وزارت خارجه آمریکا اذعان‌ کرد: ایران فعالیت مرتبط با سلاح هسته‌ای ندارد

به گزارش جهان صنعت نیوز:  این گزارش که با عنوان «تعهد کشورها به کنترل تسلیحاتی، پیمان منع گسترش تسلیحاتی و خلع سلاح هسته ای و تعهدات ۲۰۲۰» منتشر شده است حاوی بخش های مختلفی در ارزیابی پایبندی کشورها به پیمان منع گسترش تسلیحات هسته ای موسوم به ان پی تی است و به طور مفصل به  بازرسی های آژانس بین المللی انرژی هسته ای و ارزیابی از تعهد ایران درباره چنین تعهداتی و مطابقت آن با بررسی های فنی آژانس پرداخته است.


در بخشی از این گزارش وزارت امور خارجه آمریکا آمده است: ارزیابی آمریکا در دوره گزارش دهی همچنان این است که ایران در حال حاضر در هیچ یک از فعالیت های کلیدی مرتبط با طراحی و توسعه سلاح های هسته ای نقشی ندارد.

در این گزارش ادعا شده است: همان طور که در گزارش دسامبر ۲۰۱۵ (دی ۹۴) آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره مسائل برجسته گذشته و حال برنامه هسته ای ایران اشاره شده است، ایران همچنان به سوالات مهمی درباره گذشته برنامه هسته ای اش پاسخی نداده است.

این گزارش به امکان وجود مواد هسته ای و فعالیت های اعلام نشده در ایران با  استناد به گزارش نوامبر ۲۰۱۹ از سوی سرپرست مدیرکل آژانس  اشاره کرده و نوشت این مساله نگرانی های جدی درباره پایبندی ایران به تعهداتش در قبال نظام بازرسی و تأیید استفاده صلح آمیز مواد هسته‌ای به عنوان بخشی از پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای(NPT) و نیز بند سوم معاهده ان پی تی مطرح می کند.

روز جمعه گذشته قطعنامه تروئیکای اروپا علیه ایران، به رغم مخالفت جدی چین و روسیه در نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تصویب رسید.

در این قطعنامه سه کشور اروپایی انگلیس، آلمان و فرانسه با حمایت آمریکا از ایران خواسته‌اند به ممانعت از دسترسی بازرسان آژانس به ۲ سایت هسته‌ای کشور پایان دهد و با آنها به طور کامل همکاری کند.

کاظم غریب آبادی سفیر و نماینده دائم کشورمان در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین، روز جمعه در واکنش به تصویب قطعنامه پیشنهادی سه کشور اروپایی در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی به بهانه عدم ارائه دو دسترسی تکمیلی به آژانس تصریح کرد:جمهوری اسلامی ایران قطعنامه شورای حکام را کاملاً رد می کند و اقدام مقتضی و مناسب را در واکنش به آن اتخاذ خواهد کرد.

 

اخبار برگزیده
شناسه : 116642
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا