مقامات دولت ایران در مراسم معرفی دولت طالبان شرکت نکنند

به گزارش جهان صنعت نیوز: حزب مردم سالاری با انتشار بیانیه ای ضمن استقبال از خروج نیروهای بیگانه از افغانستان، نسل کشی در پنجشیر را محکوم کرد و خواستار عدم پذیرش دعوت طالبان برای حضور مقامات جمهوری اسلامی در مراسم تشکیل دولت توسط این گروه تروریستی شد. متن بیانیه بدین شرح است: 
تحولات اخیر افغانستان را از این جهت که موجب خروج نیروهای آمریکایی از این کشور شد مثبت میتوان ارزیابی کرد اما اگر خروج نیروهای آمریکایی با تداوم ثبات و امنیت در افغانستان همراه بود، موجب خشنودی بیشتر مردم افغانستان میشد. خروج آمریکا از افغانستان پس از بیست سال و بازگشت همان گروهی به قدرت که آمریکاییها برای سرکوب آنها به افغانستان رفته بودند اثبات کرد که دموکراسی و ثبات و امنیت پایدار، هیچگاه از طریق نیروهای خارج از یک کشور حاصل نمیشود و ایجاد دموکراسی و ارتقای فرهنگ سیاسی و اجتماعی بین همه اقشار جامعه، صرفا با پذیرش از بطن ملت امکانپذیر است که اگر اینگونه نباشد، شاهد دوام و ثبات آن نخواهیم بود. در چنین شرایطی، وقتی حاکمیت نیز در مقابل طالبان عقب نشست، مردم نیز که شاهد فساد و ناتوانی حاکمان بودهاند، توان و انگیزهای برای مقابله با دشمنان نخواهند داشت و حاصل آن شکست باورها و رویاهایی بود که مردم افعانستان در دو دهه گذشته پیگیر آن بودند.
 در این میان، نیروهای احمد مسعود در پنجشیر چراغ مقاومت را روشن نگاه داشتند تا در شرایطی که طالبان، بدون مشاهده هیچ مقاومتی در مقابل خود، پیشروی خود و بازگشت به قدرت را حاصل پذیرش این گروه توسط ملت افغانستان وانمود میکنند، مقاومت پنجشیر، مهر باطلی بر ادعاهای طالبان بزند و نور امید را در دل آزادگان زنده کند. شاید توان نیروهای احمد مسعود برای مقابله با طالبان که کل افعانستان را به جز ولایت پنجشیر تسخیر کردهاند قابل مقایسه نباشد اما همین امیدی که در دل مردم افغانستان زنده شد همچون مقاومت احمدشاه مسعود در مقابل نیروهای متجاوز شوروی در تاریخ ثبت خواهد شد تا نشانهای بر عدم حقانیت طالبان و حامیان آن باشد. این مقاومت چنان بر طالبان و حامیانش گران آمد که به حمله و نسلکشی در پنجشیر روی آوردند و حامی اصلی طالبان یعنی پاکستان نیز به کمک آنها شتافت تا در تسخیر پنجشیر، به آنها یاری دهد تا لکه ننگ دیگری بر کارنامه دولت پاکستان در حمایت از تروریستها ثبت شود. 
دولت ایران نیز که همواره خود را یاور مظلومان میداند و هنوز زخمهایی که طالبان دو دهه پیش در کنسولگری ایران در مزار شریف بر عزیزان ما وارد کردند فراموش نکرده، متاسفانه در  برابر نسلکشی در پنجشیر بیتفاوت ایستاد. هرچند از زمان آغاز تلاش طالبان برای قدرت گرفتن در افغانستان، تنها یک بار سخنگوی وزارت امور خارجه، حملات به پنجشیر را محکوم کرد ولی هیچگاه شاهد اعلام حمایت جمهوری اسلامی از مقاومت احمد مسعود نبودیم، اما در چنین شرایطی پذیرش دعوت طالبان برای حضور در مراسم معرفی دولت جدید افعانستان، نهتنها به معنای نادیده گرفتن خون شهدای ایران در حمله طالبان به کنسولگری کشورمان است، بلکه چشم بستن بر واقعیتهای جامعه امروز افغانستان و به معنای فراموشی شعار حمایت از مقاومت مظلومانی همچون احمد مسعود و یارانش در دره پنجشیر است که چراغ مقاومت را روشن نگاه داشتهاند. 
شکی نیست که افکار عمومی اکثریت مردم ایران و حتی اتباع افغان مقیم ایران و زنان و مردان همه ملتهای آزادیخواه قطعا به دنبال دولت فراگیر و برآمده از اکثریت مردم و طرفدار صلح و آرامش بودهاند و مخالف هر نوع خشونت هستند لذا دولت جدیدی که از سوی طالبان معرفی میشود به هیچ وجه نماینده تمام عقاید، مذاهب، قومیتها و گروههای افغانستان نیست و حتی مورد رضایت افراد نسبتا مستقلی همچون حامد کرزای و عبدالله عبدالله برای مشارکت در ایجاد دولت جدید افغانستان نیز نخواهد بود به همین خاطر ما نباید شاهد تشکیل دولتی با نگرشها و برداشتهای افراطی از دین اسلام و نماینده یک فرقه خشونتطلب در مرزهای شرقی کشور باشیم. 
بی شک پذیرش دعوت طالبان توسط مقامات جمهوری اسلامی، نتیجهای جز رسمیت بخشیدن به حکومت این فرقه تروریستی ندارد و در کارنامه مسئولان و تصمیمگیران  به ویژه در ابتدای روی کار آمدن دولت جدید ثبت خواهد شد.


اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 214205
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا