همه‌گیری آنفلوآنزا تا ۲ هفته دیگر فروکش می‌کند

جهان صنعت نیوز: مسعود مردانی روز دوشنبه افزود: در حال حاضر موارد جدید ابتلا به آنفلوآنزا در کشور کاهش یافته و بیمارستان ها مملو از بیمارانی است که در هفته های گذشته مبتلا به این بیماری شده اند و تحت درمان هستند.


وی اظهار داشت: دارو به مقدار کافی در دسترس است و باید مردم توجه داشته باشند که اگر واکسن آنفلوآنزا را برای پیشگیری تزریق می کنند، اثربخشی آن دو هفته بعد خواهد بود.

این متخصص بیماری های عفونی توضیح داد: علائم بیماری آنفلوآنزا معمولا به طور ناگهانی ظاهر شده و شامل لرز، سردرد و سرفه خشک است که با تب بالا، دردهای عضلانی، بی قراری و بی اشتهایی دنبال می شود. تب معمولا سه تا پنج روز ادامه دارد، همزمان با آن، علائم عمومی بروز می کند و علائم تنفسی به مدت سه تا چهار روز دیگر ادامه دارد.

مردانی اظهار داشت: سرفه و ضعف ممکن است به مدت دو تا چهار هفته بعد از این که علائم فروکش کرد، پایدار بماند، علائم بالینی آنفلوآنزا در کودکان مشابه بزرگسالان است و کودکان دچار تب شدیدتر و ناراحتی گوارشی می شوند و ممکن است التهاب گوش داخلی را نیز ایجاد کند.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: عوارض شدید بیماری آنفلوآنزا معمولا در افراد مسن و ضعیف به ویژه در مبتلایان به بیماری های مزمن رخ می دهد و به نظر می رسد بارداری یک عامل خطر در ایجاد عوارض کشنده ریوی در برخی همه گیری ها است و افزایش موارد مرگ در هنگام همه گیری آنفلوآنزا اغلب مربوط به موارد بیماری های قلبی- ریوی است.

به گفته مردانی، بهترین‌ درمان‌ برای‌ آنفلوآنزا استراحت‌ است‌ و کمک‌ می‌کند تا بدن‌ با ویروس‌ به‌ خوبی‌ مبارزه‌ کند، استفاده از مایعات فروان مانند آب، آب میوه و سوپ رقیق، غرغره آب یا آب نمک ولرم چند بار در روز باعث می‌شود سوزش گلو بهبود یابد.

وی افزود: خودداری از استعمال دخانیات، سیگار و الکل و استفاده از قطره‌های بینی حاوی آب و نمک برای‌ تخفیف‌ گرفتگی‌ بینی، موثر است. همچنین قطره‌های بینی که حاوی آب و نمک (سرم فیزیولوژی) هستند، به کاهش ترشحات بینی و مرطوب شدن پوست داخل بینی کمک می‌کنند.

مردانی تصریح کرد: بهتر است برای‌ افزایش‌ رطوبت‌ هوا از یک‌ دستگاه‌ بخور استفاده‌ شود؛ زیرا رطوبت‌ کمک‌ می‌کند تا ترشحات‌ ریه‌ رقیق‌ و بنابراین‌ راحت‌تر تخلیه‌ شوند البته دستگاه‌ بخور باید روزانه‌ تمیز شود و برای‌ جلوگیری‌ از سرایت‌ بیماری‌ آنفلوآنزا به‌ دیگران باید دست ها را مرتب شست.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی هفته گذشته ۲۵ بیمار مبتلا به آنفلوآنزا در کشور جان خود را از دست دادند و به این ترتیب تلفات این بیماری از اول مهر امسال به ۸۱ نفر رسید.

از روز نهم تا شانزدهم آذر امسال تعداد هشت هزار و ۳۳۳ نفر از هموطنان به دلیل این بیماری به مراکز درمانی مراجعه کردند که نیمی از این افراد به دلیل شدت بیماری تنفسی نیاز به بیش از دو روز بستری شدن در بیمارستان داشته و بقیه با مداوای سرپایی یا بستری موقت ترخیص شده اند.

طی هفته گذشته تعداد ۲۵ مورد فوتی داشتیم که اغلب این افراد دارای بیماری زمینه ای بوده اند و خوشبختانه مرگ مادر باردار بر اثر این بیماری ثبت نشده است.

 

اخبار برگزیده
شناسه : 69035
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا