متوسط رشد نرخ مالیاتی امسال ۲۸ درصد است

به گزارش جهان صنعت نیوز:  امیدعلی پارسا در نشست فعالان اقتصادی استان کرمان افزود: وصول درآمد مالیاتی کشور به قیمت فشار بر اقشار پایین جامعه نبوده و مالیات بر اشخاص حقوقی و تولید کننده باید کاهش می‌یافت و برخی مالیات‌ها در کشور رها شده که باید پیگیری می‌شد.


وی با اشاره به اینکه اخذ مالیات بر اساس مجموعه درآمد تعریف می‌شود گفت: مالیات به سمتی می‌رود که دهک‌های بالای جامعه باید بیشترین مالیات را پرداخت کنند و برای دهک‌های پایین جامعه اندک باشد.

رییس‌کل سازمان امور سازمان مالیاتی کشور با بیان اینکه وصول بیش از ۹۵ درصد اعتبارات تعیین شده بودجه تامین اعتبارات عمرانی می‌شود گفت: امسال ۵۵ درصد درآمدهای کشور از تهران و کرمان ۳.۲ درصد درامدهای مالیاتی کشور را تامین می‌کند.

وی ادامه داد: منابع با توجه به ظرفیت استان‌ها تعیین می‌شود و سود بیشتر به همان استان بازمی‌گردد و کشور ۱۰۲ درصد و کرمان ۱۰۴ درصد متوسط وصولی ۴۲ و کرمان ۴۷ درصد بوده است.

پارسا افزود: بخش بزرگی از مالیات استان کرمان ابرازی شرکت های بزرگ است و در مجموع برای کشور تبعیض منطقه ای بی معنی است و ظرفیت‌های امروز کرمان موجب افزایش درآمد مالیاتی کشور از این استان شده است.

وی اظهار داشت: با اختصاص مالیات بر تمامی مجموع درآمدی افراد، عددی به عنوان مالیات عام به افراد داده می شود و مردم با درآمد حداقل معیشتی از مالیات معاف می شوند و نرخ مالیات پس از آن تصاعدی فزاینده می شود که این مسیر برای تمامی مشاغل اجرا می شود.

رییس‌کل سازمان امور سازمان مالیاتی کشور با بیان اینکه مرکز دادرسی مستقل با قانون جدید تا پایان امسال در سازمان امور مالیاتی ایجاد می شود گفت: ۱۵ درصد از تولیدکنندگان محصولات کشاورزی درآمد میلیاردی دارند که این افراد باید مالیات پرداخت کنند.

وی بیان داشت: مالیات جزو مواردی است که طبق قانون در ریزترین موارد معافیت و قصور نمی شود، مگر به استناد قانون و تمامی بندها در قانون مشخص شده است.

بخشودگی مالیات بخش تولید و خدمات

پارسا تصریح کرد: میزان تقسیط پنج ساله بدهی های مالیاتی برای سال ۹۷ بود و امسال نیز دنبال می شود.

وی بیان داشت: بررسی کارشناسانه باید با رعایت همه جوانب در محل کارو توسط سلسله مراتب اداری صورت گیرد و با این وجود در اجلاس سران قوا پیشنهاد دادیم که سلسله مراتب اداری، سلیقه، تخلف و زمینه فساد از فرایند مالیات حذف شود.

رییس‌کل سازمان امور سازمان مالیاتی کشور گفت: ابتدا اعلام کردیم افرادی که تا ۳۰ مهرماه سال گذشته مالیات خود را پرداخت کردند در تولید و خدمات مشمول ۱۰۰ درصد بخشودگی شوند که این میزان انتهای سال گذشته به بخشودگی ۹۰ درصدی برای تولید و ۸۰ درصد برای بخش غیر تولید در نظر گرفتیم.

وی عنوان کرد: از خردادماه امسال در نشست سران قوا مصوب شد که تمامی بدهی های پیش از ورود کرونا به کشور که قطعی و ابلاغ شده اگر تا پایان خردادماه پرداخت می شد مشمول ۹۰ درصدی معافیت مالیاتی برای حوزه تولید و ۸۰ درصد برای بخش غیر تولید شد و پس از آن هرماه ۲ درصد از این بخشودگی کاهش می یافت.

پارسا افزود: سال ۱۴۰۰ همین روند ادامه می یابد و میزان بخشودگی ها روال منطقی رو به کاهشی دارد.

وی تاکید کرد: یکی از مشکلات نظام مالیاتی کشور، بخشودگی های بی حساب است که در این خصوص جرایم مالیاتی در دنیا بسیار زیاد است و علت بالا بودن آن تقویت جنبه سلبی آن محسوب می شود.

رییس‌کل سازمان امور سازمان مالیاتی کشور بیان داشت: تخلفات سنگین، صرفه فرار مالیاتی را در دنیا محدود می کند لذا جرایم مالیاتی در کشور ما نیز افزایش یابد.

هزینه‌های دولت از محل مالیات تامین می‌شود

وی با بیان اینکه باید صورت مساله را بشناسم اضافه کرد: اداره کشور هزینه های عمومی بسیاری دارد و مجموعه این هزینه ها باید از محلی تامین شود.

پارسا یادآور شد: ۳۵۰ هزار میلیارد تومان حداقل هزینه سالانه اداره کشور است و فقط پرداخت حقوق مزایای کمیته امداد، بهزیستی و بنیاد شهید  به ۲۸ هزار میلیارد تومان می رسد، در حالی که ماهانه بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومان مالیات در کشور جمع‌آوری می شود.

وی با بیان اینکه چاپ پول به ظرفیت نهایی خود رسیده گفت: دولت با فروش اموال دولتی، فروش اوراق و دارایی و قرض و مالیات، کشور را اداره می کند و در این زمینه محلی برای تخصیص اعتبارات توسعه ای و عمرانی وجود ندارد.

مازاد درآمد مالیاتی به کرمان برگردد.

دادن پاداش در مقابل مالیات بیشتر

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: باید به استان‌های با پرداخت مالیات بیشتر پاداش داده شود و مازاد درآمد مالیاتی به استان کرمان برگردد.

محمدرضا پورابراهیمی افزود: امیدواریم فضای کسب و کار در ماه‌های پیش رو بهتر شود که خروجی تحرک تولید و درآمدزایی داشته و موجب بهبود وضعیت اقتصادی کشور باشد.

نماینده کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه‌طبق گفته رییس بانک مرکزی ۲۷ میلیارد دلار منابع ارزی به چرخ بانکی کشور برنگشته تصریح کرد: اکنون راهکار تسویه ارزی به چند روش انجام می‌شود.

وی تاکید کرد: سازمان امور مالیاتی با تعامل و همکارای با فعالان اقتصادی و ارکان حاکمیتی تا ۲ هفته آینده به یک جمع‌بندی و راهکاری در برای تسویه ارزی برسد ضمن آنکه در شرایط کنونی کشور باید مشوق‌های صادراتی گذاشته شود.

وی ادامه داد: نباید رفتاری انجام دهیم که صادرکننده زده شود ضمن آنکه اجازه نمی‌دهیم حتی یک نفر هم این تسویه ارزی را انجام ندهد.

پورابراهیمی افزود: رویکرد ممیز محوری می‌تواند فسادبرانگیز باشد و به علت وجود نداشتن اطلاعات مالیاتی، کشور ما ممیز محور است و بزرگترین کار در مجلس دهم این بود که موضوع مالیات را سامانه محور کردیم و از سال آینده ممیز محوری در کشور به صورت کامل از بین باید برود. 

وی بیان داشت: تا پایان تابستان موضوع ایرادات شورای نگهبان در خصوص قانون مالیاتی برطرف می‌شود و همچنین اشکالات قانون ارزش افزوده برطرف شد و این قانون از ۱۴۰۰ اجرایی می‌شود.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در ایران ۷۰ درصد از مالیات را بنگاه‌های اقتصادی و ۳۰ درصد افراد پردرآمد پرداخت می‌کنند که در دنیا برعکس است.

وی ادامه داد: پایه مالیاتی سال‌ها است که در کشورهای دیگر اجرا می‌شود لذا به دنبال کاهش مالیات بنگاه‌ها هستیم و از اشحاصی که درآمد بالایی دارند باید مالیات بیشتری وصول شود.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 120606
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا