قبض وزیر نیرو زیر ۳۰ هزار تومان/پرمصرف‌ها منتظر جریمه شدید باشند

به گزارش جهان صنعت نیوز: محمدحسن متولی زاده امروز در حاشیه بیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی برق در جمع خبرنگاران با بیان اینکه الگوی مصرف برق در تهران ۳۰۰ کیلووات ساعت است، اظهار کرد: اکثر قریب به اتفاق مسئولان صنعت برق در حد الگو مصرف برق دارند.

به گفته وی از اول فروردین تا ۳۱ شهریور ماه ۸۵ درصد مشترکان خانگی در حد الگو مصرف داشتند. به عبارت دیگر ۲۵ میلیون مشترک ماهانه زیر ۳۰ هزار تومان قبض برق پرداخت کرده اند.

وی با بیان اینکه ۱۳ درصد مشترکان تا دو برابر الگو مصرف برق داشته اند، گفت: تعداد محدودی از مشترکان که حدود دو درصد هستند، بیش از دو برابر الگو مصرف می کنند که معادل ۸۵۰ هزار مشترک است و اعتقاد داریم که این گروه به راحتی می توانند مصرف خود را کاهش دهند. ادامه داد: اگر تنها این ۱۵ درصد مانند بقیه مردم مصرف می کردند، امسال هیچ خاموشی در کشور اتفاق نمی افتاد و باید گفت که انرژی مصرفی این دسته از مشترکان معادل کل انرژی ۸۵ درصد مشترکانی است که در حد الگو مصرف می کنند.

متولی زاده با اشاره به برنامه‌های دولت در راستای تشویق و تنبیه مشترکان پر مصرف گفت: ابزارهایی را در نظر گرفته‌ایم که به محض تصویب دولت آنها را اعلام خواهیم کرد و بر اساس آن برای مشترکان پر مصرف، جرایم سنگینی را لحاظ می کنیم که تا تابستان امسال به شرط تصویب دولت اجرایی می شود.

او با بیان اینکه در حوزه مقابله با پرمصرف‌ها باید به بحث فرهنگسازی توجه کنیم، گفت: باید شرایطی ایجاد شود تا سیاست‌های مقابله ای در دستور کار قرار گیرد و برای این کار نیازمند حمایت عموم مردم هستیم. البته راه‌های تشویقی را نیز برای کسانی که مصرف خود را کاهش می دهند نیز لحاظ کرده ایم.

وی با بیان اینکه ارزش انرژی مصرفی در ایران بیش از ۵۰ میلیارد دلار است که می تواند تبدیل به رفاه و آرامش و یا تبدیل به حرارت و آلودگی شود، گفت: تا این لحظه سیاست هایی که دنبال می شود، به دلیل اینکه نرخ انرژی پایین بوده هیچ اثر خاصی را نداشته است و اگر شاهد کاهش مصرف بوده‌ایم به دلیل مدیریت مصرف خود مشترکان بوده است. اما اکنون دولت به این نتیجه رسیده که می تواند از این فرصت استفاده کند.

وی ادامه داد: طرح‌هایی در این راستا مطرح شده اما هنوز به نتیجه قطعی نرسیده است و ما به عنوان وزارت نیرو و بخش برق به دنبال این مسئله هستیم.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 225794
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا