وعده‌های توخالی انتخاباتی با هدف جلب رای

علی ابراهیمی * داوطلبان ریاست‌جمهوری این دوره هم مثل ادوار گذشته شعارها و وعده‌هایی می‌دهند که تا حد زیادی قابلیت اجرایی شدن ندارند و برخلاف روال سایر کشورها که بر اساس برنامه‌های کارشناسی‌شده سخن می‌گویند، فقط به بیان  شعار و وعده روی آورده‌اند. هر چند که شورای نگهبان در مصوبه اخیر خود از کاندیداها خواسته بود برنامه‌های مکتوب و مدون خود را ارائه دهند‌، اما تاکنون هیچ یک از کاندیداها برخلاف وعده‌های اولیه، برنامه‌ای مکتوب ارائه نداده‌اند و صرفا وعده‌هایی کلی و شفاهی است.


البته موضوع اقتصادی به دلیل اهمیت آن مورد توجه همه کاندیداها قرار گرفته و آنها تمرکز خود را روی آن معطوف کرده‌اند. معیشت توده عظیمی از مردم دچار مشکل است، طبیعی است افرادی که وارد کارزار انتخابات شده‌اند، اولویت تبلیغاتشان موضوعات اقتصادی باشد. در صحبت اکثریتشان می‌شود فهمید آنچه علایق مردم است را مورد توجه قرار داده‌اند تا نظر عموم را به خود جلب کنند هر چند که هیچ کدامشان درباره این موضوع به صورت برنامه‌ریزی‌شده و کارشناسی، برنامه‌ای تهیه نکرده یا در دسترس مردم قرار نداده‌اند. البته مردم مطالبات مهم دیگری هم دارند اما اکنون معیشت جزو اولویت‌های درجه اول آنها است و دلیل تاکید کاندیداها و سمت و سوی وعده‌هایشان، همین مساله است. مثلا یکی از کاندیداها  افزایش یارانه به مردم را مطرح می‌کند و دیگری تسهیلات بانکی را وسط کشیده و دیگری وعده حفظ ارزش پول ملی را داده است، اما هیچ یک از آنها برنامه‌ای تحویل مردم نداده‌اند که توسط متخصصان  تهیه شده باشد تا کارشناسان بتوانند روی آن بحث و بررسی و میزان عملیاتی بودن آن را بیان کنند.

البته می‌توان از مشاوران و تیم‌هایی که آنها را همراهی می‌کنند حدس زد که چه نوع رفتاری را دنبال می‌کنند و تا چه حد این سخنان قابلیت اجرایی شدن دارند. بدون اغراق کشور در شرایط سخت اقتصادی است و وضعیت شکننده‌ای دارد. به همین دلیل فردی که وعده بهبود معیشت یا رونق اقتصادی می‌دهد باید به زیرساخت‌ها و سازوکارهای  اقتصادی کشور آشنایی کامل داشته باشد. همچنین ارزش پول ملی ما کاهش داشته است، اما کارشناسان به خوبی می‌دانند که احیای این موضوع در چند ماه و حتی یک سال هم امکان‌پذیر نیست. بنابراین بهتر است وعده‌هایی که توسط کاندیداها داده می‌شود با واقعیت همخوانی داشته باشد تا مردم از عدم تحقق وعده‌ها سرخورده نشوند. همچنین شعار کاندیداها می‌تواند جذاب و جلب‌کننده نظر مخاطب باشد، اما اجرایی شدن آن بنا به توضیحاتی که تاکنون از کاندیداها شنیده‌ایم قابلیت اجرا ندارد. پس این جای نگرانی دارد که باز هم وعده‌هایی برای جلب نظر مردم داده می‌شود که خود کاندیداها هم به خوبی می‌دانند که این شعارها  توخالی هستند و صرفا برای جلب رای مردم داده می‌شوند.

* فعال سیاسی اصلاح‌طلب

اخبار برگزیدهیادداشت
شناسه : 193595
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا