همسایگان طالبان و روسیه امروز در تهران رایزنی می‌کنند

به گزارش جهان صنعت نیوز: به باور تحلیلگران این نشست و نشست‌های مشابه آن که هفته قبل در مسکو برگزار شد تلاشی است برای اعمال فشار بیشتر به طالبان و وادار کردن آنها برای پایبندی به تعهدات بین‌المللی و رعایت حقوق بشر.

با توجه به شرایط اقتصادی و سیاسی طالبان درباره کارآمدی این فشارها و گفت‌وگوها خوش‌بینی‌هایی ایجاد شده و مثلا علی بیگدلی کارشناس مسائل بین‌المللی معتقد است که‌طالبان تلاش می‌کند «تا آنجا که مقدور است خود را در فضای منطقه‌ای و سپس در فضای بین‌المللی جا بیندازد.»

احتمالا باید استقبال طالبان از بیانات اخیر مقام معظم رهبری را که در توئیت دیروز محمد نعیم، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان منتشر شد هم در همین راستا تفسیر کرد. او نوشته بود: «طالبان از سخنان رهبر جمهوری اسلامی ایران که خواستار وحدت بیشتر میان سنی‌ها و شیعیان در افغانستان شده‌‌اند، استقبال می‌کند. انشاءالله توطئه دشمنان برای از بین بردن وحدت میان شیعه و سنی خنثی خواهد شد.»

اینکه در نشست امروز چه گفته و چه شنیده می‌شود یا اینکه نتیجه این گفت‌وگو در رویکرد طالبان و آینده افغانستان چه اثری دارد، بعدا مشخص خواهد شد.

علی‌الحساب شرکت‌کنندگان در نشست در تهران گفت‌وگوهایی را هم با وزیر خارجه کشورمان انجام داده‌اند. مثلا امیرعبداللهیان دیداری با وزیر خارجه ترکمنستان داشت و از تشکیل کمیسیون مشترک کنسولی بین دو کشور گفت. او در نشست خبری مشترک بعد از رایزنی با همتای پاکستانی خود نیز، با بیان اینکه ما با تمامی طرف‌ها در افغانستان در تماس هستیم، گفت: تماس‌ها و مشورت‌های امنیتی ما با هیات حاکمه سرپرستی موقت افغانستان نیز در جریان است.

وی همچنین گفت: همکاری‌های تجاری و اقتصادی خود با افغانستان را در بخش‌های مختلف ادامه می‌دهیم.

اشاره امیرعبداللهیان به همکاری تجاری و اقتصادی با افغانستان که حالا تحت حکومت طالبان قرار گرفته سبب می‌شود یک نکته دیگر را هم در تعاملات تهران و طالبان مورد توجه قرار دهیم آن است که طالبان در گفت‌وگویی با وابسته تجاری ایران در افغانستان برای خرید نفت‌خام ایران اعلام آمادگی کرده. پیشنهادی که معلوم نیست در وانفسای تحریم‌ باید از آن خوشحال بود یا به خاطر تعارضش با خواست عمومی مردم مبنی بر به رسمیت نشناختن طالبان از آن روی برگرداند؟!

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 224576
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا