کاهش ۲۵ درصدی انتشار گازهای گلخانه‌ای با رونق مصرف سی ان جی

جهان صنعت نیوز: وحید تقی خانی امروز (دوشنبه) در جمع خبرنگاران با اعلام این خبر افزود: اجرای مصوبه جدید شورای عالی اقتصاد که با پیشنهاد وزارت نفت و سازمان برنامه و بودجه برای ارائه تسهیلات به مردم صورت گرفته، آثار بسیار مثبتی  را به دنبال خواهد داشت.


وی افزود: امروزه استفاده از گاز طبیعی به عنوان یک سوخت جایگزین در برخی از کشورها رایج است و این موضوع به عنوان یک راهبرد درایران نیز به شکل جدی دنبال می‌شود و پیشرفت‌های خوبی در این زمینه حاصل شده است.

عضو هیات علمی دانشکده مهندسی نفت دانشگاه صنعتی شریف با بیان اینکه بحث جایگزینی گاز طبیعی از سال ۱۳۸۰ در کشور شروع و اقدام‌های موثری در این زمینه انجام شده است، تولید مخازن با استفاده از مواد هوشمند، کامپوزیت‌های پلیمری با هدف سبک سازی و ایمن سازی مخازن و تولید کیت‌های الکترونیکی برای دوگانه‌سوزسازی خودروهای باپایه گاز سوز و نیز افزایش تعداد ایستگاه‌های سوخت رسانی، از جمله پیشرفت‌های کشور در این حوزه است.

دبیر کل فدراسیون صنعت نفت ایران با بیان اینکه هدف اصلی و مشترک در مباحث استفاده از انواع سوخت‌های جایگزین، کاهش هزینه‌ها، آلودگی هوا و آلاینده‌های ناشی از سوختن سوخت‌های سنگین است، افزود: متان یا گاز طبیعی در بین سوخت‌های هیدروکربنی، کمترین آلایندگی را دارد و می‌تواند تا حدود ۲۵ درصد کاهش گازهای گلخانه‌ای را به همراه داشته باشد.

وی یادآورشد: روزهای گذشته اقبال مردم به سمت گازسوز سازی و استفاده از گاز طبیعی چندین برابر شده و مردم تمایل دارند که از سوخت ارزانتر استفاده کنند و طبیعی است با توسعه سوخت جایگزین CNG یا گاز طبیعی مقدار قابل توجهی کاهش در مصرف بنزین حاصل می‌شود. 

تقی خانی ضمن تاکید بر اینکه بحث استفاده از سوخت‌های جایگزین رویکرد صحیحی است، تصریح کرد: اثر مستقیم اجرای این طرح، موجب کاهش مصرف بنزین است که از محل صرفه‌جویی حاصل از آن درآمد نصیب کشور می‌شود.

وی یادآور شد: براساس مطالعات اقتصادی و فنی که در این طرح صورت گرفته، علاوه براینکه در این طرح مردم منتفع خواهند شد، پیامدکاهش هزینه‌های حمل و نقل عمومی و غیره شده و درکل برای اقتصاد کشور حرکت مثبت و موثری است. 

تقی خانی گفت: توسعه این صنعت به ایجاد اشتغال کمک کرده و یک اقدام کارآفرینانه محسوب می‌شود که بسیاری از جوانان و متخصصان دانشگاهی را به این سو رهنمون می‌کند؛ همچنین یک خط مشی را برای دانشگاه‌ها و مراکز علمی و پژوهشی کشور ایجاد خواهد کرد که در این زمینه موثرتر و باشتاب تر گام بردارند تا در نهایت کاهش هزینه‌ها و رفاه بیشتر مردم را به دنبال داشته باشد.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 69010
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا