وضعیت سهمگین بیمارستان‌ها

به گزارش جهان صنعت نیوز:  دولت تنها بعضی از کسب‌وکارها را تعطیل کرد که به گفته کارشناسان تعطیلات شش روزه‌ای تهران در شیوع کرونا تاثیر چندانی نداشته زیرا بدنه جامعه قرنطینه را به دلیل مشکلات مالی رعایت نمی‌کند.  چه بسا با عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در شش روز تعطیلی اخیر از سوی مردم کروناویروس بیشتر چرخیده و جان هموطنان بیشتری را گرفته است. به همین خاطر هفته گذشته وزیر بهداشت در نامه‌ای به مقام معظم رهبری درخواست تعطیلی دوهفته‌ای کشور را داده بود و ایشان از رییس‌جمهور سابق خواستند این موضوع را در ستاد ملی کرونا بررسی کند. اما با وجود شرایط فوق‌العاده در کشور این ستاد با پیشنهاد تعطیلی دوهفته‌ای موافقت نکرده است. در صورتی که تقریبا دو هفته‌ای می‌شود ایران از نظر تعداد مبتلایان با ۴۰ هزار تن در صدر آمار مبتلایان جهان قرار گرفته است. همچنین آمار فوتی‌ها از مرز ۴۰۰ تن گذشته و کادر درمان تعداد بستری‌ها را در ۱۷ ماهه اخیر بی‌سابقه اعلام کرده است. بنابراین در هفته‌ای که گذشت رکوردهای سیاه کرونا در ایران شکسته شد، در هر ۵/۲ ثانیه یک نفر در ایران به کرونا مبتلا شد و هر چهار دقیقه یک نفر فوت کرد. با افزایش تعداد مبتلایان کروناویروس، متاسفانه تعداد بستری‌های این بیماری هم در یک هفته اخیر به طرز وحشتناکی افزایش پیدا کرد و در روز ۱۲ مرداد رکورد ۱۱ و ۱۲ مرداد رکورد تعداد بستری‌های بیماری در کشور هم شکسته شد. تعداد بستری‌های کرونا ابتدای هفته کمتر از سه هزار نفر بود اما در روزهای پایانی به بالای چهار هزار نفر رسید. به طور میانگین در این مدت هر روز ۳۸۴۲ نفر از مبتلایان کروناویروس در بیمارستان‌های کشور بستری شدند و همین باعث شد در استان‌های مختلف حتی تهران مسوولین نسبت به کمبود تخت خالی در ببمارستان‌ها هشدار بدهند. همچنین بر اساس اعلام سامانه ماسک، شهرهای قرمز کرونا کشور در حال گسترش است و علاوه بر ۱۱۰ شهرستان نارنجی، ۲۸۵ شهرستان قرمز و ۵۳ شهرستان زرد هستند و شهرستان با وضعیت آبی در کشور نداریم. این در حالی است که هفته پیش ۲۳۲ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۱۷ شهر در وضعیت نارنجی و ۹۹ شهر در وضعیت زرد قرار داشتند. اگر چه تعطیلی دوهفته‌ای کشور تنها می‌تواند به شکل موقت فشار بیماری بر دوش کادر درمان را کاهش دهد در عین حال بر لزوم تسریع واکسیناسیون و قوت گرفتن آن بهترین راه برای کاهش تلفات کرونا است.

با این حال فرمانده عملیات مقابله با کرونا در تهران با اشاره به ویژگی‌های موثر برای تعطیلی یا لاک‌داون موقت در کشور، گفته بود:« به نظر می‌رسد با توجه به اینکه در جلسه قرارگاه کرونا در روز سه‌شنبه ۱۲ مردادماه که با درخواست تعطیلی موافقت نشد، اهمیت این موضوع هنوز خیلی درک نشده است؛ درحالی که فشار زیادی بر کادر درمان وارد است و تاب‌آوری آنها را تحت‌تاثیر قرار داده است.» دکتر علیرضا زالی درباره شروط موثر در تعطیلی دوهفته‌ای کشور برای مهار کرونا تاکید کرد:« تعطیلی موثر از نظر ما یعنی لاک‌داون و هر نوع تعطیلی غیر از این عملا اثربخشی ندارد. در واقع تعطیلی موقتی یا ناقص اصلا اثربخشی نخواهد داشت. لاک داون به معنای واقعی مدنظر ما است. لاک داون به معنای تعطیلی کامل است و باید همه‌ شهر تعطیل شده و فعالیت‌های اجتماعی به حداقل برسد و جزو مشاغل بسیار ضروری مانند تامین غذا، دارو و امدادی سایر مشاغل باید تعطیل شوند. حتی حمل و نقل عمومی هم در لاک داونی که مدنظر ما است باید تعطیل شود.»

با این حال کارشناسان حوزه بهداشت بر این عقیده اند که اگر قرار باشد تعطیلی مانند شش روزی باشد که اخیرا تعطیل بود، حتی یک ریال هم ارزش ندارد و نه تنها سرعت انتقال بیماری را کاهش نمی‌دهد، بلکه حتی میزان انتقال بیماری را افزایش هم می‌دهد؛ چرا که همه جا باز است و جاده‌ها نیز باز هستند و مسافرت‌ها انجام می‌شود. لاک‌داون به این معنی است که همه چیز در جامعه باید به صورت واقعی تعطیل باشد. در صورت تعطیلی باید قوانین جدی و سخت، اعمال شود. این در حالی است که ایام محرم نزدیک است و همگان نگران برگزاری تجمعات عزاداری‌ در سراسر کشور هستند، چرا که به گفته پزشکان متخصص عفونی سویه دلتا در ایران غالب شده به همین دلیل دکتر مسعود مردانی فوق تخصص بیماری‌های عفونی گفته است:«امیدوارم عزاداری همه عزیزان در ایام محرم مورد قبول درگاه خداوند واقع شود، اما باید در این ایام حتما دستورالعمل‌های وزارت بهداشت رعایت شوند. در چنین شرایطی، تجمع و برگزاری هیات عزاداری و برپایی دسته‌های عزاداری نباید اتفاق بیفتد. همچنین ایستگاه‌های صلواتی نباید برپا شوند. توصیه ما این است که مردم عزاداری‌هایشان را به صورت مجازی برگزار کرده یا از تلویزیون مشاهده کنند تا بیماری گسترش نیابد.»

با این تفاسیر افراد بسیاری با بی‌توجهی به دستورات متخصصان، پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند؛ بنابراین با برگزاری هرگونه تجمعاتی وضع خراب‌تر می‌شود. چرا که اکنون براساس گزارش‌ها تخت خالی، تجهیزات تنفسی و حتی سرم معمولی هم در بیمارستان‌ها یافت نمی‌شود. چه بسا آی‌سی‌یوها و ظرفیت پذیرش پر است. از طرفی وضعیت بهشت زهرای تهران هم دست کمی از بیمارستان‌ها ندارد.

۱۸ماه برزخی در بهشت زهرا

از ابتدای اسفندماه ۱۳۹۸ بحرانی غیرقابل تصور و بی‌سابقه در طول ۵۰ سال اخیر سازمان بهشت‌زهرا‌(س) صورت پذیرفت که این سازمان با برنامه ریزی مناسب از همان ساعات و روز‌های اولیه تمهیدات مناسبی را در جهت مهار این بحران بین‌المللی در کنار سایر کادر درمان اتخاذ کرد.

این بحران دارای ویژگی‌های منحصر به فردی است؛ بحرانی بی‌سابقه در طول تاریخ بهشت‌زهرا‌(س) با گونه‌ای که تاکنون در طول حیات بهشت‌زهرا‌(س) مشابه آن وجود نداشته است و از سوی دیگر به لحاظ عدد و رقم بحران غیر قابل تصور بوده و در برخی از روز‌ها عدد و رقم متوفی کرونایی قریب به ۱۸۰ متوفی در آبان ماه ۱۳۹۹ ثبت شده به علاوه حدود ۲۰۰ متوفی عادی شهر تهران بوده که این عدد و رقم در طول ۵۰ سال تاریخ بهشت‌زهرا‌(س) بی‌سابقه بوده است. همچنین تمامی بحران‌های کشور در عرض یک روز، دو روز یا حداکثر هفت روز در حوزه مدیریت اجساد به پایان رسیده است لیکن این بحران بیش از ۱۸ ماه است که جریان دارد و انتها و پایانی نیز برای آن معلوم نیست.

سهمگین‌ترین روزهای کرونایی

در همین رابطه دکتر داود امی، متخصص بیهوشی و معاون درمان بیمارستان شهدای تجریش تهران به «جهان صنعت» گفت: این روزها بیمارستان‌ها در سهمگین ترین حالت مراجعه بیماران کرونایی هستند. چه بسا در تمام امواج قبلی به اندازه موج فعلی با میزان مراجعه بیمارانی که نیازمند خدمات پزشکی اند، مواجه نبودیم. این در حالی است که امروزه بیمارستان‌ها در پیک پنجم با بیشترین تعداد مراجعه‌کننده‌ها و علی‌الخصوص بیماران بدحالی که به مراقبت‌های ویژه نیاز دارند روبه رو شدیم. در هر حال شرایط خوبی نیست ولی ما همچنان باید به بهترین نحو خدمات درمانی را ارائه دهیم و مردم هم باید با کادر درمان همکاری کنند تا از این وضعیت نامطلوب خارج شویم. چرا که وضعیت ارائه خدمات درمانی در بیمارستان‌های ایران مطلوب نیست زیرا ۵۰ درصد از ظرفیت تخت‌های بیمارستانی و خدمات پزشکی اورژانس در اختیار بیماران کرونایی قرار گرفته است. در نتیجه ۵۰ درصد ظرفیت بیماران عادی و بیمارانی که در سطح معمول به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کردند و نیازمند درمان بودند، ۵۰ درصد خدمات به آنها کم شده است. زیرا ما همزمان که با بار بیماران کرونایی مواجه هستیم از بار بیماران دیگر از جمله فشار خون، دیابت، حملات قلبی، مغزی، جراحی‌ها و تصادفات کاسته نشده، چه بسا نسبت به قبل بیشتر هم شده است. در نتیجه شرایط بیمارستان‌های ایران از وضعیت عادی خارج شده است.

وی درخصوص افزایش ابتلای کودکان به کرونا دلتا اظهار کرد: امروزه سن ابتلا به کروناویروس سویه دلتا کاهش یافته است. اما اینکه درصد ابتلای کودکان در این سویه افزایش پیدا کرده باشد این‌گونه نیست و نباید خانواده‌ها را نگران کرد. بنابراین با وجود اینکه سن ابتلا کاهش یافته ولی به اندازه‌ای نیست که خانواده ها نگران کودکان باشند.

آمار فوتی‌های کرونا در خانه سالمندان لحاظ نشده

معاون درمان بیمارستان شهدای تجریش تهران، در مورد تعداد مرگ و میرها روزانه بیان کرد: آمار اعلام شده توسط وزارت بهداشت که مرجع رسمی اعلام آمار است استناد می‌کنیم و ارقامی که در رسانه‌های دیگر بیان می‌شود مورد تایید نیست. البته ممکن است در ارقام اعلام شده از سوی وزارت بهداشت مرگ و میرهای احتمالی ناشی از کرونا در اماکن غیردرمانی، خانه سالمندان و منزل که ثبت درمانی نشده اند مورد لحاظ گرفته نشوند.

با این روند پیک پنجم تمام نمی‌شود!

دکتر امی عنوان کرد: به عقیده من پایان پیک پنجم ارتباط مستقیمی با رفتار اجتماعی آحاد مردم دارد. مردم باید دست در دست هم تصمیم بر قطع زنجیره انتقال کرونا بگیرند. اگر چنین اتفاقی هم رخ دهد ما بلافاصله از پیک خارج نمی‌شویم بلکه برای اتمام پیک به یک دوره ۱۰ الی ۱۵ روزه نیازمندیم. البته باید در این مدت ۱۵ روزه آمار مبتلاها کاهش پیدا کند ولی اگر رفتارها به صورت کج دار و مریز به صورت فعلی ادامه پیدا کند زنجیره انتقال قطع نمی‌شود. ضمن اینکه واکسیناسیون هم در کند کردن زنجیره انتقال نقش موثری را ایفا می‌کند. بنابراین برای پایان پیک پنجم مردم باید دو موضوع را جدی انجام دهند: یکی رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برای جلوگیری از چرخش ویروس در جامعه و دیگری تسریع در روند واکسیناسیون تا هر هرچه زودتر این زنجیره قطع شود. بنابراین قرنطینه هم در قطع زنجیره کمک بسزایی می‌کند.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 207722
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا