معضلی به نام آموزش آنلاین

به گزارش جهان صنعت نیوز:  این در حالی است که بر اساس آمارهای رسمی ۵/۳ تا ۵ میلیون نفر از دانش‌آموزان به موبایل و تبلت و البته اینترنت دسترسی ندارند. این امر اتفاقات غم‌انگیزی را در کشور رقم زد؛ برخی از دانش‌آموزان مناطق محروم به خاطر نداشتن گوشی هوشمند خودکشی کردند، نمونه آن کودک ۱۱ساله در دیر بود. بسیاری ترک تحصیل کردند و اگرچه مردم تلاش کردند گوشی‌های هوشمند را برای دانش‌آموزان محروم تهیه کنند و به دست آنها برسانند اما نه آماری از تعداد اصلی و منطقه زندگی آنها در دست بود و نه این تلاش‌ها کافی بود. در بسیاری از کشورها از جمله امارات دولت به دانش‌آموزان تبلت رایگان داد اما دولت ایران، وزارت آموزش‌و‌پرورش و فناوری اطلاعات چنین اقدامی انجام ندادند. هر چند اگر بخواهیم صادقانه به مساله بنگریم این اقدام وظیفه وزارت آموزش‌و‌پرورش است نه وزارت ارتباطات. وزارت ارتباطات وظیفه تامین اینترنت و زیرساخت‌های آن را برای مناطق محروم بر‌عهده دارد و نه تامین تبلت. از سوی دیگر این وزارتخانه باید بودجه لازم را در اختیار داشته باشد تا چنین اقدامی انجام دهد.

یک منبع آگاه از آموزش‌و‌پرورش به «جهان‌صنعت» می‌گوید: وزارت آموزش‌و‌پرورش بودجه مورد نیاز برای تامین هزینه خرید تبلت را ندارد و کمترین بودجه به این نهاد می‌رسد. بسیاری از معلمان در تلاش برای تامین تبلت و گوشی هوشمند مورد نیاز دانش‌آموزان هستند. برخی حتی ارثیه خود را برای این امر هزینه کرده‌اند. از سوی دیگر وزارت آموزش‌و‌پرورش نیز چندی پیش از مردم درخواست کرد گوشی و تبلت مورد نیاز دانش‌آموزان محروم را تامین کنند در صورتی که این امر وظیفه وزارت آموزش‌و‌پرورش است.

وزارت ارتباطات مکلف به تامین تبلت شد

کمیسیون آموزش مجلس یک بار دیگر و در جلسه خود با بررسی طرح اینترنت رایگان برای دانش‌آموزان و معلمان از سمت وزارت ارتباطات، این وزارتخانه را در کنار دستور برای اجرای این طرح، مکلف به تامین تبلت دانش‌آموزان محروم به دسترسی تجهیزات آموزشی کرده است. کمیسیون آموزش مجلس در حالی این وظایف را برای وزارت ارتباطات براساس یک مصوبه جدید در نظر گرفته که هنوز منبع تامین بودجه اجرای این طرح‌ها را برای وزارت ارتباطات مشخص نکرده است. همچنین وزارت ارتباطات نیز با مطرح شدن دوباره این طرح نسبت به آن واکنش نشان داده است. حسین فلاح‌جوشقانی معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ۲۹دی با انتشار توئیتی نوشته است بودجه تخصیصی یک ‌ساله وزارت ارتباطات حداکثر هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است. این در حالی است که بودجه مورد نیاز برای خرید سه میلیون تبلت دانش‌آموزان نیازمند ۹ هزار میلیارد تومان است.

با شیوع کرونا و اجرای آموزش مجازی بحث بر سر تامین ابزارهای آموزشی دانش‌آموزان از جمله تلفن ‌هوشمند و تبلت و ارائه اینترنت رایگان به دانش‌آموزان و معلمان نیز داغ شد. به دنبال این اتفاق مرکز پژوهش‌های مجلس نیز در گزارشی (آذر ۹۹) پیشنهاد داد برای تامین تبلت دانش‌آموزان، سازمان برنامه و بودجه در برخی ردیف‌های درآمدی- هزینه‌ای بودجه ۹۹ تغییراتی ایجاد کند تا بودجه خرید تبلت تامین شود. براساس پیشنهاد مرکز پژوهش‌ها، سازمان برنامه و بودجه مکلف می‌شود در برخی ردیف‌های درآمدی- هزینه‌ای تغییراتی ایجاد کند تا بودجه خرید تبلت تامین شود. از جمله این ردیف‌‌ها می‌توان به ردیف بودجه «برنامه خدمات رفاهی، فرهنگی و ورزشی دانشجویان»، «مالیات بر ارزش‌افزوده سهم ورزش» و «اعتبارات هزینه‌ای تغذیه و امور رفاهی دانشجویان» اشاره کرد. سپس این اعتبارات برای تامین تبلت دانش‌آموزی برای دانش‌آموزان نیازمند تا سقف سه میلیون و ۵۰۰ دستگاه با اولویت دانش‌آموزان عشایری، روستایی و تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی و سازمان بهزیستی توسط دولت در قالب برنامه مستقل مطرح شود تا به صورت یارانه تسهیلات یا کمک بلاعوض به این موضوع اختصاص پیدا‌ کند. در این گزارش تنها وزارت ارتباطات موظف به تامین سیم‌کارت دانش‌آموزی با اینترنت پاک، امن و ارزان مورد نیاز تبلت‌ها با همکاری اپراتورها شده بود. حال به نظر می‌رسد مجلس در طرحی بدون توجه به این گزارش تامین سه میلیون تبلت را بر‌عهده وزارت ارتباطات گذاشته است.

در جلسه اخیر کمیسیون آموزش مجلس، وزارت ارتباطات مکلف به تامین تبلت برای دانش‌آموزان شده است.

احمد حسین‌فلاحی نماینده مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت در مورد جلسه اخیر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفته است دستور کار این کمیسیون بررسی طرح رایگان شدن اینترنت برای دانش‌آموزان، معلمان و مدارس بوده است.

او با اشاره به در نظر گرفتن مصوبه در این زمینه گفت: «وزارت ارتباطات مکلف به تامین تبلت مورد نیاز دانش‌آموزان محروم از دسترسی به تجهیزات آموزشی با همکاری سایر دستگاه‌ها با استناد به ماده ۶۹ قانون برنامه ششم و بند «ج» تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۳۹۹ شد.» انتشار این اظهارات باعث واکنش وزارت ارتباطات هم شده است. هر چند به صورت مستقیم وزارت ارتباطات با این مصوبه مخالفت نکرده اما در توئیتی حسین فلاح‌جوشقانی معاون وزیر ارتباطات و رییس سازمان رگولاتوری گفته وزارت ارتباطات برای اجرای این مصوبه بودجه کافی را ندارد. فلاح‌جوشقانی در توئیت خود نوشته است: «بودجه تخصیصی یک ساله وزارت ارتباطات: حداکثر ۱۵۰۰ میلیارد تومان، بودجه مورد نیاز برای خرید سه میلیون تبلت دانش‌آموزان نیازمند: ۹۰۰۰ میلیارد تومان. مصوبه کمیسیون آموزش مجلس: وزارت ارتباطات برای دانش‌آموزان تبلت بخرد.»

اما تنها تامین تبلت از سوی وزارت ارتباطات به محل بحث بین این وزارتخانه و مجلس تبدیل نشده است. طرح رایگان شدن اینترنت معلمان، دانش‌آموزان و مدارس هم از دیگر طرح‌هایی است که با اما و اگرهای زیادی همراه است. در حالی مجلس در طرح جدید خود اعلام کرده طرح رایگان شدن اینترنت برای دانش‌آموزان و معلمان و مدارس را بررسی می‌کند که چندی پیش نمایندگان مجلس در طرحی گفته بودند باید اینترنت شبکه دانش‌آموزی شاد برای دانش‌آموزان و معلمان رایگان شود. این طرح هم در حالی از سوی این نمایندگان مطرح شده بود که پیش‌تر وزیر ارتباطات در برنامه‌های مختلف از اجرای طرح رایگان اینترنت شاد برای مدارس کشور خبر داده بود.

دولت زیر بار وظایف خود نمی‌رود

کارشناسان آموزش معتقدند وزارت آموزش‌و‌پرورش و دولت به وظایف خود عمل نمی‌کنند، همان‌گونه که زیرساخت‌های لازم برای اینترنت کشور نیز تامین نشده است.

محمدرضا نیک‌نژاد کارشناس آموزش در گفت‌و‌گو با «جهان‌صنعت» اظهار کرد: تامین تبلت‌های مورد نیاز دانش‌آموزان مناطق محروم بر‌عهده آموزش‌و‌پرورش و دولت است اما به خاطر اینکه وزارت ارتباطات زیرمجموعه دولت بوده و متولی تکنولوژی است، یا به دلایل فنی یا مالی نمایندگان مجلس تشخیص داده‌اند که وزارت ارتباطات این مسوولیت را بر عهده گیرد.

او افزود: پیش از شروع سال تحصیلی جدید، عده‌ای گفتند قرار است تبلت‌های ارزان در کشور تولید شود و رایگان در اختیار دانش‌آموزان قرار گیرد اما هیچ اتفاقی رخ نداد. یکی از نهادهایی که وسایل کمک‌آموزشی می‌سازد، گفته بود ما توانایی تولید تبلت را داریم و با کمک صندوق فرهنگیان این تبلت‌ها را خواهیم ساخت اما هیچ اتفاقی رخ نداد.

نیک‌نژاد گفت: آموزش‌و‌پرورش به بسیاری از وظایف خود عمل نمی‌کند. بسیاری از مدارس از اولیا کمک‌های مردمی می‌خواهند در صورتی که بر اساس اصل ۳۰ قانون اساسی، تحصیل تا ۱۲ سال اول باید رایگان باشد. حتی مدارس استان‌های محروم هم از اولیا کمک‌هزینه تحصیلی می‌گیرند. از سوی دیگر وزارت آموزش‌و‌پرورش برای شیر دانش‌آموزان ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیارد تومان بودجه می‌گیرد اما هیچ سالی به دانش‌آموزان تغذیه و شیر نداده است.

او افزود: همچنین بودجه سرانه مدارس نیز به وزارت آموزش‌و‌پرورش برای هزینه‌های جاری مدارس اما به مدارس ارائه می‌شود ارائه نمی‌شود. دیگر تامین تبلت و گوشی‌های هوشمند که جای خود دارد. به طور کلی آموزش‌و‌پرورش در اولویت دولت نیست وگرنه حاجی‌میرزایی به عنوان وزیر آموزش‌و‌پرورش انتخاب نمی‌شد. او دبیر هیات دولت بوده و هیچ تجربه‌ای در زمینه آموزش‌و‌پرورش ندارد.

نیک‌نژاد گفت: وزیر آموزش‌و‌پرورش یا باید کارشناس آموزش باشد یا فلسفه آموزشی بداند یا معلم باشد. تامین تبلت هم وظیفه آموزش‌و‌پرورش و دولت است اما دولت زیر بار نمی‌رود. یک سال است که اضافه‌کار معلمان پرداخت نشده چه برسد به خرید تبلت.

او معتقد است که وزارت ارتباطات هم تبلت را برای دانش‌آموزان نمی‌خرد و مجلس هم بودجه مورد نیاز این امر را تامین نمی‌کند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 166520
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا