ماجرای درگیری قالیباف و احمدی نژاد بر سر جدایی «ری» از تهران

به گزارش جهان صنعت نیوز:  خلیل‌آبادی ، نماینده مردم شهرری در شورای پنجم نسبت به صحبت‌هایی مبنی بر عدم بررسی کارشناسانه انتزاع ری از تهران، به «جهان صنعت» گفت: متاسفم که نماینده مردم شهرری در شورای شهر تهران آنقدر نسبت به مسائل شهر و محل سکونت خود کم اطلاع است که عنوان می‌کند مساله انتزاع منطقه ۲۰ از پایتخت تاکنون بررسی کارشناسانه و به صورت رسمی مطرح نشده است.

وی با تاکید بر اینکه شهرری پیش از انقلاب دارای شهرداری بود و دو کرسی در مجلس داشت، عنوان کرد: ای کاش نمایندگان امروزی با مطالعه صحبت کنند، چراکه طرح جدایی ری از تهران قریب به ۳۰ سال سابقه تاریخی دارد.

نماینده پیشین مردم ری در شورای شهر خاطرنشان کرد: از دهه ۷۰ در دوره پنجم مجلس شورای اسلامی، خانم فائزه هاشمی طرح استقلال ری از تهران را مطرح کرد، پس از او در مجلس هفتم آقای حسین فدایی که اکنون رئیس بازرسی دفتر مقام معظم رهبری و از اهالی شهرری است، این درخواست را مطرح کرد که به یک پژوهشی در مرکز پژوهش های مجلس منجر شد و این پژوهش به شماره ۷۷۷۷ موجود است و با یک جست و جوی ساده در اینترنت به آن دسترسی خواهند داشت.

خلیل‌آبادی با اشاره به اینکه چندین پژوهش درخصوص جدایی مدیریت شهری ری از تهران صورت گرفته است، گفت: براساس تحقیقات مرکز پژوهش‌های مجلس برخی نخبگان شهرری علاقمند به جدایی شهرشان از تهران هستند که موارد مذکور با عدله، آمار و ارقام موجود است و مجلس برای هر طرحی چنین تحقیقاتی را انجام می‌دهد.

وی ادامه داد: در مجلس دهم که تقریبا هم دوره با شورای شهر بود، من شخصا با نمایندگان محترم تهران مذاکره و در جلسات کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شرکت کردم و به دفاع از این طرح برخاستم.

نماینده پیشین مردم ری در شورای شهر با بیان اینکه طرح انتزاع ری از تهران با ۳۶ امضاء تقدیم مجلس شده بود، عنوان کرد: به سبب تداخل پایان دوره مجلس و شیوع بیماری کرونا طرح مذکور مسکوت ماند.

خلیل‌آبادی با تاکید بر اینکه به سبب سیاسی کاری آقای احمدی نژاد و آقای قالیباف مساله استقلال ری از تهران مطرح شد، اظهار کرد: در آن زمان در این درگیری دخالت نکردیم، چراکه می دانستیم آن‌ها حافظ منافع مردم ری نیستند و مساله میان خودشان است.

وی ادامه داد: آقای احمدی نژاد به دنبال جدایی ری از تهران بود، اما آقای قالیباف با صحبت با نمایندگان مجلس این ظلم فاحش را در حق ری نشینان کرد و ذیل ماده ۱۲ قانون شوراها و خلاف اصل ۱۰۰ قانون اساسی تبصره‌ای آوردند که در شهر تهران، ری و تجریش یک شورا تشکیل شود.

عضو پیشین شورای شهر تهران، ری و تجریش، این تبصره را خلاف قانون اساسی خواند و گفت: اگر صدسال هم بگذرد، مردم ری علاقمند به انتزاع مدیریت شهری ری از تهران هستند، این پژوهش اکنون در مرکز مطالعات شهرداری درحال بررسی است و پیگیر نتیجه تحقیقاتی یک گروه دانشجویی در این بخش از شهرداری بودم.

خلیل‌آبادی تاکید کرد: ما در ری با هشت هزار سال قدمت داریم، چقدر باید بدون اعتماد به نفس و خودباخته باشیم که بگوییم اگر از تهران جدا شویم امکان جمع آوری زباله‌های خود را نداریم.

وی با اشاره به اینکه امروز اغلب روستاهای شهرری به شهر تبدیل شده و به پاکیزگی مشهور هستند، عنوان کرد: شاخصه‌های خدمات آن‌ها از منطقه ۲۰ بالاتر است، حال چطور می‌گویند ما توان اداره خود را نخواهیم داشت؟ این حرف بسیار غیرکارشناسانه و متاسفانه غیر علمی است و بدون پشتوانه تحقیقاتی است.

عضو پیشین شورای شهر تهران، ری و تجریش با تاکید بر اینکه جفا است به سبب امتیازاتی که دریافت کردند هویت شهر و استقلال ری را بفروشند، گفت: برخی از همفکرانم در شورای پنجم با این طرح مخالف بودند، با این حال قاطعانه از طرح دفاع کردم و شهرری و جایگاه این شهر تاریخی را در شورای پنجم ارتقاء دادم، امروز اما متاسف می‌شوم وقتی می‌شنوم شخصی این مطالب سخیف را راجع به ری، شهری که دوبار پایتخت بوده و هشت هزار سال سابقه دارد و پیش از تهران، شهر بود، را می‌زند؛ از این رو از همشهریانم در شهر مذهبی و تاریخی ری عذرخواهی می‌کنم و امیدوارم دیگر چنین مسائلی بدون پشتوانه علمی مطرح نشود.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 214531
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا