نظارت‌های سختگیرانه «تسلا» بر زنجیره تامین مواد اولیه

روزبه معین‌زاده * طبق قوانین، شرکت‌هایی که در بورس‌های بین‌المللی حضور دارند باید گزارش‌هایی از مواد مورد استفاده ارائه دهند که استفاده آنها از منابع مجاز را تایید کند. یکی از موفق‌ترین شرکت‌های حوزه فناوری در جهان که سهام خود را در بورس نزدک عرضه می‌کند نیز شرکت تسلاست. بر اساس قانون شرکت تسلا اخیرا گزارشی از مواد معدنی مورد استفاده خود را در راستای تایید عدم استفاده از مواد معدنی مناطق جغرافیایی مورد مناقشه تهیه و به سهامداران ارائه کرده که در این مطلب مورد بررسی قرار گرفته است. بر اساس این گزارش تسلا متعهد شده است که فقط از موادی استفاده کند که به گونه‌ای مسوولانه، قوانین داخلی و بین‌المللی در روند تولید آنها رعایت شده باشد. این به معنای داشتن شرایط کاری ایمن و انسانی در زنجیره تامین و اطمینان از برخورد محترمانه و عزتمندانه با کارگران است. علاوه بر قوانین رفتاری تسلا برای تامین‌کنندگان، همچنین سیاست حقوق بشر این شرکت و محدودیت بهره‌گیری از مواد معدنی در مناطق مورد مناقشه و درگیری مورد توجه قرار دارد. بر این اساس شرکت تسلا از کلیه تامین‌کنندگان و شرکا رعایت این مقرررات را انتظار دارد که نشان‌دهنده تعهد تسلا به منابع بدون تعارض است.

تسلا به شدت کلیه الزامات قانونی ایالات متحده و خارجی را دنبال می‌کند و از شرکت‌های موجود در زنجیره تامین خود نیز می‌خواهد که همین کار را انجام دهند. قراردادهای شرکت با تامین‌کنندگان همچنین ملزم به رعایت انتظارات شرکت، از جمله کد، سیاست و الزامات زیست‌محیطی، بهداشت و ایمنی شرکت هستند. تسلا همچنین تامین‌کنندگان را ملزم می‌کند تا شواهدی از عملکرد خود را در اختیار قرار دهند که به این مسائل اجتماعی و زیست‌محیطی پایدار بوده‌اند و همچنین تامین منابع آنها به روشی مسوولانه انجام شده است. بسیاری از تامین‌کنندگان ردیف یک تسلا (یعنی تامین‌کنندگان مستقیم) مواد اولیه خود را مستقیما از بخش‌های معدنی-پالایشی خریداری نمی‌کنند و در عوض آنها را از تامین‌کنندگان و توابع تامین‌کننده بالادستی خود تهیه می‌کنند. بنابراین تشخیص قابل اعتماد منشاء همه محصولات تامین‌کنندگان شرکت یک کار دشوار است؛ اما روش‌های مراقبت دقیق، اطلاعات و شفافیت مضاعفی را فراهم می‌کند که به تسلا و تامین‌کنندگان شرکت کمک می‌کند تا از اصول مسوولیت تامین کد و خط‌مشی خود پیروی کنند. تامین‌کنندگان قطعات خودروی ردیف یک شرکت نیز به منظور مطابقت با قوانین اتحادیه اروپا و سایر مقررات بین‌المللی و زیست‌محیطی، ملزم به ثبت و تکمیل الزامات انطباق مواد داخلی و بین‌المللی در سیستم داده مواد بین‌المللی استاندارد صنعت خودرو (IMDS) هستند. این شرط همچنین برای کلیه تامین‌کنندگانی که محصولات یا مواد اولیه خود را به عنوان بخشی از فرآیند تایید قطعات تولید شرکت تامین می‌کنند برقرار است.

زنجیره تامین مسوولانه

همه شرکای زنجیره تامین تسلا تابع کد تسلا هستند. این کد پایه‌ای برای اطمینان از مسوولیت اجتماعی و زیست‌محیطی و رفتار اخلاقی در سراسر زنجیره تامین شرکت، بدون توجه به صنعت، منطقه یا مواد است. تسلا همچنان به شناسایی و تجارت با سازمان‌هایی که تجارت خود را با اصولی منطبق با کد شرکت انجام می‌دهند، ادامه می‌دهد. تسلا به همراه شرکای خود و اشخاص ثالث مستقل برای رعایت اصول در عمل، ممیزی انجام می‌دهد. اگر مبنای معقولی وجود داشته باشد که شرکت متقاعد شود یک شریک تامین‌کننده، قانون شرکت را نقض می‌کند، تسلا از این ارتباط خارج می‌شود؛ مگر اینکه تخلف به روشی رضایت بخش جبران شود.

سیاست معادن درگیر

تسلا به تهیه مسوولانه مواد معدنی و بررسی فعالیت‌های استخراج متعهد است. بر این اساس این شرکت تهیه مواد معدنی از مناطق درگیر یا استخراج مواد معدنی به نحوی که منجر به درگیری شود را غیرقابل قبول می‌داند. طبق سیاست تسلا، از تامین‌کنندگان انتظار می‌رود که تلاش‌های معقولانه‌ای انجام دهند تا اطمینان حاصل کنند که قطعات و محصولات عرضه‌شده به تسلا بدون ارتباط با DRC است؛ به این معنی که چنین مواد معدنی درگیری به نفع گروه‌های مسلح در جمهوری دموکراتیک کنگو (DRC) یا هر کشور همسایه نیست. مواد معدنی مورد تاکید این قانون شامل کلمبیت-تانتالیت (تانتالیم)، کازیتریت (قلع)، طلا، ولفرامیت (تنگستن) و هر مشتقی از مواد گفته‌شده است. اگر مشخص شود که این مواد هیچ منفعتی برای گروه‌های مسلح در DRC یا کشورهای همسایه آن ندارند، «بدون درگیری» در نظر گرفته می‌شوند. تسلا از تامین‌کنندگان خود می‌خواهد سیاست‌ها، چارچوب‌هایی با دقت کافی و سیستم‌های مدیریتی مطابق با OECD ناشی از راهنمای دقیق برای مسوولیت زنجیره‌های تامین مواد معدنی از مناطق درگیر و پرخطر (راهنمای OECD) را ایجاد کنند. تسلا انتظار دارد که تامین‌کنندگان آن به‌روز باشند و از کارخانه‌های ذوب و پالایش معتبر بدون درگیری (SoRs) ارزیابی‌شده توسط طرح مسوولیت مواد معدنی (RMI) و سازمان‌های مشابه استفاده کنند. تسلا همچنین اهمیت استخراج معادن را با مسوولیت‌پذیری و به نوعی درک می‌کند که به فرصت‌های اقتصادی و اجتماعی و توسعه در منطقه DRC کمک می‌کند. تامین‌کنندگان مجاز به تامین منابع برای DRC یا کشورهای همسایه آن هستند؛ به شرطی که از منابع معتبر مناطق بدون درگیری مانند SoRs شناخته شده باشند که مطابق با برنامه تضمین مواد معدنی مسوول (RMI RMAP) مطابقت دارند. گفتنی است به عنوان یک شرکت فناوری در حوزه صنایع حمل‌ونقل (وسایل نقلیه الکتریکی) و انرژی (خورشیدی و ذخیره‌سازی)، محصولات تولیدشده توسط تسلا ممکن است حاوی بخشی از طلا، تانتالوم، قلع یا تنگستن (که معمولا «۳TG» نامیده می‌شود) یا ترکیبی از اینها باشد.

سیاست حقوق بشر

قاچاق انسان، کار کودکان و برده‌داری طبق قوانین ایالتی، فدرال و بین‌المللی جرم است. متاسفانه این جنایات در مناطق مختلف جهان همچنان وجود دارد. تسلا متعهد است اطمینان حاصل کند که برده‌داری، کار کودکان یا قاچاق انسان در زنجیره تامین شرکت رخ نمی‌دهد. این شرکت بهره‌گیری از روش‌های برده‌داری یا کار کودکان در ساخت محصولات خود را تحمل نمی‌کند و محصولات یا خدمات از جانب تامین‌کنندگانی که به هر شکلی قاچاق انسان می‌کنند نمی‌پذیرد.

تامین‌کنندگان خودرو

شرکت از IMDS (سیستم داده مواد بین‌المللی استاندارد صنعت خودرو) برای کمک به تعیین تامین‌کنندگان خودرو در بررسی‌های مربوط به بررسی مواد معدنی خود استفاده می‌کند. با استفاده از پایگاه داده IMDS، تسلا کل پایگاه تامین‌کننده ردیف یک خود را بررسی می‌کند تا مشخص کند کدام تامین‌کنندگان احتمالا محصولات ۳TG را تهیه می‌کنند. برای دستیابی به بهترین وجه استفاده از مواد معدنی درگیری در زنجیره تامین خود، شرکت با تامین‌کنندگانی در ارتباط است که احتمال استفاده از مواد پوششی در محصولاتی را دارند که در تحقیق درباره کشور مبدا (RCOI) ارائه می‌شود. برای هر تامین‌کننده خودرو که تسلا پاسخی مغایر با ارسال IMDS خود را دریافت کند، تامین‌کننده را موظف می‌کند تا نسخه گزارش‌دهنده مواد معدنی IMDS یا الگوی گزارش مواد درگیر (CMRT) را به‌روز کند. در تلاش برای گنجاندن همه منابع احتمالی ۳TG در زنجیره‌های تامین، تسلا همچنین تامین‌کنندگان ردیف یک در زنجیره‌های تامین انرژی خورشیدی و انرژی خود را برای تکمیل الگوی گزارش مواد درگیر (CMRT‌)ها موظف کرده است.

استعلام کشور مبدا

با توجه به موقعیت پایین‌دستی تسلا در زنجیره تامین، هرگونه تلاش برای شناخت منشا مواد اولیه به همکاری تامین‌کنندگان بالادستی ردیف یک بستگی دارد. در کل، نزدیک به ۶۰۰ تامین‌کننده ردیف یک در روند RCOI تسلا شرکت دارند که از جمله آنها تامین‌کنندگان خودرو، انرژی خورشیدی و دیگر انرژی‌ها هستند. مشارکت در این فرآیند به دلیل افتتاح شعبه جدید تسلا در تاسیسات گیگافاکتوری شانگهای و گسترش پایگاه تامین محلی شرکت در چین از سال گذشته افزایش یافته است. تسلا سعی می‌کند در صورت امکان، زنجیره‌های تامین خود را بومی‌سازی کند. بنابراین برای هرگونه امکانات جدید تسلا که در آینده راه‌اندازی می‌شود، ممکن است تامین‌کنندگان جدیدی به زنجیره تامین شرکت بپیوندند. تسلا همچنین با جدیت به اطلاع‌رسانی به تامین‌کنندگان در مورد نیازهای خود، کد، خط‌مشی و نیاز به انجام تلاش و اشتراک اطلاعات در مورد تهیه ۳TG در زنجیره تامین در صورت عدم آشنایی با این موضوع می‌پردازد. هدف شرکت دستیابی به نرخ پاسخ صد درصدی است. شرکت در طول سال چندین بار از طریق ایمیل و تلفن با تامین‌کنندگان ردیف یک خود تماس می‌گیرد. بر این اساس تسلا از بیش از ۵۲۰ نفر از این تامین‌کنندگان پاسخ دریافت کرده است که بر مبنای آن نرخ پاسخ بیش از ۸۰ درصد اعلام شده است. این رقم نسبت به سال گزارش قبلی، هم در تعداد پاسخ‌ها و هم در درصد پاسخ‌ها، بهبود یافته است. در طول سال گذشته، شرکت تسلا همچنان محصولات خود را اضافه کرده و با تامین‌کنندگان جدید خود قرارداد منعقد کرده است. چنانکه این شرکت همچنان به رشد، ارائه محصولات جدید و گسترش به مناطق جدید در سراسر جهان ادامه می‌دهد. تلاش‌های شرکت برای جمع‌آوری تمام تامین‌کنندگان قابل توجه تجاری شامل اطلاعات بیش از ۸۳ درصد از قطعات تحت پوشش در سال ۲۰۲۰ است. علاوه بر این، تسلا با ارائه یک سرویس شخص ثالث معتبر باتجربه در زمینه جمع‌آوری داده‌های مواد معدنی مناطق درگیری برای کمک به تعامل و آموزش تامین‌کنندگان، جمع‌آوری CMRT‌ها، اعتبارسنجی پاسخ‌ها، شناسایی SoR، ارزیابی اولیه ریسک و بررسی گزارش مواد معدنی درگیری استفاده می‌کند.

همکاری‌های صنعتی

شرکت اهمیت کار با همتایان و سازمان‌های صنعتی را می‌شناسد و معتقد است که تلاش تلفیقی کارآمدترین روش برای تعیین کشور مبدا مجاز است. تسلا با مشارکت مداوم خود در RMI، اطلاعاتی را برای کمک به شناسایی وضعیت فعلی بسیاری از کارخانه‌های ذوب در زنجیره تامین خود ارائه می‌دهد. برای کمک به تعیین کشور مبدا مجاز برای TG3 در زنجیره تامین خود، شرکت همچنان بر پیشرفت RMI در شناسایی و اعتبارسنجی ذوب‌‌ها و پالایش‌ها نظارت و تکیه می‌کند. بر اساس داده‌های RCOI در تاریخ ۲۶ مارس ۲۰۲۱ و پاسخ‌های CMRT تامین‌کننده تسلا در سال ۲۰۲۰، ممکن است کشورهای مبدا TG3 موجود در محصولات شرکت شامل کشورهای مشخصی باشد. به عنوان مثال، این اطلاعات ممکن است تا جایی محدود باشد که هیچ‌یک از تامین‌کنندگان شرکت تسلا، اطلاعات کاملی در مورد کشورهای مبدا در زنجیره‌های تامین خود یا تامین‌کنندگان فرعی آنها را ارائه نکرده باشند. در عین حال این لیست ممکن است به دلیل بانک اطلاعاتی RMI شامل کشورهایی از زنجیره تامین همه شرکت‌کنندگان آن و نه فقط تسلا، بیش از حد مورد نیاز باشد. دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری ایالات متحده (OFAC) تحریم‌های اقتصادی جامع ایالات متحده علیه سودان را در آگوست ۲۰۲۰ لغو کرد. با وجود این، کارخانه ذوب پالایشگاه طلای سودان که در سودان واقع شده است تحت ابتکارات کنونی معادن مورد منازعه کنترل می‌شود. از همین رو تسلا مستقیما هیچ طلایی خریداری نمی‌کند و شرکت مستقیما با هیچ کارخانه ذوب یا تصفیه خانه‌ای کار نمی‌کند. تسلا از تامین طلا توسط تامین‌کنندگان مستقیم خود از این پالایشگاه اطلاعی ندارد. بر این اساس شرکت با تامین‌کنندگان مستقیم خود ارتباط می‌گیرد و از آنها می‌خواهد الگوی گزارش معادن معارض خود را در اختیار شرکت قرار دهند.

* کارشناس بازار سرمایه

اخبار برگزیدهیادداشت
شناسه : 207710
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا