نبرد سنگین در پنجشیر میان طالبان و جبهه مقاومت ادامه دارد

به گزارش جهان صنعت نیوز:   پس از چند هفته سقوط دولت محمداشرف غنی و تلاش طالبان برای اعلام دولت جدید، این گروه تاکنون موفق به اعلام آن نشده‌اند. به نظر می‌رسد در صورتی که طالبان دولتی فراگیر با شرکت تمام اقوام و گروه‌ها تشکیل ندهد احتمال گسترش جنگ و مقاومت در این کشور وجود دارد. این در حالی است که شماری از فرماندهان و فعالان سیاسی و نظامی افغانستان همزمان با حملات سنگین طالبان برای کنترل استان پنجشیر تهدید کردند در صورتی که حملات به این استان متوقف نشود با پیوستن نیروهای مقاومت، جنگ گسترش می‌یابد.

این در حالی است که یکی از فرماندهان پیشین طالبان با نیرو و ادوات زرهی به احمد مسعود پیوست. این فرمانده پیشین طالبان که اهل بدخشان است با ۱۰۰ جنگجو، ۱۵ خودرو زرهی و ۲۰۰ قبضه سلاح اضافی، در حضور احمد مسعود و امرالله به نیروهای جبهه مقاومت در پنجشیر پیوسته است.

منابع خبری افغان از حملات سنگین طالبان در روزهای گذشته برای تصرف دره پنجشیر حکایت دارد. طالبان جمعه شب ادعا کرد که بخش‌هایی از پنجشیر را تصرف کرده که این ادعا بلافاصله از سوی جبهه مقاومت رد شد. گفته می‌شود که وضعیت متغیر است و هر دو طرف ادعا کرده‌اند که در درگیری‌ها برتری دارند و در این میان گفته می‌شود صدها جنگجو کشته شده‌اند.

انتشار خبرهایی درباره تصرف پنجشیر در جمعه شب گذشته باعث شد که طالبان در کابل اقدام به شلیک تیر هوایی کنند که با این اقدام عده‌ای زخمی شدند. بلال کریمی، سخنگوی طالبان با ادعای تصرف پنجشیر خواستار توقف شلیک هوایی شد، اما افراد این گروه همچنان تا نیمه‌شب به شلیک تیرهوایی ادامه دادند.

بخش پروپاگاندای طالبان نیز با تقویت این شایعه سعی داشت تا روی افکار عمومی تاثیر بگذارد. حتی در گروه‌های واتس‌آپ خبرنگاران، صدای تعدادی از فرماندهان طالبان هم‌رسانی شد که حاکی از تصرف کامل پنجشیر بود. با این حال مسوولان در جبهه مقاومت ملی این شایعه را رد کردند. فهیم دشتی، سخنگوی جبهه مقاومت ملی با انتشار ویدئویی از خود گفت که شایعه‌ها در مورد تصرف پنجشیر به دست طالبان کاملا غلط است. دشتی در مورد جنگ جمعه‌شب گفت: شبی خونین برای طالبان بود. هشت هزار طالب با ۳۵۰ تانک‌هاموی پس از چهار ساعت درگیری عقب رانده شدند و در کمین افتادند که ۴۵۰ طالب کشته و ۱۳۰ نفر از آنان اسیر شدند.

احمدالله وثیق یکی از مقامات طالبان گفت که شهرستان پریان تصرف شده است. نیروهای مقاومت ملی افغانستان اعلام تصرف پنجشیر را نوعی جنگ روانی طالبان و دروغ دانست و اضافه کرد طالبان هیچ پیشروی در پنجشیر نداشته‌اند.

گفته می‌شود پس از نبرد سنگین جمعه‌شب، صبح روز شنبه وضعیت در سنگرهای کارزار جنگ در شمال کابل آرام بوده است اما نیروهای مقاومت می‌گویند آنها مناطق بیشتری را در استان‌های پروان و کاپیسا در همسایگی کابل تصرف کرده‌اند.

امرالله صالح معاون سابق ریاست‌جمهوری افغانستان با قراردادن ویدئویی از پنجشیر اعلام کرد که جنگ به شدت ادامه دارد و وضعیت بسیار سخت است اما مقاومت در پنجشیر همچنان ادامه دارد. تعدادی از مردم استان‌های پروان و کاپیسا در شمال کابل در تجمعی از طالبان خواستند که جنگ در پنجشیر را متوقف کنند؛ در صورت ادامه جنگ در این منطقه، مردم مجبور خواهند شد که از خود دفاع کنند.

صلاح‌الدین ربانی رهبر حزب جمعیت اسلامی افغانستان نیز خواستار توقف حملات طالبان به پنجشیر شد و گفت اگر به خواست مردم توجه نشود و مشکل از طریق گفت‌وگو حل نشود، مقاومت مردمی در کشور آغاز می‌شود. صلاح‌الدین با انتشار ویدئویی در صفحه فیس‌بوک خود خطاب به رهبران طالبان گفت که حمله به مرکز مقاومت در پنجشیر نه تنها دستاوردی برای شما نخواهد داشت بلکه سبب بدنامی تاریخی شما خواهد شد.

سرپرست پیشین وزارت خارجه افغانستان در این ویدئو تاکید کرد که مقاومت در پنجشیر در برابر سیاست زور و فشار، حق مشروع مردم است و همه مردم افغانستان از آن حمایت می‌کنند. ربانی افزود: حمله به این منطقه که ساکنانش پیوندهای عمیقی با شما دارند فردا مایه تاثر و شرمساری شما خواهد بود. به گفته این سیاستمدار افغان در صورت تداوم و اعمال سیاست فشار، زور و خشونت علیه مردم، دیر یا زود شاهد مقاومت‌های مردمی در سایر مناطق افغانستان خواهیم بود.

صلاح‌الدین ربانی در ادامه گفت، در شرایطی که پنجشیر به پایگاه مقاومت مشروع مردم افغانستان بدل شده و طرف‌های مختلف سیاسی به بحث جامع و ایجاد یک نقشه راه برای آینده افغانستان تاکید دارند انتظار مردم، از طالبان این است که تا رسیدن به یک راه‌حل معقول و مورد قبول مردم افغانستان از حمله علیه پایگاه مقاومت در پنجشیر خودداری کنند.

او در بخش دیگری از این پیام گفت، در شرایطی که هیچ نیروی خارجی در کشور وجود ندارد و بهانه‌های دروغین قبلی برای تداوم جنگ و ویرانی باقی نمانده است، تاکید بر سیاست جنگ و ارعاب، تداوم سیاست ناکام و استبدادی مثل حکومت گذشته است که منجر به شکست خواهد شد.

او اضافه کرد: اجازه دهید تا مسائل از طریق گفت‌وگوهای جامع مورد بحث قرار بگیرد و از طریق مقاومت و گفت‌وگو، مردم افغانستان به یک نظام و ساختار مردمی دست یابند که از یک سو پاسخگوی نیازهای جامعه باشد و از سوی دیگر همه ساکنین این سرزمین خود را به معنی واقعی در آن شریک بدانند.

عطامحمد نور رییس اجرایی حزب جمعیت اسلامی افغانستان نیز خواهان حل مشکلات از طریق گفت‌وگو شده و تاکید کرده است که طالبان باید به تشکیل دولت فراگیر ملی متعهد باشد و در غیر آن، جنگ در مناطق دیگر این کشور نیز از سرگرفته خواهد شد.

کرزای خواهان مذاکره طالبان با احمد مسعود

شد و در پیامی توئیتری تاکید کرد: طالبان و نیروهای مقاومت مستقر در ولایت پنجشیر در شمال افغانستان لازم است تا مسائل را از طریق گفت‌وگو حل‌وفصل کنند.

حامد کرزای رییس‌جمهوری پیشین افغانستان در پیامی توئیتری نوشت: امیدوارم طرفین این مساله کنونی را از طریق مذاکره حل و فصل کنند تا مردم رنج‌دیده ما از صلح و شادی برخوردار شوند. جنگ راه‌حل نیست چون تنها درد و رنج برای کشورمان به همراه دارد. این رییس‌جمهوری پیشین همچنین درباره تحرکات نظامی در پنجشیر ابراز نگرانی کرد و گفت که این کارها به نفع این کشور و مردمان آن نیست.

حامد کرزای به همراه عبدالله‌عبدالله رییس شورای عالی آشتی ملی افغانستان و گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی پیش‌تر یک شورای هماهنگی برای گذار مسالمت‌آمیز قدرت به طالبان تشکیل دادند. شبکه تلویزیونی آریانانیوز پیش‌تر گزارش داد که این سه سیاستمدار به شورای حاکمیتی افغانستان که طالبان قصد دارد تشکیل دهد، ملحق خواهند شد. با این حال هنوز هیچ تصمیمی اعلام نشده است.

گروه طالبان در تاریخ ۱۵ آگوست وارد کابل شد و دولت اشرف غنی را که تحت حمایت آمریکا قرار داشت، سرنگون کرد. پیش از آن اشرف غنی افغانستان را ترک کرد و افرادی که با حاکمیت طالبان مخالفت داشتند با تشکیل یک جنبش مقاومت در دره پنجشیر به رهبری احمد مسعود، به تقابل پرداختند. همچنین امرالله صالح معاون پیشین رییس‌جمهوری افغانستان که خود را رییس موقت نامیده، خواستار حمایت مردم افغان از رهبری نیروهای مقاومت شده است.

احمد مسعود: از هیچ تهدیدی نمی‌ترسیم

احمد مسعود در واکنش به شایعات جمعه شب گذشته مبنی بر تسخیر پنجشیر توسط طالبان در تازه‌ترین پیامش گفته است که مردم افغانستان از مبارزه حق‌طلبانه خود خسته نخواهند شد. او در صفحه فیس‌بوکش خطاب به مردم گفته است: هیچ‌گاه از مبارزه به خاطر خدا، آزادی و عدالت دست نمی‌کشیم.

احمد مسعود همچنان در این پیام گفته است: مبارزه چه مثل پنجشیر که تاکنون محکم ایستاده و چه مثل خواهران باغیرت هراتی ما که فریاد حق‌خواهی را شجاعانه بلند کردند، نشان‌دهنده این است که مردم از خواسته‌ برحق خویش دست نمی‌کشند و از مبارزه برحق خویش خسته نمی‌شوند ‌و از هیچ تهدیدی نمی‌هراسند.

فرزند فرمانده جهادی افغانستان در این پیامش گفته است: شکست تنها زمانی رخ خواهد داد که شما از مبارزه برحق خویش خسته شوید و از آن دست بکشید. مسعود در پایان پیامش گفته است که به زودی و با کم شدن کارهایش، گزارش فعالیت‌های خود را به مردم ارائه خواهد داد.

همچنین احمد مسعود در سخنانی در جمع اسرای طالبان گفت که او به دنبال پیشرفت و صلح بوده و خواهان جنگ در افغانستان نیست. او خطاب به نیرو‌های طالبان که در جریان جنگ در منطقه خواک و گلبهار در چند روز گذشته در نزدیکی ولایت پنجشیر اسیر شده بودند، گفت: پنجشیر خانه شماست و شما می‌توانید تا زمانی که می‌خواهید در پنجشیر بمانید.

اخبار برگزیدهسیاسی
شناسه : 213450
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا