مردم را با شلاق و زنجیر به بهشت نمی‌توان برد

به گزارش جهان صنعت نیوز: مساله‌ای که بارها توسط برخی روحانیون درس گرفته از مکتبی خاص، به عناوین مختلف بیان شده و البته واکنش منفی جامعه را به همراه داشته است. اما گوششان بدهکار نیست و سعی دارند به واسطه این نوع نگاه خود در حکومت‌داری، خواست مردم را نادیده گرفته و با اصرار، جامعه را در حد طفلی صغیر که نیاز به قیم دارد، یا مجنونی که قدرت تشخیص ندارد و نیازمند تصمیم‌گیرنده است حساب کرده و برای دنیا و آخرت آنها نسخه بپیچند. نمونه بارز این تفکر هم حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمود رجبی، روحانی نزدیک به آیت‌الله مصباح وعضو شورای عالی حوزه‌های علمیه کشور است که اخیرا در اظهارنظری با نادیده گرفتن «جمهوریت نظام» بیان کرده است: «دولت اسلامی موظف است مردم را به بهشت ببرد و از سقوط در جهنم بازدارد.»

این روحانی درس‌آموخته در مکتب فکری مصباح، به بهانه غدیر خم، گفته است: «نصب امیرالمؤمنین به‌ معنای فراگیری قلمرو دین نسبت به دنیای مردم است و همه‌ امور اجتماعی باید در چارچوب طرح مدیریتی و هدایتی دین جریان یابد. سیستم حکومتی بخشی از نقشه‌ راه جامع دین برای سعادت دنیا و آخرت مردم است. طبق بیانات و آموزه‌های اسلامی، دولت اسلامی موظف به اعمالی است که مردم را به بهشت ببرد و از سقوط در جهنم بازدارد.»

«حکومت وظیفه دارد مردم را به بهشت ببرد، حتی به زور شلاق!»

البته رجبی تنها روحانی طرفدار تفکر فرستادن اجباری مردم به بهشت نیست و پیش از این در خرداد سال ۹۳ احمد علم‌الهدی، امام جمعه موقت مشهد و احمد خاتمی، امام جمعه تهران از مدافعان جدی سخت‌گیری فرهنگی هم در واکنش به حسن روحانی رییس‌جمهوری که در حمایت از حق آزادی‌های اجتماعی مردم گفته بود: «اینقدر در زندگی مردم مداخله نکنید، ولو به خاطر دلسوزی؛ بگذاریم مردم خودشان راه بهشت را انتخاب کنند، نمی‌توان با زور و شلاق مردم را به بهشت برد.» گفته بودند که «ماموریت حکومت، به بهشت بردن مردم است حتی اگر به زور شلاق باشد.» خاتمی در نماز جمعه تهران گفته بود که رسالت حکومت دینی این است که «جاده بهشت را صاف کند، ماموریتش هم این است حکومت وظیفه دارد جاده را هموار کند برای بهشتی شدن مردم.» به گفته او «اینکه مردم را آزاد بگذاریم هر کاری خواستند بکنند در عرصه اخلاقی، اقتصاد و فرهنگ آزاد باشند امر به معروف و نهی از منکر نداشته باشیم، به صراحت می‌گویم این معنی مورد تایید هیچ‌کس نیست و معنای نادرستی است.» علم‌الهدی هم در نماز جمعه مشهد با سخنان روحانی مخالفت کرده و گفته بود: «شلاق که سهل است، با همه قدرت جلوی کسانی که مانع بهشت رفتن مردم شوند خواهیم ایستاد.»

مخالفت با شبکه‌های اجتماعی

نکته دیگری که این افراد با عنوان حکومت و به بهانه حفاظت از دین و شرع سعی دارند آن را سپر بلای اهداف و مقاصد خاص خود کرده و در آن دست ببرند و مردم را محدودتر کنند، طرح «صیانت از کاربران و فضای مجازی» یا همان طرح محدودیت استفاده از اینترنت و قطع ارتباط مردم با جهان پیرامون به بهانه ولنگاری و فساد در اینترنت است! که توسط گروهی در مجلس یازدهم به فوریت و به دور از چشم مردم با استناد به اصل ۸۵ قانون اساسی قصد دارند در جلسات غیرعلنی توسط یک کمیسیون به جای کلیت مجلس، آن را به تصویب رسانده و دیواری بلند بین ایران و تکنولوژی و اینترنت جهانی بکشند!

افرادی از جمله علم‌الهدی در لباس حکومت، فرمان می‌دهند که «شبکه‌های اجتماعی و ماهواره باید کنترل و یا ممنوع شوند.» بلافاصله افرادی که باید وکیل‌المله باشند و با شعار رفع مشکلات معیشتی مردم از بخشی از آنها رای اعتماد گرفته و وارد بهارستان شدند، با اجابت این فرمان و نهیب، با فورت در شرایطی که خوزستان فریاد واعطشا سرمی‌دهد و جامعه درگیر مصیبت کرونا و مشکلات اقتصادی و معیشتی و فشار تحریم‌ها است، طرحی برای دیوارکشی به دور علم و تکنولوژی و محدودیت و محرومیت جامعه در استفاده از فضای مجازی و اینترنت را مورد بررسی غیرشفاف و سفارشی قرار می‌دهند تا به گفته علم‌الهدی کنترل و مدیریت شبکه‌های اجتماعی را خودشان به دست بگیرند و مانع از فساد و گناه در فضای مجازی شوند!

نظر قرآن درباره اجبار حکومت در فرستادن مردم به بهشت

با توجه به موارد ذکر شده، این سوال مطرح است که آیا حکومت حق یا وظیفه دارد مردم را به زور به بهشت بفرستد؟

در پاسخ به این سوال می‌توان به برخی آیات قرآن اشاره کرد که صراحتا این موضوع را نفی کرده‌اند و سرراست‌ترین این آیات «لا‌اکراه فی‌الدین» است که خداوند به رسول خود می‌فرماید: «در پذیرفتن دین هیچ اجبار و اکراهی نیست.» علاوه بر آن آیات دیگری نیز هستند که همین مضمون از آنها قابل برداشت است؛ مثل آیه ۹۹ سوره یونس: «اگر پروردگارت مى‏خواست، تمامى اهل زمین ایمان مى‏آوردند، پس آیا تو مردم را به اکراه وامى‏دارى تا اینکه مومن شوند؟»

حکومت حق ورود به اعتقادات مردم را ندارد

از این رو به نظر می‌رسد نظر تندروهایی که قصد دارند از نمد دین برای خود کلاهی ببافند، با واقعیت دین متفاوت است.

محمد‌تقی فاضل‌میبدی عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم و استاد دانشکده مفید قم در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» در این باره گفت: «سه مقوله ایمان، اخلاق و قانون مطرح است. در مساله ایمان و اعتقادات هیچ اجباری در کار نیست چرا که ایمان و اخلاق از عشق و اختیار است و در چند جای قرآن خداوند انسان را مجبور به پذیرش دین نمی‌کند و می‌فرماید دین اکراه‌بردار و اجبار‌پذیر نیست.» او ادامه داد: «مقوله بعدی اخلاق است. در اخلاقیات نمی‌توان مردم را مجبور کرد که دروغ نگویند، دزدی نکنند و حجاب داشته باشند یا فلان کار بد را انجام ندهند. بلکه خودشان به واسطه اخلاقیات و اختیار، یکسری رفتار را انجام می‌دهند.»

فاضل‌میبدی نکته سوم را مقوله قانون دانست و گفت: «درمقابل قانون همه مجبورند آن را اجرا کنند و کسی که قانون را اجرا نکند، حکومت می‌تواند او را جریمه و عقوبت کند. بنابراین قانون دست حکومت است و با جریمه قانون‌شکن را تنبیه می‌کند. اما مسائل خدا، بهشت، جهنم، آخرت و عاقبت زور نیست و دست حکومت‌ها هم نیست و حاکمیت حق ندارد در مسائل دینی و اعتقادی مردم دخالت کند. اگر کسی مدعی شود حکومت چنین حقی دارد مردم را به زور به بهشت ببرد، این حرف خلاف عقل، منطق و قرآن است.» عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم تاکید کرد: «خود پیامبر هم در مدینه این کار را نکرد. اگر کسی در مدینه قانون را زیر پا می‌گذاشت، ایشان دستور می‌دادند با او برخورد شود. اگر کسی دزدی می‌کرد دستش را قطع می‌کرد و اگر کسی زنا و کار خلاف عفت عمومی می‌کرد او را شلاق می‌زد، اگر کسی راه را بر مردم می‌بست کیفر می‌شد. اما برای مسائل اعتقادی کسی را تنبیه و اجبار نمی‌کرد.»

او در ادامه افزود: «کیفر در قرآن درباره چند چیز است: زنا، دزدی، فساد فی‌الارض و… اما مسائل اعتقادی مردم کیفر ندارد و روز قیامت خداوند خودش به این مسائل رسیدگی می‌کند و در این دنیا اجباری درکار نیست. بنابراین کسانی که در این باره اصرار و ادعا دارند، به نظر من درست اسلام را نشناخته‌اند.» فاضل‌میبدی در ادامه به بهانه دیگری که این تفکر خاص برای سوءاستفاده از دین و محدودکردن مردم به آن چنگ زده‌اند اشاره کرد و گفت: «نمایندگان مجلس به بهانه مسائل دینی و مبارزه با فساد قصد محدودکردن دسترسی مردم به فضای مجازی و گردش آزاد اطلاعات را دارند. این ماجرا مثل زمانی است که مدرسه و دانشگاه و دارالفنون به کشور ما آمد و کسانی که عقلشان نمی‌رسید، می‌گفتند رفتن به مدرسه و دارالفنون حرام است و به دختران اجازه نمی‌دادند به مکتب هم بروند.»

این استاد دانشگاه مفید قم تصریح کرد: «طی ۱۵۰ سال گذشته در حالی که غرب در علم پیشرفت می‌کرد ما درگیر مسائل خرافی بودیم که آیا تخته سیاه و نیمکت به مدارس ببریم یا چوب و فلک. بنابراین به دلیل نظام آموزشی غلط، از علم عقب مانده‌ایم. امروزه هم درگیر این موضوع هستیم که فضای مجازی خوب است یا بد. نمی‌شود دانشگاهی که مثلا پنج نفر فارغ‌التحصیل بد داشته است را تعطیل کنیم. این منطق غلط است که به خاطر سوءاستفاده چند نفر، کل جامعه را از اینترنت و فضای مجازی محروم کنیم. حکومت نباید در این مسائل دست به اجبار بزند.» فاضل‌میبدی اظهار کرد: «زمانی که اقتصاد خراب است و تورم ایجاد شده روابط مالی کشور به هم ریخته و معیشت مردم دچار خدشه شود، فساد ایجاد می‌شود. نباید فساد را صرفا به فضای مجازی نسبت داد و به بهانه دین و اسلام، آزادی مشروع مردم را از آنها گرفت و به زور آنها را به بهشت برد.» عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم تاکید کرد: «آزادی خدادادی است و دولتمران و حاکمان باید به گونه‌ای عمل کنند که جامعه از نظر فکری سالم پرورش یابد. اینکه بخواهند بند و حصار ایجاد کنند و زندان را توسعه دهند و فکر بشر را به زنجیر بکشند بسیار خطرناک است. باید به جای زنجیر جامعه آنها را به نحوی پرورش دهیم که خودشان خودکنترلی داشته باشد. با کنترل حاکمیت، جامعه‌ای درست نشده است و برخی چون نتوانسته‌اند جامعه را درست تربیت کنند، می‌خواهند با قفل و زنجیر مردم را به زور به بهشت بفرستند؛ اما چنین امری امکان‌پذیر نیست.»

نظر امام خمینی (ره) درباره بردن زوری مردم به بهشت

علاوه بر آیات قرآنی و اظهارات فاضل‌میبدی، اگر به سخنان امام خمینی بنیانگذار انقلاب هم در این‌باره نگاهی بیندازیم، متوجه می‌شویم که حکومت حق ندارد مردم را به زور راهی بهشت کند. آیت‌الله خمینی در این باره معتقد است: «اگر ممکن بود اکراها مردم را به سعادت برسانند، می‌رساندند، لکن هیهات! راه آخرت راهی است که جز با قدم اختیار نمی‌توان آن را پیمود سعادت با زور حاصل نشود.»

اخبار برگزیده
شناسه : 206395
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا