واردات ماشین آلات و پنبه، پاشنه آشیل صنعت نساجی

به گزارش جهان صنعت نیوز علیرضا حائری امروز (شنبه)‌ افزود: سالیانه بین ۳۰۰ تا ۳۵۰ میلیون دلار واردات ماشین‌آلات و تجهیزات این صنعت انجام می‌شود که به‌طور عمده برای بازسازی و نوسازی واحدها، ساخت واحدهای جدید و اجرای طرح های توسعه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی اظهارداشت:‌ هفت تا هشت کشور نیز تولیدکننده و صادرکننده انحصاری این ماشین‌آلات به اقصی نقاط جهان هستند.

حائری با اشاره به دشواری تامین برخی مواد اولیه، افزود: سالیانه ۱۰۰ هزار تن پنبه به کشور وارد می‌شود که عمده آن از ازبکستان است؛ این موضوع و تامین عمده این ماده اولیه از یک کشور ریسک بالایی برای صنعت نساجی و پوشاک کشور به همراه دارد.

وی با اشاره به تولید ۲۵۷ هزار تن پنبه محلوج در کشور پیش از انقلاب‌اسلامی که نیمی از آن به عنوان دومین کالای غیرنفتی صادر می‌شد، بیان‌داشت: میزان برداشت این محصول امروز به کمتر از ۶۰ هزار تن رسیده و ناگزیر از واردات هستیم که ۹۰ درصد آن از ازبکستان وارد می‌شود.

این عضو خانه هیات مدیره صنعت، معدن و تجارت استان تهران، تاجیکستان و به‌ویژه ترکمنستان را جایگزین‌های خوبی برای واردات پنبه عنوان کرد که دومی به دلیل هم‌مرز بودن با کشورمان و برخورداری از شبکه ریلی راه‌آهن، می‌تواند به متنوع شدن تامین این ماده اولیه کمک کند.

وی همچنین از احتمال آفت‌زدگی پنبه ازبکستان به عنوان دیگر مشکل فراروی تامین نیاز صنایع داخلی یاد کرد و گفت: این کشور سرمایه‌گذاری خوبی در صنعت نساجی و پوشاک داشته و بر این اساس در سال‌های آینده مصرف کننده پنبه تولیدی خود خواهد بود.

حائری از امکان کشت فراسرزمینی در کشورهای یاد شده به عنوان گزینه‌ای برای تامین پنبه مورد نیاز صنعت نساجی و پوشاک یاد کرد.

وی همچنین با اشاره به تدوین سند توسعه راهبردی صنعت کشور در زمان وزارت «محمدرضا نعمت زاده»، یادآورشد: رشد تولید صنایع ریسندگی پنبه‌ای از ۲۲۰ هزار تن کنونی به ۵۰۰ هزار تن در افق ۱۴۰۴ در آن سند پیش‌بینی شده بود که حتی اگر نیمی از آن پنبه باشد، نیازمند ۳۰۰ هزار تن محصول پنبه خواهد بود.

عضو جامعه متخصصان نساجی ایران تاکیدکرد: برای تحقق این برنامه نیز باید به متنوع‌کردن منابع تامین پنبه بپردازیم.

تهدید تحریم برای صنعت نساجی کارساز نیست

وی، تهدیدات آمریکایی ها برای تحریم برخی صنایع کشور را یادآور شد و گفت: بیش از ۹ هزار واحد نساجی و پوشاک در کشور فعالند که اکثر آنها واحدهای کوچک و متوسط‌ هستند و در نتیجه رصد کردن فعالیت‌های همه آنها کاری بسیار دشوار است.

حائری بیان داشت: حجم تولید و صادرات این واحدها نیز قابل توجه نیست و به سختی از سالیانه یک میلیارد دلار فراتر می‌رود که آن هم در اختیار بیش از ۱۰۰ شرکت است.

بررسی آمارهای منتشره وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکی از تولید ۲۹ میلیون و ۹۰۰ هزار فوت مربع چرم از ابتدای امسال تا پایان آبان ماه است. آماری که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد ۲.۸ درصدی نشان می دهد.

در این مدت تولید نخ سیستم پنبه‌ای و ترکیبی الیاف مصنوعی با رشد ۱.۱ درصدی به ۱۴۴ هزار و ۸۰۰ تن، تولید الیاف و تاپس پلی استر با رشد ۱۷.۶ درصدی به ۱۵۶ هزار و ۴۰۰ تن، تولید نخ پلی استر با رشد ۲۱.۹ درصدی به  ۱۹۷ هزار و ۵۰۰ تن و تولید الیاف اکریلیک با افت ۶۶.۳ درصدی به ۸۰۰ تن رسید.

برپایه این آمارها، تا پایان آبان ماه ۸۶ میلیون و ۱۰۰ هزار زوج پایپوش توسط کارخانجات داخلی تولید شد که در مقایسه با مدت مشابه پارسال یک درصد رشد داشت.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 85298
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا