نبض بازار مسکن در دست اقشار متوسط + قیمت

به گزارش جهان صنعت نیوز:   خانه‌های دارای قیمت ۵۰۰ میلیون تا یک میلیارد تومان رتبه اول از نظر تعداد معاملات مسکن شهر تهران را با ۱۹.۱ درصد از کل معاملات به خود اختصاص می‌دهند. جایگاه دوم نیز به واحدهای یک تا ۱.۵ میلیارد تومان با سهم ۱۷.۴ میلیارد تومان مربوط می‌شود.


چهار محدوده پرتقاضا نیز به ترتیب مناطق ۵، ۱۰، ۲ و ۴ هستند که ۴۱.۵ درصد از کل معاملات را در بین مناطق ۲۲ گانه شهر تهران به خود اختصاص می‌دهند. ساکنان این مناطق اغلب از اقشار متوسط به بالا هستند.

از نظر متراژ نیز خانه‌های ۵۰ تا ۶۰ متر با سهم ۱۵.۴ درصد رتبه اول، واحدهای ۶۰ تا ۷۰ متر با ۱۳.۹ درصد جایگاه دوم و آپارتمانهای ۷۰ تا ۸۰ متر با سهم ۱۱.۶ درصد جایگاه سوم را در معاملات مسکن شهر تهران دارند.

همچنین توزیع فراوانی بر اساس قیمت یک متر مربع حاکی از آن است که خانه‌های ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان در هر متر مربع با ۱۷.۲ درصد رتبه اول، واحدهای دارای ارزش متری ۲۰ تا ۲۵ میلیون تومان با اختصاص ۱۵.۳ درصد از معاملات جایگاه دوم و خانه‌های ۲۵ تا ۳۰ میلیون تومان با سهم ۱۲.۸ درصد از قراردادهای خرید و فروش در جایگاه سوم قرار دارند. میانگین قیمت مسکن در تهران نیز ۳۰ میلیون و ۴۴ هزار تومان در هر متر مربع است. هم‌اکنون قیمت مسکن در شش منطقه تهران شامل مناطق ۱ تا ۶ بالای نرخ متوسط و در ۱۶ منطقه زیر میانگین شهر تهران قرار دارد.

چهار مولفه ذکر شده گویای آن است که معاملات در محدوده استطاعت اقشار متوسط به قصد تقاضای مصرفی و سکونت انجام می‌شود. تقاضای سوداگری از ابتدای امسال به دلیل رکود، بازار را ترک کرده و تقاضای مصرفی در جنوب تهران نیز توان خرید ندارد. به طور معمول ۷۷ درصد معاملات مسکن در ایران توسط سفته‌بازان انجام می‌شود و  این در حالی است که هم‌اکنون تعداد معاملات در تهران به یک سوم وضعیت نرمال رسیده است.

تیرماه امسال ۵۰۷۱ فقره معامله در تهران انجام شد؛ در حالی که طی سالهای گذشته به طور متوسط هر ماه حدود ۱۵ هزار فقره قرارداد خرید و فروش مسکن در تهران به امضا می‌رسد. این نمایه نیز نشان‌دهنده خروج تقاضای سرمایه‌گذاری از بازار است که واسطه‌های ملکی نیز آن را تایید می‌کنند. بازار ملک در تهران در رکود غیرتورمی به سر می‌برد و از اسفندماه سال گذشته در محدوده ۳۰ میلیون تومان در هر متر مربع قرار دارد. یعنی طی پنج ماه گذشته بازار در یک قفس قیمتی قرار گرفته و تورم پنج ماه اخیر آن صفر بوده است؛ در حالی که تورم سالیانه به ۴۴ درصد رسیده و اگر ثبات قیمتی در بازار مسکن در هفت ماه آینده ادامه پیدا کند به معنای کاهش بیش از ۴۰ درصد قیمت واقعی مسکن خواهد بود.

یک کارشناس: ثبات بازار مسکن شکننده است

حسن محتشم ـ کارشناس بازار مسکن ـ درباره پیش‌بینی این بازار گفت: وضعیت آینده بازار مسکن تا حد زیادی به تصمیمات تیم اقتصادی دولت آقای رئیسی بستگی دارد. اما آنچه از عملکرد گذشته و دیدگاه افراد اطراف رییس‌جمهور سیزدهم برداشت می‌شود این است احتمالا دولت آینده بخشی از برنامه‌های خود را بر خلق پول، پرداخت یارانه و به طور کلی سیاست‌های انبساطی مالی می‌گذارد که اثرات تورمی در اقتصاد و به تبع آن بخش مسکن خواهد داشت.

وی افزود: عمده کسانی که در دایره اطراف رئیسی حضور دارند در دولتهای گذشته نیز سمت داشتند و افراد ناشناخته‌ای نیستند. نتیجه اقدامات اقتصادی برخی از این افراد در دولتهای نهم و دهم خود را نشان داد. با این همه امیدواریم دولت سیزدهم با کسب تجربه از گذشته، شرایط اقتصاد را به سمت آرامش ببرد.

این کارشناس بازار مسکن تاکید کرد: علت ثبات قیمت‌ها که از اواخر سال گذشته در بازار مسکن ایجاد شده فروکش کردن حجم تقاضای سرمایه‌ای به این بخش است. تقاضای واقعی هم به دلیل کاهش قدرت خرید وارد بازار نشده و اگر دولت آینده مستقر شود می‌توانیم حدس بزنیم که از شهریورماه به بعد مقداری بازار مسکن به تحرک برسد.

محتشم خاطرنشان کرد: شرایط تحریمها، نقدینگی بیش از حدی که همچنان در حال افزایش است، ناکارآمدی بخش تولید و معلق بودن برجام کاملا بر اقتصاد کشور تاثیر گذاشته است. دولت هم منابع آنچنانی ندارد که بخواهد اوضاع اقتصادی را بهتر کند؛ حداقل در کوتاه مدت نمی‌توان چندان امیدوار بود و مسئولان نیز به این موضوع اشاره دارند.

وی با بیان اینکه به نظر می‌رسد مسئولان دولت آینده انتظار مقاومت بیشتری از مردم دارند گفت: اگر تیم اقتصادی دولت بتواند در سطوح سیاسی و بین‌المللی گره‌گشایی کند قطعا نرخ تورم کند می‌شود و حتی ممکن است نرخ ارز کاهش پیدا کند. اما به نظر می‌رسد انتظار کاهش قیمتها چنان بجا نباشد. به هر حال شرایط اقتصاد ایران پیچیده است و اولین قدم برای حل مشکلات این است که اوضاع اقتصاد را بپذیریم.

این عضو هیات مدیره انجمن انبوه‌سازان استان تهران درباره تاثیر رشد قیمت سیمان و فولاد بر بازار مسکن گفت: افزایش نرخ نهاده‌های ساختمانی به سرعت در بازار مسکن نمود پیدا نمی‌کند و در میان‌مدت خود را نشان می‌دهد. اما به هر حال وقتی سیمان از پاکتی ۳۵ هزار تومان به حدود ۱۰۰ هزار تومان می‌رسد نمی‌توان توقع داشت سازندگان با ضرر، واحدهای خود را بفروشند. اثرات رشد بیش از ۱۰۰ درصدی قیمت مصالح ساختمانی در آینده خود را نشان می‌دهد اما در شرایط فعلی چندان محسوس نخواهد بود.

متوسط قیمت خانه در تهران متری ۳۰ میلیون و ۴۴ هزار تومان

بنابراین گزارش، در تیرماه امسال متوسط قیمت یک متر مربع مسکن در شهر تهران ۳۰ میلیون و ۴۴ هزار تومان بوده که نسبت به ماه قبل و مدت مشابه در سال قبل به ترتیب ۱.۳ و ۴۳.۷ درصد افزایش یافته است. همچنین تعداد معاملات انجام شده در این ماه معادل ۵.۱ هزار فقره بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال به ترتیب ۰.۶ و ۶۳.۹  درصد کاهش نشان می‌دهد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانمسکن
شناسه : 208073
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا