کاهش قیمت سیمان با تامین نسبی برق واحدهای تولیدی از روز گذشته

به گزارش جهان صنعت نیوز: از وزارت صنعت، معدن و تجارت، «اسدالله کشاورز» در حاشیه بازدید از کارخانه سیمان تهران که به منظور بررسی روند از سرگیری فعالیت این کارخانه (پس از توقف تولید به دلیل قطعی برق) انجام گرفت، در خصوص نوسانات قیمت سیمان در کشور افزود: شرایط و محدودیت‌هایی که در تامین برق واحدهای تولیدی به‌ویژه فولاد و سیمان به وجود آمد، موجب کاهش تولید و عرضه در بازار و در نتیجه افزایش قیمت این محصول در کشور شد.


معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت در ادامه به خشکسالی و مشکلات تولید برق ناشی از کمبود آب و نیز فصل گرما و افزایش مصرف برق در کشور اشاره کرد و گفت: عدم تولید برق توسط توربین‌های برق‌آبی و محدودیتی که در تامین برق مورد نیاز صنایع ایجاد شد، تاثیر منفی در صنایع سیمان و فولاد داشت، به‌طوری‌که منجر به کاهش تولید تا میزان یک‌سوم شد و شاهد تعطیلی بسیاری از این واحدهای تولیدی بودیم که نتیجه این اتفاق در بازار به صورت افزایش قیمت، خود را نشان داد.

کشاورز با استناد به صحبت‌های مسوولان وزارت نیرو نسبت به تامین برق واحدهای صنعتی به‌ویژه صنایع فولاد و سیمان ابراز امیدواری کرد و بیان‌داشت: با تامین برق این واحدها و افزایش تولید، قیمت در بازار نیز کنترل شده و به روال عادی برمی‌گردد.

وی ادامه‌داد: به عنوان مثال همان‌طور که شاهد هستیم در این چند روز که با افزایش نسبی سهمیه مصرف این واحدها و بهبود شرایط توزیع سیمان در منطقه شهر ری، شاهد کاهش قیمت سیمان به محدوده ۴۰ هزار تومان هستیم.

روز گذشته «سعید زرندی»  معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: با عرضه بیش از ۷۰۰ هزار تن سیمان در بورس در آخرین روز کاری هفته گذشته (چهارشنبه)، متوسط قیمت ۲۹ هزار و ۵۰۰ تومانی برای هر کیسه سیمان تعیین شد که به واقعیت، بسیار نزدیک است.

 پانزدهم تیرماه امسال در پی خاموشی‌های برق که به‌طور عمده ناشی از ناترازی در مصرف و تولید برق بود، وزارت نیرو با استناد به مصوبه شورای عالی امنیت ملی، به شرکت‌های برق منطقه‌ای و همچنین شرکت‌های توزیع نیروی برق ماموریت داد تا فعالیت برق مشترکان فولادی و سیمانی را متوقف کنند.

پس از آن طی مصوبه دیگری مقرر شد روزهای دوشنبه و سه‌شنبه (۲۸ و ۲۹ تیرماه) صنایع سیمان از ساعت ۱۲ شب تا ۸ صبح مجاز به فعالیت بدون محدودیت باشند و از ساعت ۸ تا ۲۴ با ۳۰ درصد دیماند مصرفی فعالیت خود را ادامه دهند.

همچنین مقرر شد صنایع فولاد در این ۲ روز از ساعت ۱۲ شب تا ۸ صبح مجاز به فعالیت با ۵۰ درصد و از ساعت ۸ تا ۲۴ صرفا با ۱۰ درصد دیماند مصرفی باشند

با توجه به این مصوبه، صنایع سیمان از روز چهارشنبه (۳۰ تیرماه) تا یکشنبه (سوم مردادماه) بدون هیچ‌گونه محدودیت می‌توانند فعالیت تولیدی داشته باشند و صنایع فولاد نیز در این مدت با ۵۰ درصد دیماند مصرفی مجاز به فعالیت هستند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانصنعت و معدن
شناسه : 206576
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا