وضعیت بارندگی‌ها در بهمن و اسفندماه مطلوب نخواهد بود

به گزارش جهان صنعت نیوز به نقل از ایرنا:  «قاسم تقی زاده خامسی» روز سه شنبه افزود: آماری که قابل اطمینان است آمارهای سازمان هواشناسی کشور است که اطلاعات خود را از پایگاه‌های معتبر جهانی جمع آوری کرده و با ابزارهای در اختیار خود با شرایط کشورمان منطبق سازی کرده و پیش‌بینی‌های لازم را اعلام می‌کند.


وی ادامه داد:گرچه طبق پیش بینی سازمان هواشناسی وضعیت بارندگی‌ها در دو ماه بهمن و اسفند چندان مطلوب نیست، ولی این موضوع دلیلی برای رخ ندادن سیلاب نیست و باید برای آن آماده بود.

ایران کشوری با سابقه تاریخی سیل‌خیزی

معاون آب و آبفای وزیر نیرو گفت: ایران به طور طبیعی کشوری سیل خیز است که بایستی همواره آمادگی برای مقابله باسیل وجود داشته باشد به خصوص مناطقی که سابقه تاریخی سیل دارند مثل سیستان و بلوچستان و خوزستان که باید همواره هشدارهای لازم به این مناطق داده شود.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد در اطلاع رسانی و هشدار سیل توجه لازم وجود ندارد درحالی که در سایر کشورها چنین نیست و وقتی حادثه‌ای قرار است رخ دهد یا بارندگی باشد، همه رسانه ها برای مردم هشدارهای مراقبتی ارسال می کند ولی در ایران این اقدام صورت نمی گیرد.

تقی زاده خامسی افزود: باید از همه ابزارها برای هشدار سیل استفاده شود اکنون اکثریت ایرانیان تلفن همراه دارند که می توان از این طریق مردم را در جریان وقوع سیل قرار داد تا خسارت جانی کمتر شود.

معاون آب و آبفای وزیر نیرو ادامه داد: سیل اخیر تلفات جانی نداشت اما خسارت های زیادی به همراه داشت که با اطلاع رسانی به موقع  و افزایش آمادگی مردم می‌توان خسارت ها را نیز کاهش داد.

بیش از یک هفته از سیل در سیستان و بلوچستان می‌گذرد؛  سیلی که به گفته استاندار سیستان و بلوچستان در هر ثانیه ۳۰ هزار  و ۹۸۷ متر معکب و در مجموع یک میلیارد و ۱۲۶ میلیون متر معکب آب وارد رودخانه‌های جنوب این استان شد. این سیل ناشی از بارش هایی بود که به ادعای سازمان هواشناسی، قوی‌ترین سامانه بارشی در سالجاری است و در طول دو روز به حدی بارید که سدهای جنوب استان را سرریز و رکوردهای بارندگی را جا به جا کرد.
متوسط بارندگی بلند مدت سیستان و بلوچستان ۱۱۳ میلی‌متر بود اما طی ۲روز، میانگین بارش‌ها به ۱۲۵ میلی‌متر رسید و ۱۱ درصد نسبت به بلند مدت افزایش یافت.
مرور این آمار و ارقام تا حدی می‌تواند گویای بحرانی بی‌سابقه در این استان باشد. استانی با زیرساخت‌های ضعیف و مشکلاتی فراوان که حالا این سیل بر عمق مشکلاتش افزوده و بیش‌ از پیش توجه و تدبیر مدیران و مسوولان را می‌طلبد.

بر اساس آخرین آمار اعلام شده از سوی ستاد مدیریت بحران سیستان و بلوچستان سیل اخیر سه هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان به بخش‌های مختلف زیربنایی، کشاورزی و واحدهای مسکونی خسارت وارد کرده است.

 

اخبار برگزیده
شناسه : 84253
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا