودیتی‌ها ترسیم می‌کند. از همین رو گفته می‌شود بازار بین‌المللی مواد خام در کوتاه مدت با نوسان روبه‌رو خواهد بود و هر محصول عملکرد متفاوتی را ثبت خواهد کرد. اکنون این سوال مطرح است که نوسان قیمتی کامودیتی‌ها در بازار جهانی چه تاثیری بر معاملات سهام نمادهای کامودیتی‌محور در بازار سرمایه ایران خواهد داشت و معامله‌گران باید استراتژی معاملاتی خود را چگونه ترسیم کنند؟ حسن کاظم‌زاده تحلیلگر بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با «جهان‌صنعت» بر معامله‌گری با چشم‌انداز بلندمدت تاکید می‌کند و بر این باور است که بازار سرمایه ایران در کوتاه‌مدت از روند نوسانی بازارهای جهانی اثر نمی‌پذیرد.

از آنجا که کامودیتی‌ها قیمت پایانی محصولات شرکت‌های تولیدی و صنعتی را تحت‌تاثیر قرار می‌دهند می‌توانند علاوه بر شرکت‌های تولیدکننده مواد اولیه که به خام‌فروشی می‌پردازند، بر شرکت‌های تولیدکننده کالاهای نهایی نیز اثرگذار باشند؛ از همین‌رو قیمت کامودیتی‌ها همواره از اهمیت بالایی برای اقتصاد برخوردار است. بر همین اساس افزایش قیمت کامودیتی‌ها در بازار جهانی می‌تواند در بلندمدت درآمد شرکت‌ها را با رشد مواجه کند. روندی که عکس آن نیز صادق است و می‌تواند با کاهش نرخ درآمدها و سودآوری گروه‌های مختلف تولیدی و صنعتی را تحت تاثیر منفی قرار دهد. این اثر به ویژه در صورتی که شرکت در بازار سرمایه نیز حاضر باشد برای سهامداران و معامله‌گران بسیار مهم خواهد بود. سهام کامودیتی‌محور بازار سرمایه ایران عموما از طرفداران زیادی در میان معامله‌گران برخوردار هستند. معامله‌گرانی که چشم به قیمت‌های جهانی می‌دوزند و استراتژی خود را بر اساس روند تولید و داد و ستد مواد اولیه در جهان ترسیم می‌کنند. حالا مدتی است که نرخ جهانی برخی محصولات کامودیتی در بازار بین‌المللی دستخوش تغییر شده و روند نزولی در پیش گرفته است. گفته می‌شود اصلی‌ترین دلیل نوسانات کاهشی در نرخ‌ها طی روزهای گذشته گسترش نوع جدید ویروس کرونا در جهان است. در حالی که اغلب کشورهای صنعتی طی ماه‌های گذشته شهروندان خود را واکسینه کرده‌اند اما سوی دلتا توانسته است بخش زیادی از افراد واکسینه‌شده را نیز تحت‌تاثیر قرار دهد. اگر چه گفته می‌شود برخی انواع واکسن میزان درگیری و ابتلای اشخاص به نوع دلتای ویروس را کاهش می‌دهند اما ترس عمومی از گسترش نوع جدید کووید۱۹ که نمونه مرگ و میر ناشی از آن در هند پیش چشم جمعیت جهان قرار دارد، روند عادی زندگی را مجددا مختل کرده است. این اخلال همچنین چشم‌انداز رشد اقتصاد جهانی و بازگشت صنایع به وضعیت عادی را نیز با تردید مواجه کرده است. گفته می‌شود در چین ۱۵ استان به نوع جدید ویروس آلوده شده‌اند. از همین رو به نظر می‌رسد آهنگ بازگشت اقتصاد کندتر از آنچه پیشتر برآورد شده بود باشد. این نگاه در روزهای گذشته اثر خود را در بازارهای جهانی نشان داده است. طی هفته معاملاتی گذشته در بازارهای جهانی، نرخ متانول، بیلت و میلگرد چین کاهشی بوده است. در همین حال بیلت دریای سیاه و شرق آسیا، قراضه ترکیه، سنگ آهن، گندله و کنسانتره کاهشی بوده‌اند. به گزارش کامودیتی، در مقابل اما زغال سنگ داخلی و سیلیکون صادراتی چین، آنتیموان، ایندیم، سنگ کروم آفریقای جنوبی، ژرمانیوم و بیسموت افزایش را تجربه کرده‌اند. همچنین قیمت انواع نفت در بازارهای جهانی همواره افزایشی بوده و تنها در برخی موارد کاهش را تجربه کرده است. در این میان تحلیلگران، چشم‌انداز نفت و فرآورده‌های نفتی را در بازار جهانی صعودی ارزیابی می‌کنند. گفتنی است بیلت و اسلب ایران در بازار عموما رشد را تجربه کرده، اوره ایران بی‌تغییر بوده اما اوره فوب خلیج‌فارس با کاهش روبه‌رو بوده است.

عملکرد متفاوت کامودیتی‌ها

حسن کاظم‌زاده تحلیلگر بازار سرمایه در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» تاکید می‌کند: «بحث کامودیتی‌ها از محصولی به محصول دیگر متفاوت است. مثلا نفت و مشتقات و فرآورده‌های آن در حال حاضر شرایط خاص خود را دارند و فلزات رنگین وضعیت دیگری را تجربه می‌کنند و خوراک هم در شرایط دیگری است.» او با تاکید بر اینکه نمی‌توان به همه کامودیتی‌ها یکسان نگریست، اظهار می‌کند: «چند ماه قبل می‌دانستیم که تقاضای جهانی به طور یکپارچه رشد خواهد کرد و از همین رو می‌توانستیم پیش‌بینی کنیم که روند همه این کالاها رشدی است. اما اکنون از محصولی به محصول دیگر، شرایط و چشم‌انداز متفاوت است.» کاظم‌زاده ادامه می‌دهد: «مثلا در برخی محصولات مانند سنگ‌آهن چشم‌انداز قیمت‌ها نه تنها رشدی نیست بلکه اتفاقا به دلیل محدودیت‌های تولید فولاد که در چین وضع شده کاهشی است. اما در فرآورده‌های نفتی نه تنها چشم‌انداز منفی نیست بلکه احتمال می‌رود روند قیمت این محصولات مثبت هم باشد. به دلیل اینکه کشورهایی که در این فصل شاهد مسافرت زیادی هستند، محدودیت‌های مسافرتی را برمی‌دارند و از همین رو به مشتقات گروه نفتی نیاز خواهد داشت.» این تحلیلگر بازار سرمایه تصریح می‌کند: «در کل می‌توان گفت که شرایط بازار جهانی کامودیتی‌ها نوسانی خواهد بود. یعنی نمی‌توان گفت که کامودیتی‌ها روند صعودی یا نزولی یکسان و یکپارچه خواهند داشت. برآیند تحلیل‌ها به ما می‌گوید که روند قیمت کامودیتی‌ها در بازار جهانی نوسانی است.»

احتیاط در معاملات

این تحلیلگر بازار سرمایه همچنین درباره شیوه تعیین استراتژی معامله گران بازار سرمایه ایران برای دادوستد سهام کامودیتی‌محور عنوان می‌کند: «اگر فردی شرکتی را با آخرین قیمت‌های جهانی مورد بررسی قرار داده و تحلیل می‌کند، در نتیجه نوسانات قیمت جهانی سهام او نیز دچار نوسان می‌شود. اما اگر فرد چشم‌انداز بلندمدت‌تری داشته باشد می‌داند که قیمت لحظه‌ای اهمیتی ندارد؛ بلکه این نرخ میانگین دوره و بازه بلندمدت‌تر است که باید مورد توجه قرار گیرد.» کاظم‌زاده تاکید می‌کند: «بر اساس این دیدگاه بلندمدت، فرد می‌تواند با اطمینان بیشتری معامله کند.» او در ادامه توضیح می‌دهد: «طبیعتا بهترین رویکرد این است که اگر محصولی در این اواخر زیاد رشد کرده است و شرکت داخلی آن را تولید می‌کند کمی محتاط‌تر عمل کنیم و برای آن یک افت احتمالی را در نظر بگیریم.» با این حال کاظم‌زاده تاکید می‌کند: «به نظر نمی‌رسد فعلا بازار سرمایه ما از ناحیه بازارهای جهانی دچار تلاطم خاصی شود.» او در ادامه در معرفی بهترین گروه‌ها می‌افزاید: «در مقطع کنونی در حوزه کامودیتی‌ها، اوره‌ای‌ها وضعیت بهتری دارند. متانول هم فعلا ریسک ریزش ندارد. در فلزات رنگی آلومینیوم از نظر قیمت جهانی نسبت به بقیه همگروه‌های خود وضعیت بهتری دارد.» او در ادامه تصریح می‌کند: «دوباره تاکید می‌کنم که شرایط و روند قیمت‌ها از محصولی به محصول دیگر متفاوت است و مثلا در کنار مواردی که گفته شد روند رو به رشدی خواهند داشت، پتروشیمی‌ها را داریم که فعلا چشم‌انداز صعودی خاصی ندارند اما چشم‌انداز نزولی هم ندارند.»

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانبانک و بیمهپیشنهاد ویژه
شناسه : 207963
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا