فشارهای بیرونی بر بورس

امین بیگانی * شاخص کل بورس تهران در هفته گذشته با رشد ۱۴۰۷۵۹ واحدی توانست رشد ۷۳/۸ درصدی را ثبت کند و در محدوده یک میلیون و ۷۵۳۶۷۸ واحد بایستد و حدودا ۱۳ هزار واحد پایین‌تر از حداکثر مقدار هفتگی خود قرار گیرد. در آخرین روز کاری هفته گذشته شاهد افزایش عرضه‌ها در کلیت بازار بودیم و در اکثر سهم‌های زیاد رشد کرده با رنج‌های منفی سنگین مواجه بودیم. قبلا اشاره شد که رشد شارپ و بدون استراحت و البته بدون دست به دست شدن سهم‌ها می‌تواند هیجانات در منفی‌ها را بالا ببرد چون سهامداری که در سود سنگین باشد در فروش جانب احتیاط را رعایت نمی‌کند و فقط رنج منفی می‌کشد. شاخص هم‌وزن نیز با رشد ۱۲۳۴۶ واحدی توانست حدودا رشد ۶۵/۲ درصدی را ثبت کند و در محدوده ۴۷۸۶۸۶ واحد به کار خود پایان دهد. شاخص هم‌وزن نیز حدودا ۸ هزار واحد پایین‌تر از مقدار حداکثر هفتگی خود قرار گرفت. رشد کمتر شاخص هم‌وزن نسبت به شاخص کل باز هم ادامه پیدا کرد و این هفته فاصله را بیشتر کرد با اینکه رشد هر دو شاخص نسبت‌های هفته‌های گذشته با کاهش چشمگیری همراه بود. در کوتاه‌مدت انتظار برای جا‌به‌جایی این نسبت‌ها دور از ذهن نیست.

فشارهای بیرونی بر بازار بورس

طی هفته گذشته و بعد از رشد‌های ادامه‌دار بازار بورس تهران، قدیمی‌های بازار هشداری مبنی بر لزوم استراحت و اصلاح بازار برای قوی‌تر شدن روند بازار طی سال پیش رو ابراز کردند؛ صحبت‌هایی که رنگ دلسوزی و همراهی با بازار داشت. اما در ادامه شاهد حمله افراد مختلف از مکان‌های گوناگون و سلایق مختلف و البته کمی هماهنگ به بازار بورس بودیم. البته باید توجه داشت که بعضی از این صحبت‌ها بحق و دلسوزانه برای اقتصاد کشور است‌،

اما در این بین افراد و گروه‌هایی هم هستند که سال‌ها نان از دلالی مسکن‌، طلا و دلار خورده‌اند و عملا نان در خون مردم زده‌اند و حالا که بازار بورس به عنوان یک بازار قانونی در حال رشد است نگرانی اقتصاد کشور را یافته‌اند. این افراد تنها دلسوز جیب خود هستند. محاسبات و صحبت‌های اشتباه این افراد درباره وضعیت درآمدی کشور و مقایسه آن با ارزش بازار بورس تهران علاوه بر اینکه عجولانه و بدون مستندات است‌، به طور هماهنگ‌شده‌ای با افرادی از داخل مجلس است که قصد آنها به جای اقتصادی بودن‌، ریشه‌های سیاسی دارد؛ ریشه‌های سیاسی‌‌ای که سال‌هاست تنها مردم را هدف گرفته و به جای کمک به مردم عادی، برای رانت‌خواران سودآور بوده است.

فشارهای بیرونی به بازار بورس و تیم دولت هم کاملا مشخص است‌، پیشنهاداتی هم با عنوان ۲۵ پژوهشگر اقتصادی! در نامه‌ای انتشار یافت. این پیشنهادات همان موضوعاتی بود که ماه‌هاست توسط بچه‌های بازار و تحلیلگران عنوان می‌شود و موضوع تازه‌ای نبود (غیر از بحث افزایش سود بانکی که البته در متنی جدا نیاز به صحبت دارد). افزایش شناوری شرکت‌ها و افزایش عرضه اولیه سهام شرکت‌های بزرگ در بازار بورس از خواسته‌های قدیمی خود بچه‌های بورس است و همیشه مطالبه آنها بوده است تا هم به عمیق شدن بازار کمک کند و هم آینده بازار را روشن‌تر کند. مشخص نیست که این افراد به اصطلاح دلسوز چرا نسبت به حباب مسکن‌، خودرو‌، ارزاق مردم‌، دلار و… چنین واکنش‌هایی نشان نمی‌دهند؟!

اما فشارهای بیرونی بر روند قدرت پول تاثیر بلندمدتی نخواهد گذاشت‌، اگرچه بازار در این برهه نیاز به اصلاح و نفس‌گیری دارد اما در میان‌مدت بدون توجه به این فشارها و بازی‌های روانی به رشد خود ادامه خواهد داد. معمولا در زمان اصلاح‌های بازار‌، سرمایه‌گذاران از نظر روانشناسی به دنبال دلیل منفی‌ها در اخبار می‌گردند، ولی یادمان باشد اخبار در کوتاه‌مدت، روند‌ها را نمی‌سازند و روند‌ها تا زمانی که در مسیر بزرگ خود هستند به راه خود ادامه می‌دهند. روند بازار بورس در بلندمدت صعودی است و تغییر این روند با هیچ فشاری در این برهه زمانی امکان‌پذیر نیست.

 

اخبار برگزیدهیادداشت
شناسه : 120724
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا