مزید اطلاع ریاست محترم بانک مرکزی

به گزارش جهان صنعت نیوز:  وظیفه صیانت از کاهش ارزش پول ایران در برابر ارزهای خارجی نیز از دیگر وظایف این رییس محترم بانک مرکزی است. هیچ آدم دلسوز به این مرز و بوم از ایشان به عنوان رییس بانک مرکزی انتظار ندارد جز این دو وظیفه سترگ کار دیگری انجام دهد و به ویژه کسی انتظار ندارد رییس بانک مرکزی در مقام یک سیاستمدار حرفه‌ای عمل کند.

اما وقتی به کارنامه آقای همتی نگاه می‌کنیم می‌بینیم ایشان در مسیر راه‌بندان برای رشد شتابان نرخ تورم کامیابی اندکی داشته و نیز نرخ تبدیل دلار به ریال در مدت ریاست وی از میانگین ۱۰ هزار تومان نیمه نخست ۱۳۹۷ به میانگین ۲۵ هزار تومان در نیمه نخست امسال رسیده است. در این دو سال تازه سپری‌شده اما ریاست محترم بانک مرکزی در بیشتر یادداشت‌های کوتاه به سیاست‌های آمریکا حمله کرده و این کشور را عامل بدبختی ایرانیان معرفی کرده است. در همین نوشته دیروز رییس بانک مرکزی نیز این یورش به آمریکا آمده است به اضافه اینکه ایشان از پیش راه را بر منتقدان بسته و نوشته است‌: «برخی نادانسته یا مغرضانه، سعی در تطهیر اقدامات غیرانسانی آمریکا در تحریم ایران دارند و تنها به ادعای دروغین آمریکا بر عدم محدودیت بر معاملات دارو تاکید می‌کنند، برای ثبت در حافظه تاریخی می‌گویم… از هر راهی برای خرید واکسن رفتیم آمریکا راه را بسته است.»

نگارنده هرگز هوادار هیچ نظام سیاسی‌ای که بر انسان‌ها ستم کند و راه را برای خرید یک نیاز ضروری ببندد نیستم و تصورم نیز این است که در ایران و دیگر سرزمین‌ها نیز چنین آدمی پیدا نخواهد شد اما این موجب نمی‌شود با جنابعالی چند نکته را درمیان نگذارم:

۱- آقای همتی عزیز منصب ریاست بانک مرکزی یک منصب کارشناسانه و بسیار بااهمیت در زندگی هر انسانی است و به نظر نمی‌رسد شهروندان از رییس بانک مرکزی انتظار داشته باشند همانند یک سیاستمدار وسط دعوا سخن بگوید و بنویسد. در ایران یک دستگاه دیپلماسی بزرگ داریم و ده‌ها سازمان و حزب و گروه سیاسی و هزاران سیاستمدار که هر روز می‌توانند علیه پلیدی‌های روسای کاخ سفید سخن بگویند و راه بد تحریم را محکوم کنند. کاش شما این نهاد را سیاسی نمی‌کردید و اگر لازم بود در جایی حضور جدی داشته باشید در مقام یک کارشناس و اقتصاددان حاضر می‌شدید. در این صورت بدون تردید حرفتان قابلیت توجه بیشتر پیدا می‌کرد.

۲- به نظر می‌رسد طرف حساب سازمان و نهاد بهداشت و درمان ایران در فرآیند تهیه واکسن مورد نیاز برای برطرف کردن ویروس کرونا مسوولیت تام و تمام دارد و سازمان بهداشت جهانی این نهاد را می‌شناسد و به این نهاد پاسخگو است. کاش اجازه داده می‌شد وزیر محترم بهداشت و درمان و پس از ریاست دستگاه دیپلماسی برای شهروندان توضیح می‌دادند برای تهیه این واکسن چه فرآیندی طی شده و در کجا به تنگنا برخورد کرده‌اند و نقش نبود ارز چه بوده و چه هست. به نظر می‌رسد شهروندان سخنان وزیر بهداشت را در این‌ باره بیشتر می‌پذیرفتند چون مسوولیت و وظیفه دارند و احتمالا شبهه سیاسی عمل کردن را کمتر می‌پذیرند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 157865
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا