هزینه غیبت آمریکا

به گزارش جهان صنعت نیوز: برای نخستین‌بار بمب‌افکن‌های روسیه که قادر به حمل بمب اتمی هستند، می‌توانند در پایگاه نظامی حمیمیم سوریه مستقر شوند. از زمان جنگ سرد با آمریکا، این نخستین‌بار است که روسیه جنگنده‌های اتمی خود را در خاورمیانه مستقر کرده است. در طول جنگ داخلی سوریه هواپیماهای سنگین نظامی این کشور به دلیل محدودیت فرودگاهی، برای حمله به مواضع گروه‌های شبه‌نظامی در خاک سوریه گاهی مجبور به استفاده از پایگاه‌های نظامی دیگر می‌شدند.

کارشناسان نظامی آمریکا در فوریه سال جاری میلادی با انتشار تصاویر ماهواره‌ای از پایگاه حمیمیم خبر داده بودند ساخت‌وسازهایی در آن پایگاه هوایی در جریان است که احتمالا بتواند باندهای مناسبی برای فرود ناوگان نظامی هوایی روسیه فراهم کند. کارشناسان نظامی آمریکا ارتقای فرودگاه حمیمیم و استقرار جنگنده‌های روسیه در آن را یک پیروزی نظامی ژئوپلیتیک مهم برای مسکو توصیف کرده بودند. هواپیماهای روسیه در زمان جنگ داخلی سوریه از خاک روسیه بلند شده و به منطقه می‌رسیدند.

اگرچه قدرت‌های اقتصادی چین و اروپا در خاورمیانه نفوذ دارند، اما همچنان روسیه و ایالات متحده بازیگران خارجی غالب در منطقه به شمار می‌روند. روسیه با مداخله نظامی در سوریه خود را به عنوان یک قدرت خارجی معتبر در منطقه تثبیت کرده است. خاورمیانه بخشی از چشم‌انداز بزرگ‌تر کرملین درباره نظم بین‌المللی چند قطبی و مخالفت آن با سیاست‌های تغییر نظام به رهبری غرب به شمار می‌رود.

ولادیمیر پوتین دست‌کم از هنگامی که به طور رسمی در ماه می ‌۲۰۰۰ به قدرت رسید، به عنوان بخشی از رویکرد برد-باخت خود در صحنه سیاست بین‌المللی سعی کرد حضور روسیه را در خاورمیانه از سرگیرد. برخلاف اتحاد جماهیر شوروی سابق، سیاست پوتین این بوده که همه بازیگران اصلی در خاورمیانه، حتی آنهایی که مخالف هم بودند را پر و بال دهد و همچنان به این کار ادامه می‌دهد. این رویکرد، عملی‌تر و انعطاف‌پذیرتر از رویکرد ایدئولوژیک اتحاد جماهیر شوروی است که متحدان و دشمنان مشخصی داشت.

به نوشته کارشناسان «انستیتو واشنگتن»، مسکو از همه آنچه در جعبه ابزار حکومتی‌اش دارد برای ساختن یک اهرم عملی استفاده می‌کند و این کار را نه تنها از طریق نیروی نظامی، بلکه از طریق نیروهای شبه نظامی، اطلاعاتی، تجاری و نیز قدرت نرم پیش می‌برد.

علاوه بر این، پوتین به این برداشت رسیده که غرب ضعیف است. تزلزل آمریکا به پوتین کمک کرد تا در منطقه نفوذ کند. رویکرد مسکو در خاورمیانه، رویکرد برد-باخت است: برای اینکه پوتین برنده شود، غرب باید ببازد. پوتین همچنین به دنبال ثبات واقعی نیست، بلکه برعکس، اندکی بی‌ثباتی او را در موقعیت مدیریتی مطلوبی قرار می‌دهد.

سوریه کانون فعالیت‌های کرملین است که پوتین از آن به عنوان پایگاهی برای قدرت‌نمایی خود در سرتاسر منطقه، اروپا و آفریقا استفاده می‌کند. البته به لحاظ نظامی، طبق توافق بین مسکو و دمشق، روسیه برای حداقل چهل‌ونه سال دیگر در سوریه خواهد ماند. در این مدت، روسیه برای برداشتن گام‌های عملی در زمینه گسترش نفوذ خود در سوریه و فشار برای گرفتن نتایج مطلوب ادامه خواهد داد. موقعیت مکانی استراتژیک سوریه در مدیترانه شرقی به روسیه امکان می‌دهد که قدرت خود را بر جبهه جنوبی ناتو یا به نحوی وسیع‌تر تا جنوب اروپا گسترش دهد.

آمریکا تحت ریاست‌جمهوری بایدن هنوز سیاست خود در سوریه را اعلام نکرده اما بعید به نظر می‌رسد که دمشق در میان اولویت‌های آمریکا باشد و این صرفا کماکان به نفع پوتین خواهد بود. از چشم‌اندازی وسیع‌تر، گرچه خیلی از جزئیات هنوز روشن نیست، آمریکا مرتبا از اولویت خاورمیانه می‌کاهد تا در رقابت قدرت‌های بزرگ با چین و روسیه در مناطق دیگر دست‌وپنجه نرم کند. در مقابل، مسکو خاورمیانه را میدان اصلی این رقابت می‌داند.

استقرار بمب‌افکن‌های توپولوف روسیه در سوریه

به نوشته روزنامه نیزاویسیمایا گازتا، روسیه می‌تواند به این ترتیب بمب‌افکن‌های دیگر خود را که قابلیت حمل سلاح اتمی دارند، در سوریه مستقر کند. سه‌شنبه گذشته بمب‌افکن‌های سنگین و دوربرد توپولوف تو۲۲ ام‌تری برای اولین بار در حمیمیم فرود آمدند و روز پنج‌شنبه نیز دومین عملیات هوایی خود را انجام دادند.

پایگاه حمیمیم در شمال غربی سوریه از سال‌ها پیش در اختیار روسیه بوده است. در همان زمان هم بعضی کشورهای ناتو از گسترش حضور روسیه تا خاورمیانه ابراز نگرانی کرده بودند. وزارت دفاع روسیه چند روز پیش خبر داد که سه فروند بمب‌افکن دوربرد خود را با توانایی حمل سلاح اتمی، در پایگاه خود در سوریه مستقر کرده است.

توپولوف‌های تو ۲۲ام‌تری که نمی‌توانستند در باندهای پروازی حمیمیم فرود آیند، مقدار محدودی مهمات حمل می‌کردند؛ چون مجبور بودند مقداری از ظرفیت حمل‌ونقل خود را به انبار کردن سوخت برای بازگشت اختصاص دهند. اکنون مواضع نظامی خاصی برای روسیه در منطقه وجود ندارد اما به گفته وزارت دفاع این کشور، پایگاه حمیمیم فرصتی برای نیروهای هوایی ارتش این کشور است تا در منطقه خاورمیانه تمرین نظامی کنند.

کارشناسان آمریکایی با هشدار درباره اینکه جنگنده‌های سوریه توانایی حمل موشک کروز دارند، درباره گسترش حوزه نفوذ نظامی روسیه به سوی اروپا هشدار داده بودند. به این ترتیب توپولوف‌های نظامی روسیه نه تنها بر آب‌های مدیترانه تسلط دارند بلکه می‌توانند پایگاه‌های ناتو در جنوب اروپا و شمال آفریقا را هم تحت نظر داشته باشند. روسیه متحد نزدیک بشار اسد در طول جنگ با مخالفان داخلی بوده است.

درخواست کابل برای خرید تسلیحات از روسیه

این در حالی است که سفیر افغانستان در روسیه اعلام کرد که کابل برای خرید تسلیحات از مسکو آماده شده است. سعید طیب جواد، درباره اینکه آیا دولت افغانستان قصد خرید تسلیحات و ادوات نظامی از روسیه را دارد، اظهار کرد: بله اگر روسیه موافقت کند ما از این کشور سلاح خریداری می‌کنیم. او اضافه کرد: نظامیان افغان و نیروهای سازمان‌های امنیتی افغانستان به ویژه وزارت کشور در روسیه آموزش می‌بینند.

سفیر افغانستان خاطرنشان کرد که دولت این کشور امیدوار است روسیه امکان تعمیر تسلیحات موجود در افغانستان به ویژه بالگردها را بررسی و امکان آموزش خلبان‌های خدمه فنی هوایی را فراهم کند. روسیه در سال‌های اخیر چندین فروند بالگرد ام‌آی-۱۷ تحت برنامه‌ای با هزینه آمریکا به افغانستان فروخت. مسکو همچنین در دو دهه اخیر مقادیر زیادی تسلیحات از جمله به صورت رایگان به کابل واگذار کرد. روسیه ازجمله در اسفند ماه سال ۱۳۹۴ یک محموله سلاح سبک روسی شامل ۱۰ هزار قبضه کلاشنیکف با دو میلیون و ۱۰۰ هزار فشنگ به افغانستان اهدا کرد.

روسیه از به قدرت رسیدن طالبان جلوگیری کند

سفیر افغانستان در مسکو در ادامه این گفت‌و‌گو افزود روسیه نباید اجازه دهد که گروه طالبان در افغانستان به قدرت برسد. او خاطرنشان کرد که توافقنامه دوحه (بین گروه طالبان و آمریکا) برای این منظور امضا شد تا به خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان نظم و سامان ببخشد.

او ادامه داد: به این ترتیب نباید در مورد کندی روند مذاکرات بین‌افغانی تعجب کرد. بدیهی است که روند صلح تا حدود زیادی پیچیده است. طیب جواد گفت: آنچه که مربوط به دولت افغانستان و رهبری سیاسی کشور می‌شود، آنها برای مذاکره آماده هستند. سفیر افغانستان با بیان اینکه رییس‌جمهوری، پارلمان، مخالفان دولت و حامد کرزای، رییس‌جمهوری سابق برای مذاکره در هر مکانی آمادگی دارند، اظهار کرد: اما مساله به طالبان برمی‌گردد.

او ادامه داد: رهبری طالبان باوجود آنچه که از افغانی‌ها و روسیه و ایران و هند می‌شنوند که اجازه غصب قدرت را نمی‌دهند و چنین کاری امکان‌پذیر نیست، هنوز فکر می‌کنند که می‌توانند از طریق زور بار دیگر قدرت را در افغانستان به دست بگیرند.

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه به تازگی در گفت‌و‌گو با هفته‌نامه روسی «آرگیومنتی ایفاکتی» اعلام کرد: ماه‌های آینده برای افغانستان سرنوشت‌ساز است و انتظار می‌رود تحرکات نظامی در این کشور افزایش بیابد و روسیه برای هرگونه سیر اوضاع آماده شده است. او با بیان اینکه منافع روسیه در تثبیت اوضاع افغانستان است، اظهار کرد: ما برای این منظور به همراه سایر کشورها برای برقراری سازش در این کشور کمک می‌کنیم.

وزیر خارجه روسیه گفت: از جمله اقدامات لازم در چارچوب گروه گسترش‌یافته تروئیکای توسعه شامل روسیه، آمریکا، چین و پاکستان به کار می‌گیریم و در آینده قصد داریم تا روند مسکو شامل همه کشورهای منطقه و آمریکا را برای کمک به روند حل و فصل سیاسی مسائل افغانستان فعال‌تر کنیم.

لاوروف گفت که روسیه در تماس‌هایی با نمایندگان گروه طالبان با انحصار حکومت توسط آنها در صورت به قدرت رسیدن مخالفت می‌کند و نگرانی در این مورد در وهله نخست از سوی کشورهای غربی مطرح می‌شود. او ادامه داد: اما اولا نمایندگان طالبان اعلام می‌کنند که چنین قصدی ندارند و ثانیا اینکه نیروهای سیاسی در افغانستان وجود دارد که اجازه نمی‌دهند از راه به کارگیری زور به قدرت برسد.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 193341
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا