مصدومان آشوبها به دلیل بدهی در بیمارستان گروگان گرفته نشدند

جهان صنعت نیوز: کیانوش جهانپور روز یکشنبه  با وجودی که اخلالگران در حوادث اخیر بین ۴۰ تا ۶۰ میلیارد تومان به اموال اورژانس و ناوگان خدمات نظام سلامت خسارت زدند اما نیروهای اورژانس و بیمارستانها بیش از توان روزهای عادی برای نجات مصدومان اعم از اینکه جزو معترضان یا مردم عادی و رهگذر بوده یا ماموران نیروی انتظامی و نیروهای مردمی بسیج بوده باشد، به کار گرفتند. تاکنون نیز بخش عمده مصدومان از بیمارستانها ترخیص شده اند.

وی گفت: هزینه های مصدومان حوادث زیر پوشش هیچ بیمه ای نیست. مصدومان حوادث و نزاع های مختلف باید هزینه درمان را در بیمارستانها از جیب خود پرداخت کند و با وجودی که عمده این هزینه ها را مصدومانی که مرخص شده اند پرداخت کرده اند اما عده ای از از آنان توان پرداخت هزینه های بیمارستانی را نداشتند با این حال هیچ مصدومی به علت ناتوانی در پرداخت هزینه های بیمارستان، گروگان گرفته نشده و با مکانیزیم های مختلف سعی شده به این افراد کمک شود. حتی بسیاری از مصدومان بدون اینکه با بیمارستان تسویه حساب کامل کنند، ترخیص شدند.

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت افزود: به طور کلی فارغ از مسائل و مشکلات آشوبهای اخیر در شرایط عادی هم اگر فردی در نزاع و حوادث دچار تروما و آسیب شود حتی در مورد حوادث شغلی و کار زیر پوشش هیچ بیمه ای تلقی نمی شود و هزینه درمان آن به عهده خود افراد است.

جهانپور گفت:‌ مراکز درمانی نقش قضاوت ندارند که چه کسی مقصر یا مهاجم است و چه کسی مقصر نیست. اگر کسی مقصر هم نباشد باید هزینه درمان را بپردازند و بعد از مراجع قضایی اخذ هزینه درمان را از مهاجم و فرد مقصر پیگیری کند. بنابراین به طور طبیعی بیمه ها هزینه نزاع را پرداخت نمی کنند. این موضوع جدیدی نیست فقط برای حوادث ترافیکی یک سرفصل جداگانه از مسیر بیمه شخص ثالث با توجه به شیوع این حوادث در قانون پیش بینی شده که آن هم تحت پوشش بیمه های پایه نیست.

جهانپور افزود: با این اوصاف تعداد زیادی از مصدومان بدون تسویه حساب از بیمارستان مرخص شدند و باز هم هزینه و بار مالی خدمات درمانی آنها به وزارت بهداشت تحمیل شد. ۸۰ درصد مصدومان تاکنون ترخیص شده اند و حدود ۲۰ درصد آنها هنوز در بیمارستانها در بخش های عادی یا مراقبت های ویژه بستری هستند و هنوز عده ای از این افراد به عمل های جراحی و ادامه درمان نیاز دارند.

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت گفت: اغلب مصدومان حوادث اخیر با آمبولانس های اورژانس ۱۱۵ به بیمارستانهای دولتی منتقل شدند اما ممکن است تعداد معدودی از آنها، خود به بیمارستان خصوصی مراجعه کرده باشند.

۱۵۰ آمبولانس و دو داروخانه خسارت دید

رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت درباره میزان خسارت حوادث اخیر به مراکز بهداشتی و درمانی کشور نیز گفت: در این آشوبها ۱۵۰ آمبولانس و خودروهای امدادی اورژانس و بیش از ۴۰ پایگاه فوریت های پزشکی خسارت جزئی و کلی دیدند. بسیاری از این آمبولانسها در آتش سوختند یا خسارت هایی دیدند که دیگر امکان بازسازی و استفاده از آنها نیست و در مجموع بین ۴۰ تا ۶۰ میلیارد تومان به وزارت بهداشت و اورژانس کشور خسارت وارد شد. ۱۵ نفر از ماموران اورژانس نیز در این حوادث دچار ضرب و جرح شدند.

وی ادامه داد: آشوبگران در برخی مناطق از جمله قلعه حسن خان دو داروخانه را نیز به آتش کشیدند و هنوز میزان کامل خسارت این حوادث به مراکز بهداشتی و درمانی دولتی و غیر دولتی کشور محاسبه نشده است.

جهانپور گفت: شایعاتی که در فضای مجازی درباره انتقال دستگیرشدگان این حوادث با آمبولانس منتشر شده نیز کذب محض است و افرادی که این آشوبها را ایجاد کردند برای اینکه رفتار زشت خود و حمله به آمبولانس ها را توجیه کنند و بر کارهای غیر قانونی خود سرپوش بگذارند چنین بهانه تراشی ها و شایعاتی را دامن می زنند.

 

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 63731
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا