نظر رییس‌جمهور اولی است

علی تاجرنیا*بحث مجلس به عنوان نهاد قانونگذار و ناظر در ساختار نظام جمهوری اسلامی ایران، موضوعی کم و کوچک نیست. به نظر می‌رسد اهمیت دادن به موضوع مجلس و انتخابات کاملا ضروری و غافل بودن از آن خطایی بزرگ است‌. بی‌توجهی به انتخابات پارلمان می‌تواند وضع کشور را از این هم بدتر کند. دیروز رییس‌جمهور بنا به اهمیت این مساله انتقاداتی از شورای نگهبان داشتند و اینکه دست مردم برای انتخاب کردن تا حدودی بسته شده است اما این موضوع با واکنش سخنگوی شورای نگهبان روبه‌رو شد.

موضوعی که وجود دارد این است که آقای رییس‌جمهور به هر حال به عنوان اول شخص اجرایی کشور در حدود اختیارات و وظایفی که به موجب قانون اساسی و یا قوانین عادی برعهده دارد در برابر ملت و رهبر و مجلس شورای اسلامی مسوول است و طبیعتا نمی‌تواند به بحث‌های مربوط به انتخابات بی‌توجه باشد.

اگرچه دخالت کردن ریاست‌جمهوری در امر تایید صلاحیت‌ها براساس اصل استقلال قوا عملا امکان‌پذیر و قانونی نیست اما این بدین معنی نیست که شخص رییس‌جمهور در مورد جایی که احساس می‌کند قوانین براساس سلیقه تفسیر و عمل می‌شود واکنشی نشان ندهد. براین اساس فکر می‌کنم که سخنان آقای رییس‌جمهور جدا از اینکه انتقاداتی می‌تواند به دولت وجود داشته باشد اما صحبت او نسبت به رویه شورای نگهبان کاملا درست است.

اینکه انتخابات مجلس به چه میزان توسط مردم مورد استقبال قرار می‌گیرد بحث جدی است ولی اینکه نهادهای مجری و ناظر موظفند شرایط را برای انتخابات آزاد و کاملا عادلانه فراهم کنند از مسائلی است که باید بیشتر به آن توجه داشت.

واکنش سخنگوی شورای نگهبان به سخنان رییس‌جمهور قابل درک نیست به جهت اینکه در طی سالیان گذشته دیدیم که دستگاه قضا و بعضا شورای نگهبان نسبت به مسائل عملکردی دولت و یا تصمیمات آنها به شدت انتقاد می‌کنند بنابراین وقتی این باب برای آنها مفتوح است به طرق اولی برای رییس‌جمهور که بعد از رهبری اولین شخص اجرایی کشور است باز است.

حتی اگر انتخابات به صورت آزاد برگزار شود و اینکه چه میزان می‌تواند مردم را راضی به حضور کند و اینکه حتی آیا تعداد کاندیداها و شرکت‌کننده‌ها می‌تواند یک نماد یا معدلی از خواسته همه مردم باشد از جمله ابهامات و سوالاتی است که مخصوصا این روزها به صورت جدی با تردید در ذهن مردم شکل گرفته و گمان می‌رود تا زمانی که اصلاحات ریشه‌ای و ساختاری در مجموعه‌‌ای که ساختار تصمیم‌گیرنده کشور است صورت نگیرد صحبت کردن درباره انتخابات اینچنینی راهگشا نخواهد بود. اما اینها مانع واکنش رییس‌جمهور نسبت به شورای نگهبان نیست.

* کارشناس مسائل سیاسی

اخبار برگزیدهیادداشت
شناسه : 83014
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا