کارگران شرکت زغال‌سنگ دست از کار کشیدند

به گزارش جهان صنعت نیوز:  در این راستا کارگران شرکت معادن زغال‌سنگ کرمان نیز در محوطه این مجموعه در مرکز استان تجمع کردند. این کارگران که از بخش‌های مختلف شرکت معادن به مرکز استان آمده‌اند، از دو روز گذشته، دست از کار کشیدند. کارگران معادن همکار، حشونی، معدن اصلی، معدن ۴ و کارخانه زغالشویی از جمله واحدهایی هستند که به این اعتراض پیوسته‌اند. آنها خواهان جلوگیری از واگذاری شرکت هستند و می‌گویند حتی اگر بنابر اجرای این واگذاری باشد، ابتدا باید تکلیف تبدیل وضعیت استخدامی، اعمال و افزایش ضریب بازنشستگی در مشاغل سخت و زیان‌آور از ۵/۱ به ۲ و افزایش حقوق و مزایای شغلی اجرا شود.

به گفته کارگران، بیشتر آنها تا سال ۱۴۰۳ بازنشسته می‌شوند و انتظار دارند که به جهت افزایش مستمری بازنشستگی‌، از حالت قرارداد موقت خارج و صاحب قرارداد رسمی شوند. با توجه به اینکه مزد و مزایای ۲۴ ماه آخر مبنای محاسبه مستمری است، تبدیل وضعیت در این بازه زمانی می‌تواند کمک زیادی به این کارگران بکند.

در همین حال کارگران تمایل دارند به جای ۲۰ سال بیمه‌پردازی که با اعمال ضریب ۵/۱ و ۱۰ سال سنوات ارفاقی، معادل ۳۰ سال خدمت قرار می‌شود با ۳۵ سال بیمه‌پردازی و ۳۵ روز حقوق بازنشسته شوند. با توجه به اینکه کارگران شرکت معادن زغال‌سنگ کرمان در سوابق بیمه‌ای خود دچار وقفه هستند، باید برای تکمیل آن تا زمان بازنشستگی، سال‌های بیشتری را به کار اختصاص دهند. در نتیجه بازنشستگی با اعمال ضریب ۲ برای محاسبه سنوات سخت و زیان‌آور، بیشتر به نفع آنهاست.

با توجه به اینکه کارگران، برای پایان دادن به اعتراض خود، خواهان روشن شدن مساله مطرح‌شده در زمینه واگذاری شرکت به فولاد تجارت دالاهو هستند، به گفته‌ آنها از سوی شرکت وعده داده شده که عامریان رییس جدید موسسه صندوق حمایت و بازنشستگی فولاد، ظرف روزهای آینده برای دیدار با اعضای «شورای کارگری» شرکت، به منطقه سفر کند.

با وجود اینکه مساله واگذاری شرکت معادن زغال‌سنگ کرمان از سال ۹۹ جدی‌تر شده است، بحث واگذاری سهام ترجیحی این مجموعه به کارگران توسط پورابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس و نماینده استان کرمان مطرح شده بود. با این حال کارگران می‌گویند که حتی واگذاری سهام ترجیحی هم بلاتکلیف گذاشته شده و صرفا بحث واگذاری شرکت مطرح شده است. با توجه به اینکه کار در معادن زغال‌سنگ «ماهیتا» سخت و زیان‌آور محسوب می‌شود، رفع سخت و زیان‌آوری آن با به کارگیری تمهیدات فنی، ممکن نیست. کارگرانی که در این معادن مشغول هستند، به گفته‌ خود مسن‌تر از سن شناسنامه‌ای‌شان به نظر می‌رسند. آنها انتظار دارند که تکلیف بازنشستگی‌شان با رعایت تکالیف قانونی کارفرما مانند انعقاد قرارداد دائم، در مشاغل دارای ماهیت مستمر و افزایش حقوق و مزایا متناسب با این تبدیل وضعیت، روشن شود.

دغدغه نان و امنیت

کارگران که شایعاتی را مبنی بر احتمال واگذاری این شرکت به بخش خصوصی طی چند وقت اخیر از منابع مختلف شنیده‌اند، نگران هستند و باور دارند درصورتی که شفاف‌سازی لازم به همراه اطلاعات جامع و اقناع‌کننده برای آنان صورت گیرد نگرانی آنها نیز از بین می‌رود. اعتراض کارگران در کرمان بیش از یک ماه است که طول کشیده. این اعتراضات نشان می‌دهد گویی از طرفی کارگران از جدا شدن از دولت هراس داشته و از طرف دیگر نگران مدیریت خصولتی‌ها هستند. در واقع مشکل تورم و افزایش قیمت‌ها باعث شده کارگران به دنبال شرایط امن و ایمن برای ادامه حیات خود باشند.

امروز مساله معدن زغال‌سنگ کرمان نشان می‌دهد که دغدغه کارگران معادن خصولتی و حتی خصوصی دغدغه نان و امنیت است. تورم تا حدی پیش رفته که سفره کارگران به نصف رسیده و حالا نگران از این مساله دست به اعتراض زده‌اند.

البته این در حالی است که برخی دیگر باور دارند مساله امروز بیشتر امتیازخواهی است، به این معنی که کارگران حقوق خود را دریافت می‌کنند اما با توجه به شرایط فعلی آن را کافی ندانسته بنابراین سر کار نرفته و به دنبال دریافت باج هستند. با توجه به بروز مشکلات اقتصادی کارگران تمایل دارند به دولت وصل شوند و حقوق و مزایایی که دیگر دولتی‌ها از آن بهره‌مند هستند را دریافت کنند. آخرین بار هم شماری از کارگران شرکت معادن زغال‌سنگ کرمان روز یکشنبه گذشته مقابل ساختمان این شرکت حضور یافته و نگرانی خود را نشان دادند.

قضیه‌ای که مسکوت ماند

از سال گذشته، گمانه‌زنی‌هایی در مورد انتقال مدیریت سهام شرکت زغال‌سنگ کرمان به شرکت تجارت دالاهو (از مجموعه‌های وابسته به موسسه صندوق حمایت و بازنشستگی کارکنان فولاد) شده بود. اما کارگران آن زمان هم دست به اعتراض زده و خواستار استخدام رسمی، برقراری امنیت شغلی و افزایش ضریب سخت و زیان‌آوری برای تسریع در بازنشستگی‌های زودتر از موعد شده بودند.

با وجود اعتراض‌ها قضیه مسکوت ماند و مرداد ماه امسال بود که اکبر سلطانی مدیر روابط عمومی شرکت زغال‌سنگ کرمان اعلام کرد: در طرح واگذاری شرکت زغال‌سنگ کرمان به شرکت دالاهو ایرادی در مصوبه هیات دولت وجود دارد که مانع این واگذاری شد، بر اساس این مصوبه عفت شریعتی و محمدرضا پورابراهیمی نمایندگان مردم استان کرمان در مجلس با برگزاری جلسه‌ای، این واگذاری را لغو کردند.

عفت شریعتی نماینده مردم زرند و کوهبنان و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد که واگذاری شرکت زغال‌سنگ کرمان به صورت مستقیم یا غیرمستقیم (از طریق شرکت سرمایه‌گذاری فولاد) به استناد مصوبه هیات وزیران منتفی شده است.

شریعتی در مرداد ماه گفت: ساختار جدید صندوق بازنشستگی فولاد کشور با لحاظ مالکیت ۱۰۰ درصدی شرکت سرمایه‌گذاری صندوق فولاد در زغال‌سنگ و همچنین مالکیت ۱۰۰ درصدی بازنشستگان فولاد در شرکت سرمایه‌گذاری صندوق فولاد تعریف می‌شود.

نماینده مردم زرند و کوهبنان در مجلس شورای اسلامی همچنین تاکید کرده بود که به علت مغایرت قانونی مصوبه هیات وزیران در واگذاری شرکت زغال‌سنگ کرمان، ابطال آن توسط کمیسیون اقتصادی از طریق هیات تطبیق مصوبات دولت یا دیوان عدالت اداری در دستور کار قرار گرفته است.

همچنین پورابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس خبر داد که پیش از واگذاری، «سهام ترجیحی» دالاهو به کارگران واگذار می‌شود اما با وجود گذشت یک‌سال از گمانه‌زنی‌ها برای سپردن این شرکت به مجموعه دالاهو، وضعیت روشن نشده است.

واگذاری دوباره در دستور کار

حالا کارگران می‌گویند واگذاری مجدد به دستور کار بازگشته است، آن هم در شرایطی که وعده‌هایی که در گذشته داده بودند، محقق نشده‌اند. کارگران تاکید دارند تا پیش از تحقق تمام خواسته‌های صنفی‌شان مانند استخدام رسمی مخالف واگذاری یا هر اتفاق دیگری در مورد سهام شرکت زغال‌سنگ کرمان هستند. کارگران همچنین تاکید دارند که شرکت زغال‌سنگ حواشی واگذاری را روشن کند و اگر این واگذاری هنوز صورت نگرفته، نمایندگانش با حضور در استان موضوع را اعلام کنند.

به این ترتیب کارگران با حضور مقابل ساختمان این شرکت خواستار شفاف‌سازی در خصوص آنچه ادعای واگذاری شرکت به بخش خصوصی از طریق یک شرکت سرمایه‌گذاری خوانده شده، شده‌اند. این کارگران مدعی شده‌اند که یا واگذاری منتفی نشده یا شفاف‌سازی در این زمینه صورت نمی‌گیرد. این افراد همچنین به این بهانه سایر درخواست‌های خود مبنی بر اعمال کامل مزایای مربوط به ضریب ۲ مشاغل سخت و زیانبار، تکمیل سوابق بیمه‌ای برخی کارگران و همچنین بعضی نیازهای رفاهی را مطرح کرده‌اند.

ضعف مدیریت

تجمع کارگران در حالی است که شرکت معادن زغال‌سنگ کرمان اینک با مشکل مدیریتی نیز مواجه است و مدیرعامل شرکت در محل شرکت حضور ندارد. منابع قضایی چندروز پیش از کشف اختلاس ۱۰ میلیارد ریالی در این شرکت و بازداشت برخی مدیرانش خبر داده بودند.

تاسیس شرکت معادن زغال‌سنگ کرمان به سال ۱۳۵۳ برمی‌گردد. گفته می‌شود که این شرکت حتی تا ۱۰ سال قبل شرایط مناسبی داشته است. یکی از فعالان معدنی که نخواست نامش فاش شود به «جهان‌صنعت» گفت: این شرکت قبل از واگذاری به تامین اجتماعی و قبل از اینکه به عنوان یک شرکت خصولتی شناخته شود، هیچ‌کدام از مشکلات امروز را نداشته است.

او اظهار کرد: همیشه کسی که رزومه کاری قوی و تجربه کار معدنی داشت، در این شرکت وارد شده است اما مدتی است که متاسفانه مدیران این شرکت دانش کافی از معدنکاری نداشته و اهل فعالیت معدنی نیستند. این مساله به شدت روی تولید این مجموعه اثرگذار بوده است. به طور مثال آمارها از ۷۵۰ هزار تن به کمتر از ۳۰۰ هزار تن زغال رسیده است.

این فعال معدنی ادامه داد: در آینده پیش‌بینی می‌شود که این شرکت به سمت ورشکستگی و کسری برود و در نهایت چیزی که می‌ماند این است که در بلند‌مدت کارگر بازنده همیشگی است.

در خبری که به نقل از بازرسی کل استان کرمان طی اواخر مهرماه امسال منتشر شد آمده بود: در بررسی عملکرد شرکت زغال‌سنگ کرمان مشاهده شد مدیر روابط عمومی و امور ورزش شرکت زغال‌سنگ با مشارکت مدیریت شرکت و با همکاری تعدادی از فروشندگان کالا، بیش از ۱۰ میلیارد ریال از وجوه شرکت را اختلاس کرده‌اند.

در این خبر قید شده بود: پس از ارسال گزارش به مرجع قضایی مسوول روابط عمومی و امور ورزش شرکت با حکم قاضی پرونده بازداشت و متهم دیگر از تاریخ دستگیری مدیر روابط‌عمومی به محل شرکت مراجعتی نداشته است.

پس از انتشار این خبر در فضای مجازی استان کرمان خبر دیگری از سوی این شرکت منتشر و اعلام شد که مدیرعامل به علت بیماری در مرکز درمانی بستری بوده است. پس از آن بود که ششم آبان ماه جاری فرمانده نیروی انتظامی استان کرمان نیز در خبری اعلام کرد: در عملیات ماموران پلیس امنیت اقتصادی، مدیرعامل و مدیر روابط عمومی یکی از شرکت‌های معدنی در کرمان به جرم اختلاس دستگیر و به مرجع قضایی معرفی شدند.

در این خبر درباره جزئیات این رویداد به نقل از سردار عبدالرضا ناظری آمده بود: برابر گزارش واصله از بازرسی کل استان کرمان مبنی بر اختلاس در یک شرکت معدنی، ماموران پلیس امنیت اقتصادی با توجه به مدارک و مستندات موجود، طی عملیاتی مدیر روابط عمومی این شرکت را بازداشت کردند.

ناظری ادامه داد:‌ ماموران در ادامه با انجام اقدامات تخصصی و هماهنگی‌های قضایی، مدیرعامل فراری این شرکت را نیز با همکاری پلیس امنیت اقتصادی تهران بزرگ دستگیر کردند.

بر اساس اخباری که منتشر شده طی چندروز آینده مسوولان صندوق بازنشستگی فولاد کشور یا دیگر مجموعه‌های مرتبط قرار است به استان سفر کنند و در جلسه با مدیران استانی درباره وضعیت و تعیین‌تکلیف مسائل این شرکت به تصمیم برسند. برخی منابع همچنین احتمال دادند که ممکن است در سفر مسوولان کشوری بالادستی شرکت زغال‌سنگ کرمان، مدیرعامل جدید این شرکت نیز معرفی شود.

تشکیل فراکسیون حمایت از معادن زغال‌سنگ در مجلس

حالا در خبرها آمده که جهت خودکفایی در تولید زغال‌سنگ فراکسیون حمایت از معادن زغال‌سنگ در مجلس تشکیل شده است.

در جلسه اخیر فعالان حوزه زغال‌سنگ با اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در خصوص جایگاه حساس معادن زغال‌سنگ و لزوم اجرایی کردن دستور رییس‌جمهور جهت خودکفایی در تولید زغال‌سنگ مباحثی مطرح شد.

همچنین در این جلسه تاکید شد با توجه به شرایط سخت این معادن باید نگاه ویژه دولت به این حوزه ایجاد شود چراکه با توجه به ذخایر عظیم زغال‌سنگ در شان کشور نیست که وارد‌کننده زغال‌سنگ باشیم. در این جلسه نمایندگان کمیسیون اقتصادی مجلس اعلام کردند باید با یک برنامه‌ریزی جهت اقتصادی کردن تولید زغال‌سنگ، کشور ما از یک وارد‌کننده زغال‌سنگ به صادر‌کننده تبدیل شود.

در ادامه این جلسه ضمن ارائه پیشنهاداتی برای حل مشکلات معادن زغال‌سنگ در جهت هم‌اندیشی و هماهنگی سیاست‌های کل کشور فراکسیون نمایندگان مناطق زغال‌خیز کشور با محوریت کمیسیون اقتصادی در مجلس شورای اسلامی تشکیل شد.

برخی مصوبات این جلسه به شرح زیر است: با توجه به قیمت تمام شده تولید زغال‌سنگ در ایران و همچنین قیمت‌های جهانی زغال‌سنگ مشابه زغال پایه ایران جهت استمرار حیات معادن فعلی و تشویق سرمایه‌گذاری در معادن زغال‌سنگ جهت کاهش واردات غیرقابل توجیه مقرر شد در فرمول نرخ برابری ۵/۲۶ درصد زغال‌سنگ نسبت به فولاد تجدید نظر بنیادی شود.

 با توجه به اینکه جهت تعیین نرخ برابری ماهیانه قیمت زغال‌سنگ نسبت به فولاد درحال حاضر فقط نرخ فروش داخلی مبنا است مقرر شد پیگیری لازم از سوی رییس کمیسیون اقتصادی جهت اصلاح این روش به روش جدید بر مبنای نرخ شمش معدل قیمت فروش داخلی و خارجی بر مبنای کدال فولاد خوزستان قرار گیرد.

 با توجه به مشکلات پرداخت فوق‌العاده مشاغل سخت و زیان‌آور کارگران زحمتکش زغال‌سنگ مقرر شد از سازمان تامین اجتماعی پیگیری شود که همانند منطقه طبس معادن زغال‌سنگ کل کشور بتوانند این فوق‌العاده را به صورت ماهانه در قالب لیست بیمه پرداخت کنند.

برای کمک به احیای معادن زغال‌سنگ و تشویق سرمایه‌گذاری در این حوزه به منظور خودکفایی مقرر شد پیگیری لازم از سوی رییس کمیسیون اقتصادی جهت معافیت ۱۰ ساله حقوق دولتی معادن کشور از سوی وزارت صمت در دستور کار قرار گیرد.

 همچنین پیشنهاد شد در جهت هم‌اندیشی و هماهنگی سیاست‌های کل کشور فراکسیون نمایندگان مناطق زغال‌خیز کشور با محوریت کمیسیون اقتصادی در مجلس شورای اسلامی تشکیل شود.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهصنعت و معدن
شناسه : 227588
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا