مانع ابر تورم شدیم/ افزایش قیمت ارز دلیل اصلی تورم

به گزارش جهان صنعت نیوز: عبدالناصر همتی در یک برنامه تلویزیونی درباره پیش بینی تورم ۲۲ درصد  و اینکه براساس یکسری متغیرها این هدفگذاری صورت گرفته است گفت:  زمانی که این هدفگذاری را انجام دادیم، نرخ دلار در بازار نیما و آزاد ۱۷ هزار تومان بود و امیدواریم در کل ماه‌های آینده ماه‌های آرام‌تری برای اقتصاد کشور باشد. 


وی افزود: در گمرک به طور متوسط ماهانه سه میلیون تن کالا ترخیص می‌شود که از اول سال تاکنون بالای ۲۲ میلیون تن کالا ترخیص شده است. به نظر من کسانی که تصور کردند ارز ۴۲۰۰ تومانی قرار است حذف شود، در ماجرای رسوب کالاها به هدفشان رسیدند. من معتقدم کالاهای اساسی در حال وارد  شدن بود و اکنون هم وارد می‌شود اما یک بخشی از واردات خارج از برنامه ما وارد گمرک شده و تعهد بانک مرکزی هشت میلیارد دلار است که ۵.۵ میلیارد کالاهای اساسی و ۲.۵ میلیارد دلار برای دارو است. 

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: بیش از یک میلیارد دلار تاییدیه ارز دادیم ولی ترخیص کالا صورت نگرفته است. بانک مرکزی کالاهای وارداتی اعتباری را به شرط ورود فوری به کشور تامین ارز می‌کند و  طی ۲.۵ سال تحت شدیدترین تحریم ها بانک مرکزی اجازه نداد کمبودی برای مایحتاج ضروری مردم ایجاد شود. وزارت صمت باید ثبت سفارش را بر اساس برآورد درآمدهای ارزی انجام دهد و مدیریت تقاضا را به درستی انجام دهد.

تراز تجاری ۱.۵ میلیارد دلار مثبت شد 

وی با اعلام اینکه صادرات کشور تاکنون به ۲۶.۵ میلیارد دلار و واردات ۲۵ میلیارد دلار رسیده است، گفت: بنابراین، تراز تجاری ۱.۵ میلیارد دلار مثبت شده است و ارز در سامانه نیما خیلی خوب تامین می‌شود که متوسط بین ۱۷۰ تا ۲۰۰ میلیون دلار عرضه در این سامانه شکل می‌گیرد. انتظار تورمی کاهشی و بر تمام بازارها تاثیر می‌گذارد. 

همتی درباره کنترل نقدینگی توضیح داد: بانک مرکزی اجازه واردات بدون انتقال ارز را نمی دهد به دلیل اینکه به معنای خروج ارز و سرمایه از کشور است بنابراین منشأ ارز باید مشخص باشد. مقایسه ۸۷ ماهه دولت یازدهم با همین مقدار در دولت‌های قبلی نشان می دهد که نرخ رشد نقدینگی در این دولت علیرغم تحریم و فشارهای ارزی افزایش نیافته است. 

وی افزود: رشد نقدینگی از مرداد ۱۳۹۲ تا مهر ۱۳۹۹ معادل ۸۳ درصد بوده است.

به گفته رئیس کل بانک مرکزی، بخشی از رشد پایه پولی به دلیل حمایت بانک‌ها از بازار سرمایه بوده است.

همتی ادامه داد: با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده سال آینده شرایط بهتری از لحاظ اقتصادی خواهیم داشت. در شرایط خاص بر اساس قانون بودجه اجازه داده است تا ۵۰ درصد تولید ناخالص داخلی GDP اوراق به فروش برسد. معادل ۷۰ درصد امور مربوط به قانون جدید چک انجام شده ، سامانه‌های مربوط به ثبت چک‌ها توسط بانک‌مرکزی آماده شده و مردم از طریق اپلیکیشن ها می توانند اطلاعات مربوطه را از پایان آذر ثبت کنند.

ممنوعیت صدور چک در وجه حامل از ۲۲ آذر

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه از ۲۲ آذر امکان صدور چک در وجه حامل وجود نخواهد داشت، گفت: شورای پول و اعتبار تصمیم گرفته که رئیس کل بانک مرکزی روز شنبه در ستاد ملی کرونا به رئیس جمهوری پیشنهاد دهد که به دلیل شرایط کرونا و همچنین لزوم آموزش تغییرات ناشی از قانون چک و موارد مرتبط با آن، اجرایی شدن قانون جدید به صورت تدریجی اجرایی شود.

وی افزود: در حال حاضر با ناترازی بانک‌ها روبه‌رو هستیم و اگر نرخ سود را افزایش دهیم ناترازی بانک‌ها افزایش می‌یابد. نرخ کوتاه مدت در حال حاضر در دامنه ۱۰ تا ۲۲ درصد و نرخ سود بین بانکی ۲۰.۵ درصد است. بانک مرکزی نرخ سود را مدیریت و با رکود مبارزه می‌کند. ما به دنبال راه های دیگری برای انتقال پول و پرداخت بابت واکسن کرونا هستیم . از نظر ارزی مشکلی نداریم؛ مشکل ما انتقال ارز است چراکه همه باید مجوز اُفک را دریافت کنند.

ادغام بانک‌های نظامی تا آخر آذر نهایی می‌شود

به گفته همتی ادغام بانک‌های وابسته به نیروهای مسلح یکی از خواسته‌های مقام معظم رهبری بود و باکمک نیروهای مسلح پیش رفت و بالاخره توانستیم این پروژه عظیم بانکی را انجام دهیم که در تاریخ بی سابقه است‌. پروژه ادغام بانک‌های نظامی تا پایان آذر نهایی می‌شود و تابلو همه بانک‌های ادغامی به سپه تغییر می‌کند.

وی درباره تحقق منابع لایحه بودجه سال آینده گفت: در بودجه یک دخل و خرج در نظر گرفته می‌شود که همیشه گفته‌ام از هزینه‌ها کاسته شود و ما در بودجه یکسری متغیرهای کلان را مدیریت می‌کنیم. رشد کارگاه‌های صنعتی نسبت به شش ماهه دوم سال گذشته ۱۰ درصد رشد کرده است. برنامه ششم پیش بینی کرده است که ۴۰ درصد GDP (تولید ناخالص داخلی)  را اوراق بخرند و ۳ هزار میلیارد تومان نقدینگی در کشور جاری است که مردم هم اگر نرخ سود آن مناسب باشد حتما از خرید این اوراق استقبال خواهند کرد.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه بخشی از رشد پایه پولی به دلیل حمایت بانک‌ها از بازار سرمایه بوده است، خاطرنشان کرد: مانع ابر تورم شده‌ایم و تولید را نجات داده‌ایم.

عرضه ۳ تا ۵ میلیون دلاری در بازار متشکل ارزی

وی درباره بازار ارز توضیح داد: شرایط خوب است و بهتر هم خواهد شد که متغیرهای مختلفی بر بازار ارز تاثیر می‌گذارد. اطمینان دارم که روند خوبی در پیش است و انتظار تورمی کاهنده است و بازارها روند بهتری خواهند یافت.

همتی درباره اجرا نشدن وام گرفتن از سهام عدالت گفت: برخی از بانک‌ها این امر را اجرا کردند اما در کل تقاضایی در این موضوع صورت نگرفته است. 

وی در پایان سخنانش گفت: سه تا پنج میلیون دلار روزانه در  بازار متشکل ارزی عرضه می‌شود که نرخ آن نسبت به آنچه که در بازار گفته می‌شود کمتر است. همچنین، دولت تا پایان سال بخش قابل توجهی فروش اوراق و سهام خواهد داشت.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 157906
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا