واگذاری سهام ایمیدرو منتفی شد

به گزارش جهان صنعت نیوز:  امیر صباغ، مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه‌گذاری ایمیدرو، براساس جلسات متعدد با مسوولان ذی‌ربط، واگذاری سهام ایمیدرو منتفی شد و بر اساس آخرین تصمیم‌ها، سهام دو شرکت تابعه این سازمان یعنی فولاد مبارکه و ملی مس واگذار خواهد شد.


 وی تاکید کرد: هم‌اکنون به ترتیب  ۱/ ۱۷ و ۱۲ درصد از سهام  شرکت فولاد مبارکه و ملی مس متعلق به سازمان توسعه‌ای ایمیدرو است و براساس مصوبه مجلس،  سهام این دو شرکت قرار است تا دوماه آینده واگذار شوند.  صباغ دلیل تاخیر در واگذاری سهام دو شرکت فولاد مبارکه و ملی مس را در اولویت بودن عرضه سهام عدالت اعلام کرد.  وی در مورد  دلیل  عدم  عرضه سهام  ایمیدرو به بورس خاطرنشان کرد: این سازمان مشمول شرکت‌های سودده و زیان‌ده و از فعالیت‌های حاکمیتی است از این رو واگذاری سهام آن به سادگی امکان‌پذیر نیست.  مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه‌گذاری ایمیدرو تاکید کرد: ایمیدرو یک سازمان توسعه‌ای، حاکمیتی است.

از این رو یک سازمان توسعه‌ای از طرف دولت وظیفه هدایت و ارائه اطلاعات و کمک به بخش خصوصی را دارد تا این بخش بتواند در حوزه معدن و صنایع معدنی سرمایه‌گذاری کند. بر این اساس، سازمان توسعه و نوسازی معادن دارای قانون مصوب مجلس هم هست و به این ترتیب ایمیدرو دارای یک جایگاه قانونی است و وظیفه توسعه و حاکمیتی دارد و  نمی‌توان آن را به بخش خصوصی واگذار کرد.  به اعتقاد کارشناسان، ایمیدرو یک سازمان توسعه‌ای و دارای وظایف حاکمیتی در زمینه هدایت بخش‌خصوصی در انجام فعالیت‌های معدنی است. به همین دلیل، واگذاری این سازمان مادر تخصصی می‌تواند تهدیدی برای آینده معدنکاری در کشور باشد. در عین حال از سوی کارشناسان گفته می‌شود، آنچه می‌تواند راهگشا باشد واگذاری شرکت‌های زیرمجموعه ایمیدرو است نه خود آن. ایمیدرو دارای ۸ شرکت اصلی و ۵۵ شرکت عملیاتی در زمینه صنایع فولاد، آلومینیوم، مس، سیمان و موادمعدنی است.

اخبار برگزیدهصنعت و معدن
شناسه : 104648
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا