علت بیهوشی غیرمعمول بیماران هنوز مشخص نیست/هشدار درباره کمبود داروهای بیهوشی پس از تحریم

جهان صنعت نیوز| ۱۳ روز از ماجرای عجیب و غریب بیمارستان قلب تهران می گذرد اما هنوز ۳ بیمار این بیمارستان که چندین روز است در حالت بیهوشی قرار دارند به حالت عادی بازنگشته اند. این در حالی است که هرچه زودتر باید مشخص شود علت بروز این اتفاق در بیمارستان معروف قلب کشور چه بوده است.

در همین خصوص عضو هیئت مدیره انجمن بیهوشی ایران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اشکال در داروهای بیهوشی منجر به بروز این اتفاق در بیمارستان قلب تهران شده است یا خیر، به «جهان صنعت نیوز» گفت: به سادگی نمی توان در مورد این اتفاق اظهارنظر کرد.

دکتر محمدمهدی قیامت اظهار کرد: علت دقیق  بیهوشی غیرمعمول این بیماران هنوز مشخص نیست و همچنان در دست بررسی است.

وی افزود: باید تحقیقات لازم در این زمینه صورت گیرد و از پرسنل اتاق عمل نیز اطلاعات لازم استخراج شود تا بتوان در مورد علت این حادثه نظر قطعی داد.

خالی بودن انبارهای دارو

قیامت ، همچنین در واکنش به تاثیر تحریم های آمریکا در حوزه داروی کشور بیان کرد: تحولات ناگواری در بازار دارو اتفاق افتاده به طوری که نه تنها داروها کمیاب و گران شده بلکه زمزمه هایی در مورد سهمیه ای شدن داروهای بیهوشی مطرح می شود.

رئیس سابق انجمن بیهوشی ایران افزود: بازار دارو در شرایط فعلی دچار روزمرگی شده و  زمانی که با شرکت ها برای تهیه دارو تماس گرفته می شود، از خالی بودن انبارها خبر می دهند.

وی اظهار کرد: وضعیت بازار دارو به خصوص بازار داروهای بیهوشی مناسب نیست و همه در بلاتکلیفی به سر می برند.

سطح هوشیاری پایین

بر اساس توضیحات مسؤولان بیمارستان قلب تهران، پس از بروز این اتفاق، پزشکان تلاش خود را برای برگرداندن بیماران به حالت عادی به کار گرفتند که در نتیجه این تلاش‌ها یکی از این چهار بیمار بعد از ۴۸ ساعت، حالت هوشیاری خود را به دست آورد. اما اکنون به ضعف عضلانی مبتلاست و تلاش‌ها برای بهبود این بیمار ادامه دارد.

با بروز این اتفاق، بیماران به وسیله متخصصان مغز و اعصاب ویزیت شدند و بعد از انجام بررسی‌ها مشخص شد که همه ارگان‌های این سه بیمار اعم از قلب، کبد و کلیه خوب بوده و فقط سطح هوشیاری آن‌ها پایین است.

حمیدرضا پورحسینی رئیس بیمارستان قلب تهران در شرح این ماجرا توضیح داد: توجه داشته باشید که سالیانه بیش از ۳ هزار مورد عمل قلب باز در بیمارستان قلب تهران انجام می‌شود، و میزان مرگ‌ومیر و مشکلات پس از عمل در حد کمتر از یک درصد از نُرم جهانی است و در ماه‌های اخیر نیز روند جراحی‌ها به همین ترتیب بوده است.

بررسی احتمالات وقوع این اتفاق

وی ادامه داد: این بیماران در تاریخ ۲۵ اردیبهشت ماه پس از جراحی در یک روز، دچار کاهش سطح هوشیاری شدند و ما کمتر انتظار بروز این حادثه را داشتیم. با توجه به وضعیت عضله قلب و پمپماژ قلبی آن‌ها که جزو بیماران ریسک بالا نبوده‌اند، بروز این اتفاق برای ما عجیب بود. اکنون نیز قلب آن‌ها فعالیت خود را دارد.

پورحسنی افزود: تیم پزشکی کاملی از قبیل: جراح قلب، متخصص «آی سی یو»، متخصص بیهوشی متخصص داروشناسی بالینی تشکیل شده و جلساتی برای بررسی وضعیت بیماران صورت گرفته و تمام احتمالات وقوع این اتفاق بررسی شده است.

رئیس بیمارستان قلب تهران گفت: هر یک از این بیماران، بیماری‌های زمینه‌ای از قبیل: دیابت و تنگی شریانی مغز را دارا بودند که این عوامل ریسک حوادث مغزی را افزایش می‌دهد. وضعیت این بیماران در حال بررسی است و امیدواریم سایر بیماران نیز به وضعیت عادی زندگی خود برگردند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 22315
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا