قرنطینه‌ای که بالاخره جواب داد

به گزارش جهان صنعت نیوز:   بر اساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا که از ابتدای هفته گذشته اعلام شد، قرار بود از ساعت ۱۲ ظهر یکشنبه ۲۴ مرداد ماه تا صبح شنبه دو هفته آینده (پنجم شهریور ماه) ممنوعیت تردد سراسری و بین استانی اعمال می‌شود و از سوی دیگر نیز تعطیلی همه ادارات را از دیروز (دوشنبه ۲۵ مرداد ماه) تا شنبه هفته آینده ۳۰ مرداد ماه اعلام کرد.


گرچه در همان روزهای نخست هفته شاهد هجوم مردم به جاده‌های کشور و ترافیک‌های سنگین بودیم و بیم آن می‌رفت که مانند ممنوعیت‌های گذشته این مصوبه نیز در حد ابلاغ باقی بماند اما آمارها نشان می‌دهد که این بار ممنوعیت تردد بین استانی و همان قرنطینه به درستی اجرا شده است و نسبتا جواب داده است.

چرا که بر اساس جدیدترین گزارش مرکز مدیریت راه های کشور از تحلیل وضعیت تردد وسایل نقلیه مختلف در بازه زمانی ۲۴ تا ۲۸ مرداد ماه، متوسط تردد روزانه بین استانی یک میلیون و ۹۲ هزار و ۶۲۸ وسیله نقلیه بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۶ درصد کاهش یافت و در قیاس با متوسط تردد مرداد ماه ۳۴ درصد کاهش داشته است.

آمار قابل تامل دیگر اینکه معمولا در هفته‌های دیگر که اتفاقا تا این میزان تعطیلات در آن وجود نداشت حدود هشت تا بیش از ۹ میلیون خودرو در جاده‌های کشور با پلاک یکتا غیر بومی تردد می‌کرد و مشاهده می‌شد، حال آنکه در بازه زمانی مذکور یعنی از یکشنبه هفته گذشته ۲۴ مرداد تا ساعات پایانی پنجشنبه ۲۸ مرداد ماه پنج میلیون و ۶۰۲ هزار خودرو با پلاک یکتا به ثبت رسیده است که از این تعداد پنج میلیون و ۱۹۲ خودرو، وسایل نقلیه شخصی بودند. البته این بار هم تهران و البرز در رتبه نخست این محاسبه قرار دارند و بیشترین خودروها را روانه جاده‌ها کرده‌اند.

اما این آمار کاهش یافته و نزولی نشان می‌دهد که کنترل ورودی و خروجی‌های شهر نسبت به تعطیلات و ممنوعیت‌های کرونایی گذشته بسیار جدی‌تر بوده است اگر همین روند تا هفته آتی یعنی پنجم شهریور ماه ادامه پیدا کند امید است که شاهد کاهش محسوس آمار ابتلا و فوتی‌های کرونا در کشور باشیم.

بیشترین کاهش تردد را در بازه زمانی پنج روزه مذکور استان‌های مازندران و گیلان به ثبت رساندند که به ترتیب ۲۹۲ هزار و ۸۵۲ خودرو و ۲۱۲ هزار و ۶۲۵ خودرو مجموع ورودی و خروجی استان‌هایشان بوده و نسبت به بازه زمانی مشابه در سال گذشته با ۶۳ و ۶۵ درصد کاهش مواجه شده است. پس از آن‌ها، استان‌های قزوین، خراسان رضوی، تهران و البرز با کاهش ۵۸ درصدی در رتبه‌های بعدی این جدول قرار می‌گیرند.

یکی از نکاتی که باید به آن توچه داشت این است که همواره ترددها و سفرهای بین استانی در ایام تاسوعا و عاشورا که تعطیل هم هستند کاهش پیدا می‌کند و مردم ترجیح می‌دهند عزداری‌های خود را در شهرهای خودشان انجام دهند و در آن روزها جا به جا نشوند و شاید هم یکی از دلایل کاهش سفرهای بین استانی این مسئله بوده است اما اگر نگاهی به روند تخلیه خودورها در استان‌هایی مانند تهران و البرز و انباشت خودرو در استان‌های مسافرپذیری مانند مازندران و گیلان بیاندازیم و آن را با گذشته مقایسه کنیم، به این نتیجه می‌رسیم کاهش محسوسی در سفرهای مردم رخ داده و می‌توان امیدوار بود که این محدودیت ادامه پیدا کند.

 

 

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 210207
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا