لاریجانی و فصل حاشیه‌نشینی/ درس فلسفه

به گزارش جهان صنعت نیوز:  گمانه حاشیه‌نشینی او اما از خیلی وقت پیش شروع شد. حتی همان وقتی که از خیر ریاست مجلس و حفظ کرسی که سال‌ها به نامش ثبت شده بود گذشت. وقتی در زمستان ۹۸ نامزد نمایندگی مجلس نشد برخی گفتند که سودای پاستورنشینی دارد و به همین خاطر هم وارد میدان نشده است. برخی دیگر البته معتقد بودند که او در صورت کاندیداتوری از قم رای نمی‌آورده و مایل به حضور در مجلس به عنوان نماینده تهران هم نبوده است. ضمن اینکه در رای‌آوری و پیروزی بر لیست اصولگرایان در تهران هم تردید داشته است.


خلاصه زمان گذشت و سکوت او گمانه تمایل به کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ را تقویت کرد. موعد مقرر هم که رسید کلی ناز کرد اما نهایتا به میدان آمد. اولش معلوم نیست با حمایت کدام جریان آمده و با چه کسی ائتلاف می‌کند. در واقع معلوم نبود که بدون حمایت اصلاح‌طلبان به جایگاه مورد نظر می‌رسد یا خیر. ضمن اینکه اصلا معلوم نبود اصلاح‌طلبان ظرفیت پیشین را داشته و می‌توانند همان طور که برای روحانی سنگ‌تمام گذاشتند، برای او هم بگذارند یا خیر.

خلاصه اینکه به میدان آمد و نامزد شد. صحنه اما به نحوی که اصلا انتظار نداشت رقم خورد؛ رد صلاحیت علی لاریجانی آنقدر عجیب و غریب بود که وقتی رهبری از جفا شدن در حق برخی نامزدها گفتند، تصور شد حکم حکومتی آمد تا لاریجانی ماندنی شود. نهایتا اما این‌طور نشد و دیدیم که رای شورای نگهبان نسخه او را پیچید. انتقادات تند برادرش هم کاری از پیش نبرد و این «بنده خدا» ناگزیر شد به تمکین.

بعد از آن هم غیر از چند نامه‌نگاری و بگومگوی رسانه‌ای با شورای نگهبان کاری نکرد! اینجا تصور شده بود که دوره حاشیه‌نشینی و انزوای او فرا رسیده است. به خصوص که آیت‌الله آملی لاریجانی هم از شورای نگهبان استعفا داده و شایعه شده بود که قصد هجرت به نجف را دارد! ماندگاری او در مجمع تشخیص مصلحت نظام اگرچه تحلیل‌های مبتنی بر حذف خاندان لاریجانی را رد کرد اما هنوز هم احتمال حاشیه‌نشینی علی لاریجانی باقی بود. شاهد آنکه یکی از مسوولیت‌های مهم او که پیش‌ از آن از سوی حامیانش به عنوان سند نقش موثر او در ساحت سیاست ایران مورد اشاره قرار می‌گرفت از وی گرفته شد. علی لاریجانی مسوولیت پیگیری پرونده همکاری راهبردی با چین را نیز به محمد مخبر واگذر کرد و اینجا بود که دیگر قطعی شد او حالا حالاها نقش موثری در عرصه سیاست ایفا نخواهد کرد. دیروز هم که معلوم شد با شروع کلاس‌ها، به دانشگاه برگشته و تدریس فلسفه را شروع کرده، حجت تمام شد که از این پس شاهد سیاست ورزی جدی از او نخواهیم بود. البته علی لاریجانی همچنان عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام که در واقع جایگاهی برای بازنشستگان عالم سیاست در این است و مشاور رهبری است.

اخبار برگزیدهسیاسی
شناسه : 227549
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا