وزیر صمت: بخش خصوصی را تقویت و امضاهای طلایی را حذف می‌کنیم

به گزارش جهان صنعت نیوز:  علیرضا رزم حسینی روز جمعه در کارگروه و تسهیل رفع موانع تولید و نشست با فعالان اقتصادی استان فارس انتقادات و مشکلات مطرح‌شده از سوی فعالان اقتصادی در این جلسه را حساب‌شده خواند و افزود: صدور ۶۹هزار میلیارد تومان جواز تاسیس در قالب ۳ هزار و ۲۵۵ پروژه نشان‌دهنده وجود ظرفیت مطلوبی در استان فارس است که اگر به سمت جذب سرمایه‌ها رهنمون شود، افزایش می‌یابد.


وی فارس را استانی برخوردار در حوزه اقتصادی خواند و افزود: ممکن است توازن توسعه‌ای در این منطقه کمتر باشد؛ اما برخورداری از رتبه چهارم سپرده‌های بانکی در این استان افق‌های روشنی را پیش روی فعالیت‌های صنعتی قرار می‌دهد.

وزیر صمت اظهار داشت: فارس در تمامی حوزه‌ها جزو رتبه‌های برتر کشور است و چنانچه فضایی بهتر ایجاد شود وزارت صمت می‌تواند پشتیبانی قوی برای این استان باشد.

رزم‌حسینی ابراز کرد: امروز در دولت با تاکید ریاست جمهوری هماهنگی بسیار خوب و نزدیکی بین وزارت صمت، جهاد کشاورزی، اقتصاد و بانک مرکزی وجود دارد که در ادامه با هماهنگی خوبی که با رئیس کل بانک مرکزی داریم، در راستای تغییر برخی سیاست‌ها تلاش می‌کنیم.

وزیر صمت با اشاره به اینکه توافق با بانک مرکزی می‌تواند برخی سیاست‌های کلان را تغییر دهد، گفت: بدخیمی‌هایی در حوزه اقتصاد ایجاد شده است و ضروری است هرچه سریع‌تر به‌ سمت افزایش تولید و چند شیفت کردن واحدهای تولیدی با مشوق‌ها و تکمیل ظرفیت‌خالی در کشور اقدام کنیم.

وی عنوان کرد: در شرایط سخت جنگ اقتصادی قرار داریم که افزون بر تحریم، کرونا هزینه‌های بسیاری در حوزه درمان، سلامت و بهداشت را بر کشور تحمیل کرده است؛ در این میان، ایران تنها کشوری است که ماسک به راحتی و فراوانی در اختیار مردم قرار دارد و دچار ‌قحطی کالا نشد.

وزیر صمت ادامه داد: گرچه با گرانی‌هایی مواجه هستیم، اما دلیل این مشکل، تحریم و مسائل مربوط به تولید کشور است؛ با این حال معتقدیم کشور از بنیه اقتصادی مطلوبی برخوردار است که توانسته سه سال با چنین شرایطی مقاومت کند.

رزم حسینی با بیان اینکه محدودیت‌های امروز بانک مرکزی به دلیل کاهش درآمد ارزی است، افزود: درآمد ارزی ایران به ۱۰درصد کاهش یافته و چون بانک مرکزی متولی تامین ارز برای واحدهای تولیدی است، به دلیل تحریم‌ها فشارهایی نیز به فعالان اقتصادی وارد شده است.

وی ابراز امیدواری کرد که با مشارکت مجلس، تشکل‌های بخش خصوصی و دولت می‌توان کالاهای ضروری را به فراوانی در اختیار مردم قرار داد.

وزیر صمت با بیان اینکه هیات‌های نظارتی باید در حوزه نظارت و تنظیم بازار فعال‌تر شوند، گفت: ضروری است در این زمینه بازرسی‌ها را مردمی ‌کنیم تا ثبات نسبی ایجاد شود و فشارهای معیشتی کاهش یابد.

رزم حسینی همچنین نوید آزادی تمامی معادن حبس‌شده فارس را ظرف دو ماه آینده داد و گفت: با این اقدام فرصت‌های جدیدی را در این استان ایجاد می‌کنیم؛ همچنین تفویذ اختیار و مقررات زدایی و پرهیز از صدور بخشنامه‌های شبانه از جمله اهداف این وزارت‌خانه در راستای رفع موانع حوزه کسب و کار است.

وی با اشاره به مشکلات مسیرهای مواصلاتی صنایع استان، اظهار کرد: ۱۰۲ میلیارد تومان اعتبار برای برطرف کردن مشکلات مسیرهای مواصلاتی میان صنایع مختلف استان در نظر گرفته شده و به زودی اختصاص می‌یابد؛ همچنین ۴۰۰ میلیارد تومان به‌منظور ایجاد مسیر مواصلاتی معدنی میان شهرستان‌های لامرد و پارسیان تخصیص یافته است.

سفر وزیر صمت و گشایش های صنعتی و معدنی 

معاون وزیر صمت نیز در این نشست ابراز داشت : بیش از ۵۰ هزار کیلومتر پهنه معدنی در استان فارس از سوی سازمان ایمیدرو در حال مطالعه است و با توجه به ظرفیت‌های این استان، می توان گفت ۴۵ درصد از عرصه‌های معدنی این استان در دست مطالعه است؛ همچنین این سازمان از معادن شمال فارس نیز غافل نشده و در تلاش است اکتشافات معدنی در ممسنی را افزایش دهد.

مدیرعامل سازمان توسعه و نوسازی معادن صنایع معدنی ایران اظهار کرد : اسکله شماره ۵ پارسیان با هدف صادرات سیمان کارخانه های استان فارس به‌زودی اختصاص می‌یابد.

اشتغال و تولید خط قرمز وزارت صمت است

 میثم  زالی دبیر ستاد  کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید وزارت صمت نیز در این جلسه خطاب به دستگاه های اجرایی گفت: خط قرمز ما تولید و اشتغال است و در راستای احیای واحدهای تولیدی و اشتغال، اجرای مصوبات کارگروه برای تمام دستگاه های اجرایی لازم الاجراست و هیچ عذر و بهانه‌ای از دستگاه‌های اجرایی درزمینه اجرایی نکردن مصوبات و رفع  مشکلات واحدهای صنعتی پذیرفتنی  نیست.

قیمت ماسک تحویلی به داروخانه ها  یک هزار و ۵۰ تومان است

احمد انارکی معاون پارلمانی وزارت صمت نیز با اشاره به تولید و توزیع روزانه ۴ میلیون ماسک به سازمان غذا و دارو برای تحویل به داروخانه ها گفت: این تعداد ماسک با قیمت هزار و ۵۰ تومان در اختیار سازمان غذا و دارو قرار گرفته است، اما متاسفانه قیمت ماسک در داروخانه‌ها حداقل قیمتی ۲ هزار و ۵۰۰ تومان است.

وی عنوان کرد:معاونت غذا و دارو در استان فارس بر فروش ماسک با  قیمت‌های مصوب در داروخانه‌ها نظارت داشته باشد .

۱۱ شهر محروم استان با نگاه ویژه

 سعید زرندی معاون طرح و برنامه وزارت صمت نیز گفت: در استان فارس ۱۱ شهرستان محروم شناسایی شده است که طبق برنامه ریزی وزارت صمت با  نگاه ویژه و همکاری نمایندگان، برنامه‌های در دستور کار است .

کارخانه گندله‌سازی در فارس ایجاد می‌شود

مدیرعامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران هم در این نشست ابراز داشت: کارخانه گندله‌سازی با اعتباری بالغ بر ۱۰۰ میلیون یورو و از طریق تامین اعتباری فاینانس در استان فارس ایجاد خواهد شد.

خداداد غریب پور بیان کرد: اکتشافاتی که در مناطق مختلف استان فارس و به‌ویژه منطقه بهرام گور صورت گرفته است، در این زمینه حائز اهمیت بسیاری است.

وی افزود: یکی دیگر از طرح‌های عمرانی استان فارس انتقال آب از سد چشمه عاشیق به صنایع پایین‌دستی این سد است که اعتباری  ۹۸ میلیارد تومانی برای آن در نظر گرفته شده است.

رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت استان فارس هم گفت: تا انتهای سال جاری حداقل دو کارخانه بزرگ صنعتی در استان فارس قابل بهره برداری است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهصنعت و معدن
شناسه : 141929
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا