قالیباف هنوز بر مجلس مسلط نیست

غلامرضا ظریفیان * با این وجود به نظر می‌رسد برخی جریانات با نگاه‌های ویژه، توانایی آن را دارند که اتفاقات و برنامه‌هایی را پیش ببرند. کمااینکه در برخی مسائل شاهد آن بودیم. به عنوان مثال نوع برخورد آقای دکتر ظریف نشان از این داشت که به هر حال مجموعه‌های فعالی در این مجلس هستند که ظرفیت تعریف مسیرها یا خلق واقعیت‌های جدیدی را دارند. جلسه حضور آقای وزیر امور خارجه در صحن علنی نشان داد که برخی گروه‌ها در این مجلس توانایی متفاوت کردن فضا را دارند و مایل هستند که برخورد با موضوعات را به سویی ببرند که قطعا با مجلس گذشته و حتی با نظر طیف معتدل‌ اصولگرایی در همین مجلس تفاوت دارد.

شاید برخی گمان کنند که رد اعتبارنامه آقای تاجگردون نشانه قدرت گرفتن این گروه‌هاست و مقدمه پیشبرد دیگر اهداف آنان از جمله سوال از رییس‌جمهور و برکناری برخی وزراست. بنده اما گمان می‌کنم که سوال از رییس‌جمهور پیچیدگی‌های خاص خود را دارد و ممکن است تاکیدات بزرگان به مجلس، مسیر آن را تغییر دهد. البته سوال کردن از مسوولان اجرایی کشور از جمله وظایف و حقوق نمایندگان مجلس است اما اگر رییس‌جمهور به مجلس بیاید و با او برخوردی شبیه برخوردی که با ظریف شد، شود، وضع فرق خواهد کرد.

بدیهی است که برخورد با وزیر امور خارجه در مجلس آثار داخلی و بین‌المللی دارد. به هر حال وزیر امور خارجه موقعیت ویژه‌ای دارد. حال فرض کنیم که آقای رییس‌جمهور در مجلس حاضر شود و شاهد برخوردی شبیه همان باشد یا حتی برخوردهایی سازمان‌یافته‌تر باشد، قطعا این موضوع آثاری فراتر از یک حضور در مجلس خواهد داشت و پیامدهای بسیاری در داخل و خارج از کشور خواهد داشت. بنابراین فکر می‌کنم که سوال از رییس‌جمهور با توجه به ترکیب این مجلس، به همین راحتی محقق نمی‌شود یا اگر هم محقق شود، حتما تاکیداتی به مجلس می‌شود که به نحوی عمل نکنند که مصالح ایران در داخل و خارج از ایران به خطر افتد. البته ممکن است این رویه مجلس با برخورد با برخی وزرای دولت همراه باشد.

نکته اینجاست که به نظر می‌رسد هنوز باید منتظر مسلط شدن آقای قالیباف بر امور مجلس باشیم. احتمالا اگر این تسلط شکل بگیرد، رییس مجلس نقش تعیین‌کننده‌تری در مدیریت مجلس خواهد داشت و توان این را دارد که با نمایندگان گفت‌وگوی بیشتر و آنان را متقاعد کند که متناسب با مصالح کشور تصمیم بگیرند.

* فعال سیاسی اصلاح‌طلب

 

اخبار برگزیدهیادداشت
شناسه : 120406
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا