فشار مالی به اقشار ضعیف افزایش می‌یابد

عباس آرگون * اجرای ناقص قانون مالیات بر ارزش‌افزوده چالش‌هایی را در بخش تولید ایجاد کرده است که به دنبال آن تولیدکنندگان خواستار شفاف شدن این قانون در تمام ابعاد هستند. در همین راستا این روزها در جریان اصلاح قانون مالیات بر ارزش‌افزوده در کمیسیون اقتصادی مجلس شاهد این هستیم که به جای حمایت از بخش تولید، حذف معافیت مالیاتی برخی از کالاها از جمله قند و شکر در دستور کار قرار گرفته است. علاوه بر حذف معافیت مالیاتی قندوشکر از فهرست معافیت‌های مالیات ارزش‌افزوده، همچنین گفته می‌شود قرار است بخشی دیگر از کالاهای موجود در فهرست معافیت‌ها ازجمله برنج، به‌صورت ترجیحی مشمول پرداخت سه درصد مالیات بر ارزش‌افزوده شوند در حالی که این اقدام می‌تواند فشار مالی به اقشار آسیب‌پذیر کشور را دوچندان کند.

در حال حاضر نه‌تنها مردم از گرانی‌ها متضرر می‌شوند بلکه حتی تولیدکنندگان نیز با انواع و اقسام چالش‌ها از جمله بوروکراسی‌های اداری دست و پنجه نرم می‌کنند. از این رو دولت‌ها نباید سیاست‌های مالیاتی را بر بخش تولید به‌گونه‌ای تنظیم کنند که قیمت تمام‌شده تولید افزایش یابد اما متاسفانه در حال حاضر به نظر می‌رسد دولت قصد دارد کاهش درآمدهای مالی خود را با ایجاد فشار بر تولیدکنندگان، واردکنندگان و مصرف‌کنندگان جبران کند. این در حالی است که به دولت پیشنهاد می‌شود به جای ایجاد فشار بیشتر برای بخش تولید و مصرف‌کنندگان، شفافیت در حوزه مالیات را افزایش دهد. به عنوان مثال در شرایط فعلی شاهد این هستیم که قاچاقچیان که گفته می‌شود ۱۰ میلیارد دلار کالا را جابه‌جا می‌کنند، نه‌تنها عوارض پرداخت نمی‌کنند بلکه از پرداخت مالیات نیز معاف هستند. از این رو ضرورت دارد دولت هرچه زودتر بخش‌های غیرشفاف را به زیر چتر مالیاتی خود سوق دهد.

از طرفی باید به این نکته نیز اشاره کرد که برای توسعه پایه‌های مالیاتی و کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی، باید معافیت‌های مالیاتی به حداقل برسد. در این خصوص لازم است شرکت‌های دولتی و همچنین شرکت‌هایی که زیرمجموعه نهادهای خاص هستند، ملزم به پرداخت مالیات شوند. این در حالی است که در شرایط فعلی به جای افزایش شفافیت مالی برخی نهادهای خاص و شرکت‌های دولتی شاهد این هستیم که دولت توجه خود را بر معافیت مالیاتی برخی اقلام غذایی متمرکز کرده است. در حالی که به عقیده بنده در شرایط فعلی با در نظر گرفتن تورم موجود و جهش نرخ ارز، نباید اولویت خود را در حوزه افزایش فشار بر اقشار ضعیف قرار دهیم چرا که به طور حتم این اقدام افزایش قیمت تمام‌شده تولید و همچنین گرانی اقلام ضروری مردم در بازار را به دنبال خواهد داشت که منجر به فشار بیشتر بر این قشر خواهد شد.

بر این اساس اگرچه بنده با کاهش معافیت‌های مالیاتی کاملا موافق هستم اما معتقدم حذف معافیت مالیاتی کالاهای سبد خانوار در شرایط فعلی اقتصاد ایران به صلاح نیست بلکه باید تمرکز دولت برای دریافت مالیات بر بخش‌های غیرمولد و غیرشفاف افزایش پیدا کند.

* عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانیادداشت
شناسه : 70936
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا