مشاوران املاک: گزارش بانک مرکزی از بازار مسکن غلط است

به گزارش جهان صنعت نیوز:   مصطفی قلی‌خسروی در نشست خبری با اشاره به این‌که گزارش بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن دقیق نیست، اظهار کرد: بانک مرکزی اعلام می‌کند که از آمار خام سامانه املاک و مستغلات (کد رهگیری) برای تهیه گزارش‌های خود استفاده می‌کند.

وی ادامه داد: بانک مرکزی از طریق اتاق ایران آمار خام سامانه را استفاده می‌کند، اما باید به این نکته اشاره کنیم ۶۰ درصد معاملات بازار مسکن در این سامانه ثبت می‌شود و بانک مرکزی با حدس و گمان گزارش خود را از بازار مسکن تهیه می‌کند.

وی تصریح کرد: بانک مرکزی با گزارش‌های اشتباه خود باعث تشنج در بازار مسکن می شود.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک با انتقاد از عملکرد معاونت مسکن و ساختمان، افزود: زمانیکه اعلام شد اتحادیه مشاوران املاک زیر نظر وزارت راه و شهرسازی می‌رود ما استقبال کردیم، این درحالی بود که اتاق اصناف و وزارت صمت از ما گلایه کردند چرا موافق این کار هستید.

قلی‌خسروی بیان کرد: در صورتیکه اتحادیه زیرمجموعه وزارت راه شود، ما ارتقا پیدا می‌کنیم و تبدیل به کانون مشاوران املاک خواهیم شد.

وی در ادامه به آمار بازار مسکن اشاره کرد و گفت: از تاریخ اول فروردین ۹۹ تا ۱۶ مرداد ۹۹ کل قراردادهای مسکن کشور ۵۸۰ هزار و ۵۰۸ فقره بوده که از این تعداد ۲۹۸ هزار و ۵۴۰ فقره مبایعه‌نامه و ۲۷۷ هزار و ۸۸ فقره اجاره‌نامه بوده است.

وی اضافه کرد: از تاریخ اول فروردین امسال تا ۱۶ مرداد ۱۴۰۰ تعداد کل قراردادهای مسکن کشور با کاهش ۶ درصدی به ۵۴۶ هزار و ۸۸ فقره رسیده است.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک یادآور شد: از اول فروردین ۱۴۰۰ تا ۱۶ مرداد ۱۴۰۰ تعداد کل قراردادهای شهر تهران با رشد منفی ۱۲.۲ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به ۱۰۵ هزار و ۲۳۷ فقره کاهش یافته است. این در حالی است که نسبت قراردادهای اجاره طی بازه اشاره شده از ۶۴ هزار فقره سال ۹۹ با رشد ۲۵.۱۲ درصدی به ۸۰ هزار و ۴۵۲ فقره افزایش یافته است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانمسکن
شناسه : 208111
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا