مردم رعایت نمی‌کنند، دولت حریف نمی‌شود

به گزارش جهان صنعت نیوز: بر این اساس مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به سه میلیون و ۸۵۱ هزار و ۱۶۲ نفر رسید. اگرچه دلتا دست از سر هیچ‌یک از مردم جهان بر نداشته است و به تازگی آمار مبتلایان در کشورهای ترکیه، آلمان، دیگر کشورهای اروپایی و حتی آمریکا هم رکورد زده ولی به دلیل روند واکسیناسیون سریع و به موقع آنها آمار فوتی‌ها در دیگر کشورهای درگیر کاهش یافته ولی همچنان تعداد مبتلایان رو به فزونی است. این در حالی است که آمار فوتی‌ها در ایران از مرز ۳۰۰ تن گذشته و به گفته کارشناسان حوزه بهداشت و درمان هنوز به قله پیک کرونا نرسیده‌ایم.

از طرفی شهروندان جهان و علی‌الخصوص ایران نسبت به کرونا بی‌تفاوت شدند و به موازات آن کشورهایی نظیر آلمان، فرانسه، ترکیه، ایران و انگلستان به دلیل عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم محدودیت‌ها را برداشتند. چراکه مردم از رعایت پروتکل‌های بهداشتی و مقررات سختگیرانه مستمر خسته شدند، زیرا طی مدت گسترش کرونا با تمامی اعمال محدودیت‌ها و واکسیناسیون هنوز کووید۱۹ کنترل نشده و در ایران کرونا از پیکی به پیک دیگر منتقل می‌شود. چه‌بسا کروناویروس در طول مدت گسترش‌اش نه تنها کنترل نشده بلکه از لحاظ جغرافیایی و زمانی و شدت آن مکرر تشدید یافته است. در نتیجه کروناویروس مدام در حال جهش‌های ژنتیکی کشنده‌تر و مسری‌تر است. همین امر علاوه بر مردم، دولت‌ها را هم دچار چالش کرده است. بنابراین خستگی شهروندان جهان و علی‌الخصوص ایران که وزارت بهداشت با تعلل در تهیه واکسن واکنش همگان را برانگیخت امری عادی تلقی شده است و در اصل باید پرسید که در این مدت زمان، نقش حکومت‌ها برای تشویق دوباره مردم در رعایت پروتکل‌های بهداشتی مردم چیست؟!

این در حالی است که دیروز به گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان تنها ۳۵ درصد شهروندان گیلانی از ماسک استفاده می‌کنند و هم اکنون هزار و ۳۰۰ بیمار کرونایی در بیمارستان‌ها بستری هستند.

مشهد را دریابید

این بار فاجعه کرونا در مشهد در حال وقوع است. دیروز جمعی از اساتید دانشگاه علوم‌پزشکی و پزشکان مشهد طی بیانیه‌ای خواهان تعطیلی شهر مشهد توسط مسوولان شدند. آنها در اطلاعیه‌ای نوشتند: «مدت‌هاست که هشدار می‌دهیم اگر ‌شهر به صورت کامل تعطیل نشود، فاجعه‌ای در راه است.

عادی‌انگاری کاذب در شهر کاملا مشهود است. برگزاری مجالس شلوغ عروسی و عزا، دورهمی‌های خانوادگی، رستوران‌های شلوغ، بازارهایی که تا دیروقت پذیرای خیل مشتریان هستند، سفرهای تابستانی و بدتر از همه عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سطح جامعه سبب انفجار بیماری کووید در شهر مشهد شده است. چطور باید بگوییم که ظرفیت تخت‌های بیمارستانی مشهد در حال اتمام است و به زودی حتی فضای بستری و بیمارستانی کافی برای پذیرش سیل عظیم بیماران را نخواهیم داشت. کادر درمان خسته و فرسوده شده‌اند و جانی در رمق نمانده است. اگر امروز شهر را تعطیل نکنید، فردا خیلی دیر است.»

رکوردشکنی ترسناک

همچنین در یک هفته اخیر تعداد مبتلایان کرونا برای چهار روز به بالای ۳۰ هزار نفر رسید و متاسفانه به طور میانگین هر روز ۲۸۹۰۵ نفر در کشور به کرونا مبتلا شدند. همچنین متاسفانه در این مدت تعداد مبتلایان به سرعت از ۱۸ هزار نفر تا نزدیک ۳۵ هزار نفر افزایش پیدا کرد. در مجموع در این هفت روز ۲۰۲۳۳۷ نفر در کشور به کرونا مبتلا شده و در خطر مرگ قرار گرفتند. در مقایسه با هفته پیش تعداد مبتلایان کووید۱۹ در ایران ۶/۲۶ درصد افزایش پیدا کرد، در حالی که هفته قبلی تعداد مبتلایان کرونا در کشور حدود ۱۷درصد افزایش پیدا کرده بود. متاسفانه ابتلای ۲۰۲ هزار نفر به کرونا در کشور به معنی رکوردشکنی تعداد مبتلایان این بیماری در ایران است، در اوج موج چهارم مجموع مبتلایان کرونا در ایران به ۱۶۷۰۳۳ نفر رسیده بود.

افزایش فوتی‌ها در ایران

متاسفانه این روند صعودی در آمار جان‌باختگان کرونا هم دیده می‌شود به طوری که در یک هفته اخیر تعداد فوتی‌های کرونا در کشور برای سه روز به بالای ۳۰۰ نفر رسید و در این مدت به طور میانگین هر روز ۲۸۷ زندگی به پایان رسیدند، در حالی که هفته گذشته حداکثر تعداد جان‌باختگان روزانه کرونا در کشور ۲۵۰ نفر بود. براین اساس در اولین هفته مرداد ۲۰۱۱ زندگی به خاطر ابتلا به کووید۱۹ به پایان رسیدند و خبر بد اینکه تعداد جان‌باختگان نسبت به هفته پیش ۷/۳۶ درصد بیشتر شد. در حالی که هفته آخر تیر تعداد جان‌باختگان کرونا ۲۳ درصد افزایش پیدا کرد.

مرگ ۲۰۱۱ نفر در یک هفته به معنای پایان زندگی ۵ نفر در هر دقیقه به خاطر ابتلا به کروناست. البته خوشبختانه برخلاف رکوردشکنی تعداد مبتلایان، آمار سیاه جان‌باختگان کرونا در کشور رکوردشکنی نکرده است؛ به گفته مسوولان یکی از دلایل این موضوع واکسیناسیون بخشی از جمعیت گروه آسیب‌پذیر در کشور است.

بستری۲۲۴۰۴ کرونایی در یک هفته

البته افزایش تعداد مبتلایان به معنای افزایش تعداد بستری‌های کرونا در کشور است و این موضوع در آمار اعلام شده توسط وزارت بهداشت هم دیده می‌شود. در حالی که هفته پیش تنها در یک روز تعداد بستری‌ها به بالای ۳ هزار نفر رسیده بود این اتفاق در اولین هفته مرداد چهار بار رخ داد و متاسفانه به طور میانگین هر روز ۳۲۰۰ نفر در اثر ابتلا به کروناویروس در کشور در بیمارستان‌ها بستری شدند.

این یعنی در مجموع در این مدت ۲۲۴۰۴ نفر کرونایی در بیمارستان‌ها بستری شدند و تعداد بستری‌ها نسبت به هفته گذشته ۷/۲۴ درصد افزایش پیدا کرد. هفته قبلی تعداد بستری ۲۲ درصد افزایش پیدا کرده بود. این یعنی دومین رکورد تعداد بستری‌های کرونا شکسته شد.

در اوج موج چهارم ۲۲۷۶۴ نفر از مبتلایان کرونا در بیمارستان‌ها بستری شدند و با توجه به روند صعودی موج پنجم کرونا در کشور اصلا بعید نیست که این رکورد هم شکسته شود.

۵۳ شهر دیگر قرمز شدند

طبق اپلیکیشن ماسک، تعداد شهرهای قرمز کرونایی از ۲۳۲ شهر به ۲۸۵ شهر افزایش یافته و حالا نقشه جغرافیایی ایران تقریبا به طور کامل قرمز شده است. در حال حاضر ۲۸۵ شهرستان قرمز، ۱۱۰ شهرستان نارنجی و ۵۳ شهرستان زرد هستند و شهر آبی کرونایی نداریم.

به تازگی اهر، بناب، تبریز، جلفا، شبستر، هشترود (آذربایجان‌شرقی)، تکاب، سردشت، شوط، مهاباد (آذربایجان غربی)، پارس‌آباد (اردبیل)، خوانسار، فریدون‌شهر، مبارکه، چادگان (اصفهان)، اشتهارد (البرز)، دهلران (ایلام)، فردوس (خراسان‌جنوبی)، تربت‌جام (خراسان‌رضوی)، مانه و سملقان (خراسان‌شمالی)، آبادان، اهواز، خرمشهر، دشت آزادگان، شادگان، شوش (خوزستان)، مهدی‌شهر (سمنان)، اوز، خرامه، زرقان، فیروزآباد، قیر و کارزین، ممسنی، نی‌ریز (فارس)، ازنا، دورود، چگنی (لرستان)، سوادکوه شمالی، عباس‌آباد، نکا، کلاردشت، گلوگاه (مازندران)، آشتیان، تفرش، شازند (مرکزی)، بهار، تویسرکان، رزن (همدان)، اردل، کیار (چهارمحال و بختیاری)، مریوان (کردستان)، کوهبنان (کرمان)، هرسین، پاوه، کرمانشاه (کرمانشاه)، دنا، لنده، گچساران (کهگیلویه و بویر احمد)، گمیشان (گلستان)، فومن، لنگرود، ماسال (گیلان) و بهاباد (یزد) هم قرمز شده است.

تخت‌ها همچنان مملو از بیماران

با وجود توصیه‌های مسوولان وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر رعایت حداکثری پروتکل‌های بهداشتی برای فروکش توفان دلتا، اما شرایط همچنان نگران‌کننده است و ما شاهد شکسته شدن رکوردهای ابتلا در پیک پنجم هستیم.

در همین حال، اشغال ۱۰۰ درصدی تخت‌های بیمارستانی در کلانشهر تهران و دیگر مراکز استان‌ها، نشان می‌دهد که اوضاع اصلا خوب نیست. آن طور که علیرضا زالی فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران، گفته است موارد بستری در تهران از مرز ۱۰ هزار نفر عبور کرده و در حال حاضر با اضافه کردن تخت در بخش‌های اورژانس و…، به دنبال ارائه خدمت حداکثری به بیماران هستیم.

رعایت پروتکل‌های بهداشتی مهم‌ترین اصول پیشگیری از کرونا

شاید یکی از راهکارهای مقابله با کرونا، بعد از ماسک و رعایت پروتکل‌های بهداشتی، واکسن باشد. به طوری که سید علیرضا ناجی رییس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی، به این نکته اشاره کرده است که جوامعی که واکسیناسیون بالایی دارند، واریانت دلتا در فرم شدید بیماری کووید ۱۹ و مرگ و میر ناشی از آن، تاثیر چندانی نداشته است و در ادامه به «جهان‌صنعت» گفت: با توجه به روندی که تغییر ویروس‌ها دارند، باید جلوی گردش ویروس در جوامع گرفته شود. در مبارزه با کرونا، باید قانون ویروس را در نظر بگیریم اما سیاست‌های خیلی از کشورها، نادیده گرفتن قانون ویروس در مبارزه با آن است و واریانت‌ها به همین دلیل ایجاد می‌شود. همچنین مردم نباید به دلیل کم‌کاری دولت‌ها از رعایت پروتکل‌های بهداشتی صرف‌نظر کنند. مردم باید به فکر سلامتی خود و خانواده خود باشند. چه‌بسا مهم‌ترین فاکتور ابتلا به کرونا در جوامع، تماس نزدیک است و برهمین اساس ابتلای یک عضو خانواده به طور حتم سایر اعضای آن خانواده را نیز مبتلا می‌کند.

وی افزود: به نظر می‌رسد، اگر نخواهیم پروتکل‌های بهداشتی را جدی بگیریم، باید منتظر روزهای سخت‌تر و تلخ‌تری باشیم که می‌تواند با آسیب‌های ناگواری همراه باشد. اطلاع‌رسانی سریع فرد مبتلا به نزدیکان و افرادی که با او ارتباط داشته‌اند، مهم‌ترین و موثرترین راهکار برای پیشگیری از شیوع کرونا و قطع زنجیره همه‌گیری ویروس است. در همین ارتباط حتی اگر علائم کلینیکی و طبیعی نشاندهنده ابتلای فرد به ویروس کرونا نباشد، می‌توان از او به عنوان ناقل بدون علامت نام برد. در ادامه همه افرادی که با فرد بیمار در ارتباط بوده‌اند، باید تست داده و خود را قرنطینه کنند که با انجام این کار در صورت ابتلای احتمالی نیز از شیوع ویروس و مبتلا کردن سایرین پیشگیری کرده‌اند. همان‌طور که پیشتر گفتم ما هنوز به قله پیک کرونا نرسیدیم و سرعت صعودی آمار مبتلایان بسیار نگران‌کننده است. از مردم تقاضا دارم برای حفظ جان خود و خوانواده عزیزشان حتما از ماسک استفاده و فاصله فیزیکی را رعایت کنند. همچنین از سفرهای غیرضروری پرهیز و در تجمعات حضور پیدا نکنند. با این وجود علاوه بر بی‌مسوولیتی دولت، درون وزارت بهداشت هم ناهماهنگی‌های شدیدی وجود دارد که این موضوع کاملا در ساخت واکسن‌های داخلی، شتابزدگی و ساده‌انگاری تولید در داخل، واردات واکسن خارجی و ناهماهنگی در تبادل اطلاعات بین کمیته‌ها و معاونت‌های مختلف مشهود بود.

دولت توانایی کنترل کرونا را ندارد

ناجی اظهار کرد: موضوعی که همگان باید بدانند این است که متولی اصلی و مسوول کنترل بیماری کووید۱۹ در ایران دولت است. متاسفانه در طول این یک سال و نیمه دولت و بالطبع وزارت بهداشت به دلیل محدودیت‌هایش در انجام وظیفه خود کوتاهی کردند و در کنترل بیماری موفق نبودند. تنها وظیفه‌ای که این روزها دولت انجام می‌دهد کنترل بحران است، اجازه می‌دهد شرایط در کشور بحرانی شود و تمام مشکلات را بر سر کادر درمان آوار می‌کنند. البته بحث درمان و کادر درمان هم ۵ درصد قضیه است. اصل کووید جلوگیری از شیوع بیماری در سطح شهر و پیشگیری و اعمال جدی محدودیت‌ها و واکسیناسیون است. نه اینکه هر بار که آمار فوتی‌ها کاسته می‌شود، دولت محدودیت‌ها را کاهش می‌دهد و در مقابل، مجدد تردد‌ها افزایش پیدا می‌کند تا دوباره پیک جدیدی آغاز شود. در تمام دنیا کنترل کووید به دست دولت‌هاست.

رییس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه شهید بهشتی بیان کرد: با این تفاسیر ما در شرایط بسیار بدی قرار گرفتیم و اگر توان کنترل کردن پیک‌ها را داشتند قاعدتا پیک چهارم را کنترل می‌کردند. در حال حاضر پیک در پیک شدیم و خروج از آن بسیار دشوار است. همچنین کنترل واریانت دلتا هم بسیار سخت است زیرا میزان سرایت آن ۶۰ درصد بیش از دیگر سویه‌هاست و میزان بستری آن دو برابر بیشتر است. این روزها علاوه بر درمان بیماری کرونا باید از لحاظ روانی هم به مردم رسیدگی کرد زیرا مردم بسیار دل‌زده و سرخورده هستند.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 206184
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا