وعده سران بیش از صد کشور جهان به پایان جنگل‌زدایی تا ۲۰۳۰

به گزارش جهان صنعت نیوز: دولت بریتانیا که میزبان نشست گلاسکو است اعلام کرد که حدود ۱۲ میلیارد دلار از بودجه عمومی کشورهای عضو پروژه برای حفاظت از جنگل‌ها صرف خواهد شد. علاوه بر آن حدود هفت میلیارد و دویست میلیون دلار نیز سرمایه‌گذاری از بخش خصوصی صورت خواهد گرفت. این تعهد ۲/۱۹ میلیارد دلاری اما از دید فعالان محیط‌زیست که خواهان نجات فوری ریه‌های زمین از تخریب و نابودی هستند بسیار دوردست و طولانی‌مدت ارزیابی شده است.


سرمایه‌گذاری بیش از ۱۹ میلیارد دلاری که برای عملی شدن چنین تعهدی ضروری به نظر می‌رسد، قرار است از بودجه‌های عمومی و خصوصی تامین شود و رهبران جهان دیروز، در دومین روز اجلاس آب و هوایی گلاسکو ابتکارات و راهکارهای عملی را برای دستیابی به این هدف مورد بررسی قرار دادند.

بر اساس توافق صورت گرفته میان رهبران جهان در زمینه توقف جنگل‌زدایی تا پایان دهه‌ جاری میلادی، دوازده کشور از جمله بریتانیا وعده داده‌اند که تا سال ۲۰۲۵ بیش از ۱۲ میلیارد دلار برای احیای زمین و مقابله با آتش‌سوزی جنگل‌ها در بودجه عمومی خود به منظور کمک به کشورهای در حال توسعه لحاظ کنند.

اما حرکت در راستای چنین تحول عظیمی برای نجات زمین، چه در سیاست داخلی آمریکا و چه در عرصه بین‌المللی با موانع بزرگی روبه‌رو است. مقامات دولت آمریکا در ماه‌های اخیر با لحن تندی از عدم تعهد چین به کاهش گازهای آلاینده انتقاد کرده‌اند. در آمریکا نیز بایدن هنوز نتوانسته حمایت کنگره را از طرح بزرگ خود برای انطباق اقتصاد کشور با ضرورت‌های زیست‌محیطی جلب کند. از طرفی یکی از چالش‌های مهم، قانع کردن چین، هند و روسیه ازجمله بزرگ‌ترین تولیدکنندگان گازهای آلاینده در جهان به کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی است درحالی که آمریکا و اتحادیه اروپا در ماه‌های اخیر تعهد خود در این زمینه را افزایش داده‌اند.

از شعار تا واقعیت

این درحالی است که به نوشته روزنامه گاردین، نتایج یک تحقیقات جدید جهانی نشان می‌دهد بخش‌های مختلف جوامع امروزی نتوانسته‌اند تغییرات مورد نیاز را برای جلوگیری از تبعات فاجعه‌بار بحران آب و هوایی به کار بندند و این روند بسیار کُند بوده و یا در برخی موارد حتی رو به عقب بوده است.

تداوم آتش‌سوزی‌ها در جنگل‌های کره زمین از جمله جنگل‌های آمازون فاجعه‌ای جدی برای سیاره زمین به حساب می‌آید. قطع جنگل‌ها به تغییرات اقلیمی دامن می‌زند چرا که توان جنگل‌ها را در جذب‌ کربن به میزان عظیمی از میان می‌برند. به گزارش خبرگزاری افه، براساس داده‌های ماهانه ارائه شده توسط سیستم تشخیص و هشدار جنگل‌زدایی آمازون (Deter)  و موسسه ملی مطالعات فضایی برزیل  (INPE)، جنگل‌زدایی از آمازون به آمار بی‌سابقه‌ای طی ۱۲ سال گذشته رسیده است.

همچنین بنیاد جهانی طبیعت(WWF) اتحادیه اروپا را دومین تخریب‌کننده بزرگ جنگل در جهان نامیده است. به گزارش این بنیاد، در مجموع ۱۶ درصد از جنگل‌زدایی در منطقه مدارگان (گرمسیری) در قالب تجارت‌ بین‌المللی به پای اتحادیه اروپا نوشته شده است.

به گفته کریستیانه شُل، کارشناس بنیاد جهانی طبیعت، به دوران نابودی محیط‌زیست باید پایان داد چرا که اکوسیستم‌های طبیعی مانند جنگل‌ها، بیمه عمر ما به شمار می‌آیند. این کارشناس بر این باور است که اقدامات داوطلبانه‌ از سوی دولت‌ها و شرکت‌ها کافی نبوده و تاکنون تنها منجر به توقف نابودی جنگل‌ به صورت موردی شده ‌است.

 در گزارش این نهاد همچنین آمده است که در کنار حفاظت از جنگل‌ها و تصویب قوانین سخت‌گیرانه‌تر در این مورد باید از دیگر اکوسیستم‌ها هم محافظت کرد چرا که در غیر این صورت تمرکز استفاده‌های بی‌رویه و نابودی از این اکوسیستم به اکوسیستم دیگر منتقل می‌شود.

پروفسور سیمون لوئیس متخصص تغییرات اقلیمی و جنگل‌ها در یونیورسیتی کالج لندن گفته است: تعهد سیاسی برای پایان دادن به جنگل‌زدایی از سوی این همه کشور به همراه پشتیبانی مالی از آن خبر خوبی است. اما ما در سال ۲۰۱۴ هم در چنین موقعیتی بودیم و ولی باز هم به کاهش جنگل‌زدایی نرسیدیم.

به گفته این استاد دانشگاه توافق تازه به موضوع افزایش تقاضا برای محصولاتی چون گوشت دام‌های پرورش یافته در اراضی مربوط به جنگل‌های بارانی نمی‌پردازد؛ موضوعی که بیش از همه باید به حجم انبوه گوشتی بپردازد که کشورهایی مانند آمریکا و انگلیس مصرف می‌کنند.

کشورهای عضو گروه ۲۰ که طی دو روز گذشته در شهر رم ایتالیا گردهم آمده بودند، ۸۰ درصد از کل دی‌اکسیدکربن جهان را تولید می‌کنند که بنا بر اظهارات کارشناسان، این کشورها، مسوولیت بیشتری در راستای مقابله با گرمایش زمین برعهده دارند.

همزمان با آغاز به کار نشست گلاسکو، گرتا تونبرگ، فعال زیست‌محیطی، با انتشار نامه‌ای سرگشاده بر روی شبکه‌های اجتماعی از میلیون‌ها دنبال‌کننده خود در شبکه‌های اجتماعی درخواست کرد تا این نامه را که رهبران کشورهای جهان را به خیانت متهم می‌کند، امضا کنند. این فعال زیست‌محیطی تاکید دارد: ما ساکنان کره زمین خواستار واکنش سریع و فوری در قبال تغییرات اقلیمی هستیم، نه سال آینده، نه ماه آینده، بلکه همین حالا.

هشدار صریح گوترش

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، در سخنرانی خود در نخستین روز نشست گلاسکو، ضمن هشدار نسبت به لزوم اقدام سریع برای نجات بشر، نسبت به حرکت در مسیر فاجعه اقلیمی به دنبال افزایش دمای زمین هشدار داده است.

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان در یکی از تندترین هشدارها درباره گرمایش زمین گفت ما داریم قبر خود را می‌کنیم. گوترش گفت: اعتیاد به سوخت‌های فسیلی بشر را به لبه پرتگاه برده است، یا ما به اعتیاد پایان می‌دهیم یا این اعتیاد به ما پایان می‌دهد. وقت آن است که بگوییم بس است، کشتن خودمان با کربن بس است، رفتار کردن با طبیعت مثل توالت بس است. سوزاندن و حفاری و استخراج هر چه بیشتر بس است. ما داریم قبرهایمان را می‌کنیم.

بمب ساعتی آخرالزمانی

بوریس جانسون نخست‌وزیر بریتانیا به‌ عنوان میزبان COP26 در سخنان آغاز اجلاس هشدار داد که شکست کنفرانس آب و هوا در گلاسکو باعث خشم و بی‌صبری غیرقابل کنترل در جهان می‌شود.

او موقعیت زمین را که به طور مرتب در حال گرم شدن است، گرفتار بمبی تشبیه کرد که سیاره را نابود خواهد کرد و جیمز باند مامور مخفی خیالی تلاش دارد این بمب را خنثی کند. او به رهبران جهان گفت که همه تقریبا در یک موقعیت هستیم. تنها اکنون «بمب‌ ساعتی آخرالزمانی» واقعی است و تخیلی نیست.

جانسون با وام گرفتن از عبارت‌ چند وقت پیش گرتا تونبرگ کنشگر جوان محیط‌زیست گفت: همه وعده‌ها در صورتی‌ که شکست بخورند حرف مفت خواهند بود. نخست‌وزیر بریتانیا از رهبران جهان خواست تا دست به کار شوند. نخست‌وزیر بریتانیا گفت: بشریت مدت‌ها درباره آب و هوا کم‌کاری کرده است. یک دقیقه تا نیمه‌شب فاجعه باقی است و باید هم اکنون اقدام کنیم.

عذرخواهی بایدن

جو بایدن رییس‌جمهوری ایالات متحده نیز در این اجلاس گفت که اقدامات انجام گرفته در این دهه جهت جلوگیری از تغییرات آب‌وهوایی برای نسل‌های آینده تعیین‌کننده خواهد بود. وی افزود: هیچ‌یک از ما اگر از لحظات فعلی استفاده نکنیم، نمی‌توانیم از بدترین شرایطی که هنوز فرا نرسیده است فرار کنیم.

جو بایدن وعده داد که ایالات متحده آمریکا ابتکارات جدیدی را «طی هفت روز آینده» برای مبارزه با تغییرات آب‌وهوایی اعلام خواهد کرد.

رییس‌جمهوری آمریکا با اشاره به برنامه‌های دولت خود برای مقابله با تغییرات آب‌وهوایی، اعلام کرد که ایالات متحده تا سال ۲۰۳۰ یک گیگاتن تولید گازهای گلخانه‌ای را کاهش می‌دهد.

ریاست‌جمهوری آمریکا اقدام دولت پیشین این کشور برای خروج از معاهده اقلیمی پاریس را برای آمریکا دردسرساز خواند و به خاطر آن عذرخواهی کرد. او گفت: فکر نمی‌کنم که نیازی به عذرخواهی من باشد، اما به خاطر این واقعیت که آمریکا در دولت گذشته، از توافقنامه پاریس خارج شد، عذرخواهی می‌کنم.

بایدن از کشورهای توسعه‌یافته خواستار کمک‌های بیشتر به کشورهای در حال توسعه برای مقابله با تغییرات اقلیمی شد. بایدن گفت ما در یکی از نقاط عطف تاریخ جهان ایستاده‌ایم، که مقابله با تغییرات اقلیمی هم یک وظیفه اخلاقی و هم یک ضرورت اقتصادی است.

به همین منظور، کاخ سفید روز دوشنبه طرح اضطراری رییس‌جمهوری برای سازگاری و انعطاف‌پذیری را راه‌اندازی کرد؛ ابتکاری با عزم کل دولت آمریکا برای جلوگیری از بحران جهانی آب و هوا که امیدوار است تا سال مالی ۲۰۲۴، سه میلیارد دلار بودجه دولت آمریکا را در اختیار داشته باشد.

مرکل: تحول جامع در شیوه زندگی

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان که به‌زودی سمت خود را واگذار خواهد کرد گفت جهان برای دستیابی به اهداف اقلیمی موافقتنامه پاریس، در جایی که باید باشد نیست. وی از کشورهای جهان خواست برای انتشار گاز دی‌اکسید کربن که عامل اصلی گرم شدن زمین است، قیمت تعیین کنند.

وی افزود: «آنچه ما به آن نیاز داریم تحولی جامع در شیوه زندگی و کسب‌وکارمان است و به همین دلیل است که می‌خواهم در اینجا یک درخواست واضح برای قیمت‌گذاری انتشار کربن داشته باشم.» وی تاکید کرد که این موضوع پیش از این در اتحادیه اروپا اجرایی شده است و باید به سراسر جهان توسعه یابد.

ماکرون: همکاری جمعی برای غلبه بر چالش‌ها

امانوئل ماکرون، رییس‌جمهوری فرانسه نیز با اشاره به روسیه و چین، آنها را بزرگ‌ترین تولیدکنندگان دی‌اکسید‌کربن معرفی کرد و از آنها خواست تا اقدامات خود را برای کاهش گازهای گلخانه‌ای در ۱۵ روز آینده افزایش دهند. وی همچنین از کشورهای اروپایی خواست تا هم اکنون از وعده‌ها به عمل روی آورند. ماکرون افزود: ما تنها در صورتی می‌توانیم بر این چالش‌های بین‌المللی غلبه کنیم که هماهنگ باشیم و با هم عمل کنیم.

نشست تغییرات اقلیمی زیر نظر سازمان ملل متحد موسوم به COP26 که از روز دوشنبه اول نوامبر/۱۰ آبان در گلاسکو با حضور رهبران بیش از ۱۰۰ کشور جهان، آغاز به کار کرد، به مدت دو هفته ادامه خواهد یافت. کارشناسان و متخصصان از سراسر جهان فرصت خواهند داشت تا آخرین فرصت برای دستیابی به راهکارهای اجرایی به منظور کاهش روند گرمایش زمین تا حداکثر ۵/۱ درجه سانتیگراد را مورد بررسی قرار دهند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 226252
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا