فروش سوخت در مناطق مرزی ۵ برابر افزایش یافت

جهان صنعت نیوز| علیرضا رجب‌پور افزود: توسعه فروش مرزی سوخت در کشور به منظور مقابله با قاچاق فرآورده‌های نفتی است.
مدیر بازرگانی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی اظهار داشت: فروش‌ مرزی سوخت در سه بخش فروش در باک، خرده‌فروشی در بازارچه‌های مرزی و فروش به مرزنشینان با هدف تامین معیشت است که در مرزهای اصلی و بازارچه‌ها انجام می‌شود.


وی با اشاره به چهل سالگی انقلاب گفت: تعداد جایگاه‌های عرضه سوخت کشور از ۳۱۵ جایگاه اختصاصی در سال ۵۷ به سه هزار و ۸۰۰ جایگاه در سال ۹۷ رسیده که نشان‌دهنده افزایش ۱۲ برابری تعداد جایگاه های عرضه بخش حمل‌ونقل در طول ۴۰ سال گذشته است.

مدیر بازرگانی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی توزیع سوخت از طریق سامانه‌ها را نقطه تحول عرضه سوخت کشور در طول سال‌های گذشته اعلام کرد و اظهار داشت: امروز هیچ مصرف‌کننده جزء و عمده‌ای نیاز به حضور در نواحی برای خرید فرآورده ندارند و با استفاده از بسترهای اینترنتی می‌توانند درخواست خود را در سامانه تجارت آسان ثبت کنند.

وی اضافه کرد: همچنین امروز دیگر نیاز نیست فروشندگان روستایی حواله‌های صادرشده تحویلی را به صورت دستی به شرکت تحویل داده و تسویه‌حساب کنند؛ همه این روند از طریق سامانه ثبت و نهایی و به صورت مکانیزه سهمیه آنها دوباره ارسال می‌شود و چیزی به نام صدور حواله به صورت دستی در کل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی نداریم.

رجب‌پور با بیان اینکه توزیع سوخت در شناورهای دریایی تا پیش از سال ۹۷ به صورت دفترچه‌ای و دستی انجام شده است، گفت: با امکانات فراهم شده از طریق سامانه های ایجاد شده، بخش زیادی از سوخت شناورهای دریایی بدون دخالت نیروی انسانی و با کمک نرم‌افزارها نیازسنجی و به صورت مکانیزه توزیع و تامین می‌شود که نقش مهمی در کاهش خطاها و تخلفات داشته است.
مدیر بازرگانی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی افزود: به‌صورت میانگین روزانه حدود ۲ میلیون لیتر گازوییل در حوزه خلیج‌فارس از طریق جایگاه‌های ساحلی در مناطق دریایی به شناورهای صیادی و تجاری توزیع می‌شود و بخشی از توزیع سوخت حمل‌ونقل دریایی نیز به توزیع نفت‌کوره برای کشتی‌های اقیانوس‌پیما اختصاص دارد.

 توزیع روزانه ۵ میلیون لیتر سوخت هوایی در کشور

رجب‌پور به ظرفیت مناسب تولید سوخت هوایی در پالایشگاه‌های کشور اشاره کرد و گفت: روزانه حدود پنج میلیون لیتر انواع سوخت هوایی در مجموع در کشور توزیع می شود که یک پنجم از این مقدار مربوط به فروش سوخت به شرکت‌های بین‌المللی خارجی است.

به گزارش ایرنا، در ماه های اخیر پس از نوسان نرخ ارز، قاچاق سوخت به کشورهای همسایه جذابیت یافت که برای مقابله با آن راهکارهایی مانند فروش سوخت در مناطق مرزی در دستور کار قرار گرفته است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 11134
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا