واشنگتن در محاصره نظامی

به گزارش جهان صنعت نیوز: مراسم تحلیف جو بایدن، چهل و ششمین رییس‌جمهور آمریکا، با شرایطی بسیار متفاوت و منحصر‌به‌فرد در تاریخ آمریکا برگزار می‌شود؛ برخلاف عرف همیشگی رییس‌جمهور قبلی برای انتقال قدرت حضور ندارد، نگرانی‌های امنیتی به شدت بالاست و ظاهرا این نیروهای امنیتی هستند که حضار مراسم تحلیف را تشکیل می‌دهند، پاندمی کرونا و نگرانی‌ها از شیوع، حضور مردمی را محدود کرده و ترس از تکرار حادثه کنگره و درگیری‌های مسلحانه حامیان ترامپ تدابیر امنیتی را تشدید کرده است. این نخستین ‌بار در تاریخ ۱۵۰ سال اخیر آمریکاست که رییس‌جمهوری از شرکت در این مراسم امتناع می‌کند و البته دونالد ترامپ چهارمین رییس‌جمهور تاریخ آمریکا خواهد بود که دست به این اقدام می‌زند.

استقرار هزاران نفر از نیروهای مسلح گارد ملی ایالات متحده در واشنگتن و حتی افزایش تعداد آنها به ۲۵ هزار نفر در روز مراسم تحلیف جو بایدن باعث شده این پایتخت به صحنه‌ای از سنگربندی‌های نظامی تبدیل شود. در آستانه مراسم تحلیف جو بایدن، برپایی اردوگاه‌های نظامی با استقرار نیروهای گارد ملی در واشنگتن و حتی افزایش شمار آنها به ۲۵ هزار نفر در روز مراسم تحلیف رییس‌جمهور منتخب ۲۰۲۰ برای محافظت از منطقه قرمز از کنگره (مکان سوگند یاد کردن جو بایدن و کامالا هریس) تا کاخ سفید، نمایی از محاصره و سنگربندی نظامی به این شهر داده است.

پس از شورش آشوبگران طرفدار ترامپ و یورش آنها به کاخ کنگره در ۶ ژانویه به منظور تعلیق روند تایید پیروزی بایدن، هنوز سایه ترس و اضطراب از تنش و هرج و مرج بر سر واشنگتن سنگینی می‌کند و استقرار و تردد نظامیان مسلح و نیروهای پلیس با خودروهای زرهی در خیابان‌های مسدود شده با بلوک‌های بتنی، منطقه نظامی را تداعی می‌کند؛ دست‌کم دو غیرنظامی مسلح در روزهای اخیر در حومه «منطقه قرمز» دستگیر شده‌اند.

دونالد ترامپ رییس‌جمهور مغلوب ایالات متحده که طرفدارانش را به تجمع و تظاهرات به سمت کاخ کنگره فراخوانده بود، از سوی مجلس نمایندگان آمریکا برای تحریک به شورش متهم شناخته شده و روند استیضاح او در سنا پس از مراسم تحلیف بایدن احتمالا به زودی آغاز خواهد شد. از ۶ ژانویه تاکنون، نزدیک به ۷۰ معترض به شرکت در تجمعات خشونت‌آمیز متهم شده و صدها نفر از جمله برخی مقامات و اعضای سابق یا فعلی نیروهای امنیتی تحت پیگرد قضایی هستند.

به هر حال شکل و شمایل مراسم تحلیف بایدن با همه این نگرانی‌ها و مشکلات در نوع خود شاید اولین باشد. تدارکات زیادی برای چشم‌نواز کردن و مهم نشان دادن این رویداد چیده شده است. هزاران پرچم کشور آمریکا به نشانه حدود ۲۰۰ هزار آمریکایی که نمی‌توانند به علت پاندمی کرونا چهارشنبه در مراسم تحلیف جو بایدن و معاونش کامالا هریس شرکت کنند، در نشنال مال (پارک مرکزی آمریکا) روی زمین کاشته شده است.

این نمایش که «میدان پرچم‌ها» نامیده می‌شود، از ۱۹۱ هزار و ۵۰۰ پرچم آمریکا و ۵۶ ستون نور تشکیل شده است. این پرچم‌ها با دقت در ردیف‌هایی در نزدیکی کنگره آمریکا روی زمین نصب شده‌اند. ماه‌ها پیش از آن هم پرچم‌های مشابهی به یاد قربانیان پاندمی کرونا در نزدیکی بنای یادبود واشنگتن به نمایش درآمدند.

این پرچم‌ها نمایانگر آمریکایی‌هایی هستند که نمی‌توانند برای شرکت در مراسم تحلیف به صورت حضوری در واشنگتن‌دی‌سی حاضر شوند. پاندمی کرونا تاکنون حدود ۲۴ میلیون آمریکایی را مبتلا کرده و جان حدود ۴۰۰ هزار تن را گرفته است. براساس اعلام کمیته تحلیف ریاست‌جمهوری، این ستون‌های نور هم نماینده ۵۰ ایالت و اراضی آمریکاست و ساعت ۶:۳۰ عصر روز دوشنبه به وقت آمریکا در نشنال‌مال روشن می‌شوند. این چراغانی و روشنایی به مدت ۴۶ ثانیه تابانده می‌شوند که نشانه روی کار آمدن بایدن به عنوان چهل و ششمین رییس‌جمهوری آمریکاست.

افزایش فروش سلاح‌های گرم در آمریکا

این در حالی است که بر اساس گزارش‌ها نگرانی آمریکایی‌ها از تشدید تدابیر کنترل سلاح در آمریکا از سوی دولت بعدی متعلق به جو بایدن باعث افزایش فروش سلاح‌های گرم در این کشور شده است. در این راستا گزارش شده که کلت‌هایی مثل جی لاک و سلاح‌های نیمه‌اتوماتیک فروش زیادی پیدا کرده‌اند و حتی در برخی فروشگاه‌ها کل موجودی آنها به فروش می‌رود.

یکی از وعده‌های کمپین ریاست‌جمهوری جو بایدن، پایان دادن به خشونت مسلحانه در آمریکاست که شامل ممنوع ساختن سلاح‌های تهاجمی، بستن مفرها در بررسی سوابق مربوط به اسلحه، محدود کردن انبار سلاح و پایان دادن به فروش اینترنتی سلاح‌های گرم است.

پیش‌بینی این برخوردهاست که سبب دامن زدن به فروش سلاح‌های گرم شده و این فروش تا‌کنون نیز در نتیجه همه‌گیری ادامه‌دار کروناویروس بالا بوده است. دنیل جیمز مدیر فروش اسلحه در کالیفرنیا به این نشریه گفت: ما در حال فروش میزان بالایی از سلاح‌های تهاجمی هستیم. او خاطرنشان کرد: من نمی‌توانم سلاح‌های تهاجمی را روی دیوار نگه دارم. مردم زیادی نگران ممنوعیت سلاح‌های تهاجمی که ما درباره‌اش از رییس‌جمهور منتخب‌مان و معاونش شنیده‌ایم، هستند.

در حقیقت این فقط بایدن نیست که دیدگاهش درباره کنترل سلاح باعث نگرانی طرفداران سلاح شده است. کامالا هریس معاون او نیز مدت‌هاست که از سخت‌تر ساختن قوانین مربوط به کنترل سلاح حمایت کرده است. هریس در زمان کار به عنوان دادستان کل کالیفرنیا از وضع مجازات‌های شدید برای جرائم مسلحانه و پیگرد ناقضان قوانین مربوط به سلاح حمایت کرده است.

اگرچه افزایش فروش سلاح در آستانه مراسم تحلیف یک رییس‌جمهور دموکرات چندان نامعمول نیست اما وعده‌های هریس و بایدن به نظر می‌رسد جدی گرفته شده‌اند. مارک اولیویا مدیر امور عمومی در بنیاد ملی ورزش‌های تیراندازی که به رهگیری و تحلیل فروش اسلحه می‌پردازد به سی‌ان‌ان گفت: قبل از پیروزی بایدن در انتخابات و در حالی که پیروزی انتخاباتی او پیش‌بینی می‌شد، فروش سلاح‌های گرم در ماه اکتبر ۶۰ درصد بیشتر از سال قبل از آن بود. او تاکید کرد: این صنعت قول کمپین بایدن را جدی گرفته است.

رصد گارد ملی توسط FBI

به منظور اطمینان از اینکه نیروهای گارد ملی خطری برای امنیت مراسم تحلیف ندارند، FBI اعلام کرده در حال بررسی پیشینه این نیروهای امنیتی است که قرار است امروز مستقر شوند. ژنرال ویلیام واکر رییس گارد ملی واشنگتن به فاکس‌نیوز گفت: می‌خواهیم اطمینان حاصل کنیم افرادی که از رییس‌جمهور و معاون او محافظت می‌کنند، قابل اعتماد هستند.

بایدن که درصدد پر کردن فاصله‌ها و شکاف‌های عمیق ایجادشده در جامعه آمریکا طی چهار سال ریاست‌جمهوری ترامپ است، به مناسبت سالروز تولد مارتین لوتر‌کینگ‌جونیور که رهبر جنبش حقوق مدنی آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار بوده است، در پیامی در توئیتر خود نوشت: این روز فرصتی برای التیام بخشیدن، اتحاد و بازسازی این کشور است.

این روزنامه فرانسوی خاطرنشان کرد: مراسم تحلیف بایدن از بسیاری جهات در تاریخ ایالات متحده استثنایی خواهد بود چرا که به دلیل شیوع ویروس کرونا عموم مردم قادر به شرکت در این مراسم نخواهند بود و به جای آن ۱۹۰ هزار پرچم به طور نمادین نصب شده و فقط تعداد معدودی از افراد به این مراسم دعوت شده‌اند.

دونالد ترامپ نیز در این مراسم حضور ندارد. وی قرار است امروز کاخ سفید را به قصد اقامت در فلوریدا ترک کند. او نخستین رییس‌جمهوری خواهد بود که پس از اندرو جانسون در سال ۱۸۶۹ از حضور در مراسم تحلیف جانشین خود خودداری می‌کند.

به نوشته لوموند، در همین حال به گفته چندین رسانه، میلیاردر جمهوریخواه درصدد بخشش یا تخفیف مجازات زندان حدود ۱۰۰ نفر است. در ماه‌های اخیر وی نزدیکان و همکارانی را که در رابطه با تحقیقات در مورد احتمال تبانی میان روسیه و تیم کارزار انتخاباتی وی در سال ۲۰۱۶ محکوم شده‌اند، عفو کرده است. در این لیست که ممکن است روز سه‌شنبه منتشر شود، وی همچنین می‌تواند برخی از طرفداران خود را که به دلیل حمله به کاخ کنگره تحت تعقیب قرار گرفته‌اند، عفو کند.

نانسی پلوسی رهبر دموکرات‌ها به کنگره هشدار داد اگر او کسانی را که تروریست‌های کنگره هستند، عفو کند، چه می‌شود؟ این فرضیه حتی در اردوگاه جمهوریخواهان نیز نگرانی برانگیخته است. سناتور لیندسی گراهام دوست نزدیک ترامپ به فاکس‌نیوز گفت: درخواست عفو برای این افراد بسیار ناگوار خواهد بود.

برگزاری مراسم خداحافظی ترامپ در یک پایگاه شکاری

در حالی که تدابیر شدید امنیتی برای برگزاری مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری جو بایدن، واشنگتن‌دی‌سی پایتخت آمریکا را به پادگان تبدیل کرده است، مسوولان کاخ سفید در نظر دارند برای دونالد ترامپ در یک پایگاه شکاری نیروی هوایی مراسم خداحافظی برگزار کنند.

قرار است این مراسم چند ساعت مانده تا مراسم تحلیف جو بایدن به عنوان رییس‌جمهور جدید آمریکا برگزار شود. هفته گذشته رسانه‌های آمریکایی از قبیل سی‌ان‌ان گزارش دادند پنتاگون با درخواست دولت ترامپ برای برگزاری مراسم سنتی و عرفی نظامی خداحافظی از رییس‌جمهور مخالفت کرد.

ترامپ که بارها خود را برنده انتخابات ریاست‌جمهوری خوانده و رقیبش و دموکرات‌ها را به سرقت انتخابات متهم کرده است، پیش از این گفته بود در مراسم تحلیف جو بایدن شرکت نخواهد کرد. بنا بر گزارش رسانه‌های آمریکایی، انتظار می‌رود مایک پنس معاون رییس‌جمهور این کشور در مراسم ظهر چهارشنبه (اول بهمن ماه به وقت محلی آمریکا) در مراسم تحلیف بایدن و کامالا هریس به عنوان رییس‌جمهور و معاون رییس‌جمهور شرکت کند.

قرار است مراسم خداحافظی برای ترامپ در پایگاه شکاری اندروز قبل از عزیمت وی به مرکز تفریحی خودش در «مارالاگو» انجام شود. برای مراسم خداحافظی ترامپ از مقام‌های دولت او دعوت شده و از آنها خواسته شده ساعت ۷:۱۵ صبح امروز به وقت محلی در پایگاه شکاری اندروز حاضر باشند.

مخالفت پنتاگون با برگزاری مراسم نظامی خداحافظی و بدرقه ترامپ از ریاست‌جمهوری، در شرایطی انجام شده که از زمان ریاست‌جمهوری رونالد ریگان برگزاری این مراسم سابقه داشته است.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 166507
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا